Senaste nytt

Turkish Airlines slutar servera alkohol inrikes!!

Bryant

Medlem
Vad har islamifiering att göra med att sluta servera alkohol? Det har väl med besparingar att göra som på alla andra bolag?
 

Palazzi

Medlem
"Islamiseringen" av Turkish Airlines? Kom igen...

Som sagt: Jag sammanfattar kommentarer från tidigare tråd... Inga egna åsikter inblandade. Finns kommentarer om regimen i den tråden.... Det kan dock härledas att alkohol behålls enkom på de linjer som är turistorienterade.. Märk väl att ryktet även gäller Pakistan & Afghanistan som ju är ganska konservativt muslimska.. Att underlaget är lågt är väl detsamma som att man anpassar sig efter sina muslimska passagerare (likt Ethiopian & Egypt Air).

PS. Roger J, har du läst tråden om nya kläderna?
PS2. Jag kan hålla med om att ordvalet "islamisering" lämnar utrymme för feltolkning. Detta hänvisar jag dock till att mitt språk inte behärskar fler synonymer..
 
Last edited:

PYRZ

Medlem
Turkish Airlines har beslutat att inte längre servera sina business class-kunder alkohol på inrikeslinjer. Ett undantag gäller för flygningar mellan Istanbul Atatürk & Izmir, Bodrum, Dalaman, Antalya och Ankara.

Tydligen gäller det även vissa "känsliga" linjer även utrikes. T ex Afghanistan, Pakistan och Libyen. Återigen så har inte TK kommenterat detta officiellt, så än så länge "rykten". Om dessa är sanna tycker jag att det är väldigt dumt agerat av TK, som satsar på att bli en global spelare.
 

Senator

Moderator
Jag kan tillägga att på mina 4 segment IST-RUH-IST var flighterna torrlagda hela vägen. Jämfört med LH och AF som stänger 30min innan man kommer in i Saudis luftrum och öppnar 30min efter man har lämnat luftrummet.

Jag har inte helt bestämt mig helt vad jag tycker om THY rent allmänt. Det finns annat än alkoholservering som känns som borde åtgärdas som t.ex. hur man bemöter kunder och hur man tar hand om enkla säkerhetsaspekt.
 

MarcusC

Medlem
Angående alkohol så är det ju många bolag som kör med "dubbelmoral" dvs alkohol på de flesta linjer torrlagt på vissa, jag förstår inte riktigt vitsen? Antar man vill ha båda "kakorna" passagerare..?
Dock som Senator påpekar har ju TK en del andra issues, som vissa brister i service/säkerhet i vissa skarpa lägen, beroende på snabb expansion!?
 

Palazzi

Medlem
Angående alkohol så är det ju många bolag som kör med "dubbelmoral" dvs alkohol på de flesta linjer torrlagt på vissa, jag förstår inte riktigt vitsen? Antar man vill ha båda "kakorna" passagerare..?
Dock som Senator påpekar har ju TK en del andra issues, som vissa brister i service/säkerhet i vissa skarpa lägen, beroende på snabb expansion!?

När jag åkte red-eye ner till Istanbul förra fredagen så stod 50% av passagerarna upp 10s efter vi landat (3-4 redan innan vi landat:p). Några stillsamma tillsägelser av personalen, men det verkade inte anse det vara "hela världen". Jag har tidigare haft ett gott öga till TK (efter bara en resa i Comfort Class) men nu har jag faktiskt ändrat mig. Detta har absolut ingenting att göra med varken torrläggning (dricker sparsamt) eller deras nya uniformer.
 

Jacob

Medlem
Trist! Jag var annars riktigt imponerad att bli serverad champagne före avgång i business class på den korta 45-minuters flygningen mellan Istanbul och Izmir.
 
Toppen