Senaste nytt

Eurobonus poäng på inställd SAS flight

090034208

Medlem
Dagens SK4357 VAA-HEL ställdes in (tekniskt fel)och blev ombokad till Finnair med avgång 15 minuter senare än planerat!

Visst är det så att jag har rätt till EB poäng enligt ursprungliga resplanen? Frågan är, måste jag skicka in biljetten med någon förklaring eller kan jag efterregga på det normala sättet online efter 14 dagar?

Någon med erfarenhet?
 

Stefan62

Medlem
För några år sedan skulle jag åka med SAS på rutten ARN-CPH-NCE, men flighten till CPH blev inställd.

Istället fick jag åka med SAS ARN-PAR och sedan Air France PAR-NCE - och sista delen gav inga EB-poäng vid efter-registrering, men reglerna kan ha ändrats.
 

Dr. Miles

Expert
Jag fick EuroBonus poäng för inställt SAS flyg tidigare.

http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/2736-sas-det-haer-har-ni-gjort-bra-6.html#post51384
När jag blev re-routade via Amsterdam med Japan Airlines när SAS plan fick problem i Tokyo (eller rättare sagt planet kom inte till Tokyo), fick jag poäng både för SAS flygning mellan Tokyo-Köpenhamn-Stockholm och för Amsterdam-Stockholm samt Japan Airlines flygning mellan Tokyo-Amsterdam (vilket jag krediterade till American Airlines AAdvantage).
 

tourist

Medlem
För några år sedan skulle jag åka med SAS på rutten ARN-CPH-NCE, men flighten till CPH blev inställd.

Istället fick jag åka med SAS ARN-PAR och sedan Air France PAR-NCE - och sista delen gav inga EB-poäng vid efter-registrering, men reglerna kan ha ändrats.

Var det på den omedvetna tiden? ;) Du hade rätt till poäng för den ursprungliga bokningen ARN-CPH-NCE ifall det var mer än de poäng du fick för ombokningen ARN-PAR. (Men inte för både och.) Förr, när vissa klasser gav 25% kunde det dock hända att ombokningen genererade 100%, och det blev mer, och då fanns det ju ingen anledning att höra av sig till EB... Dessutom skulle du ha kunnat registrera PAR-NCE hos Flying Blue eller annat SkyTeam-program.
 

AABack2ARN

Medlem
Förut har jag för mig att det fanns tydligt utskrivet på SAS hemsida att man får poäng för SAS-flyg som ställts in men jag kan inte hitta det just nu. Det har väl inte ändrats?
 

Henry

Medlem
Förut har jag för mig att det fanns tydligt utskrivet på SAS hemsida att man får poäng för SAS-flyg som ställts in men jag kan inte hitta det just nu. Det har väl inte ändrats?

"Poäng vid inställda flyg
Om din resa ursprungligen var bokad på SAS och du ofrivilligt blir ombokad till annat flygbolag eller transportsätt har du rätt till poäng enligt ursprunglig resplan. Om din resa ursprungligen bokades hos en flygbolagspartner och du ofrivilligt blir ombokad till ett flygbolag som inte deltar i EuroBonus, så ges inga poäng."

EuroBonus - Efterregistrera poäng - SAS
 
För att bygga på det. Jag var bokad på SK485 + SK907 idag (ARN-OSL-EWR) men SK907 blev CANX pga blizzarn i NYC. Blev ombokad till LH809+LH400 (ARN-FRA-JFK) imorrn. Kommer jag få EB-poäng som om jag flög SAS och kommer de flighterna räknas som kvalificeringsgrundande segment?
 
Toppen