Senaste nytt

Jämförelse: Aegean (A3) Miles & Bonus vs SAS EuroBonus.

Dr. Miles

Expert
Jag fick frågan från Gustaf Boo Callert om vad som skiljer mellan Aegean Miles&Bonus och SAS EuroBonus.

Information i detta inlägg gäller inte längre (2015-05-03)
Bland de stora skillnaderna från SAS EuroBonus är följande:

Fördelar:
  • Star Alliance Gold kvalificering vid 20,000 status miles (4,000 + 16,000) per år.
  • Star Alliance Gold status gäller 3 år
  • One-way award för halva miles även för Star Alliance partner award


Nackdelar:
  • Du tjärnar ingen miles på billiga biljetter på Austrian, Blue1, Lufthansa, SAS
  • Endast ett byte inom 24 timmar är möjlig per bonusresa.
  • Ingen ändring är tillåten på bonusresa, inte ens även före avresa.
  • Om du avbokar din bonusresa fram till 24 timmar före avresa, förlorar du halva miles. Om du avbokar din bonusresa inom 24 timmar från avresetiden, förlorar du hela miles.
  • Max 3 flygningar per tur och retur per bokning.

Här hittar du intjärningstabell på olika *A flygbolag när du krediterar till Aegean Miles&Bonus.
Aegean Airlines | Earn Miles

Som den här biljetten (Paris-Cairo-Bangkok t/r i Business class) kan ge dig Star Alliance Gold status under 3 års tid.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Kan alltså vara intressant att tjäna ihopt till ett guldkort endast och sedan fortsätta lägga poängen till ett annat program. Är 20000 Aegan miles användbara till något?
 

johanolsson

Medlem
God dag, tänkte börja mitt medlemsskap med att fortsätta på denna tråd. Gick med i Aegan Airs Miles & More förra veckan då jag tänkte jag kunde ta en genväg till "the high life", men har på en gång stött på problem.

Är av företaget tvungen att flyga SAS under mina resor, och vi får heller inte boka mer än Economy Class. Detta gör att jag faller inom ramen att nästan enbart få flights med kategorin L eller K (flyger från Umeå till London då och då).
När jag är inne på Aegeans hemsida för jag följande förklarat: För SAS är Booking Classes not eligible for accrual: I, R, X, N, P, W, U, G, K, L, T, O (Aegean Airlines | Earn Miles) Detta verkar betyda att man inte får några Miles för dessa resor vilket gör att jag lika gärna kan fortsätta stämpla vidare med mitt EB-kort.

Om någon kan säga att jag har fel så vore jag mycket tacksam - gillar enbart att ha fel när det gynnar mig :)
 

Dr. Miles

Expert
God dag, tänkte börja mitt medlemsskap med att fortsätta på denna tråd. Gick med i Aegan Airs Miles & More förra veckan då jag tänkte jag kunde ta en genväg till "the high life", men har på en gång stött på problem.

Är av företaget tvungen att flyga SAS under mina resor, och vi får heller inte boka mer än Economy Class. Detta gör att jag faller inom ramen att nästan enbart få flights med kategorin L eller K (flyger från Umeå till London då och då).
När jag är inne på Aegeans hemsida för jag följande förklarat: För SAS är Booking Classes not eligible for accrual: I, R, X, N, P, W, U, G, K, L, T, O (Aegean Airlines | Earn Miles) Detta verkar betyda att man inte får några Miles för dessa resor vilket gör att jag lika gärna kan fortsätta stämpla vidare med mitt EB-kort.

Om någon kan säga att jag har fel så vore jag mycket tacksam - gillar enbart att ha fel när det gynnar mig :)

Tyvärr jag kan bekräfta att du inte kan tjäna Aegean miles från billiga SAS biljetter. :(
Hoppas det kommer SAS att ändra så småning om. Det ryktas(ej bekräftat) att SAS tänker återinföra 100% intjäning på ekonoiklass biljetter. Och hoppas att i sin tur ändrar andra Star Alliance partner flygbolag ändrar intjäningsvillkor i sina program.
 

johanolsson

Medlem
Tyvärr jag kan bekräfta att du inte kan tjäna Aegean miles från billiga SAS biljetter. :(
Hoppas det kommer SAS att ändra så småning om. Det ryktas(ej bekräftat) att SAS tänker återinföra 100% intjäning på ekonoiklass biljetter. Och hoppas att i sin tur ändrar andra Star Alliance partner flygbolag ändrar intjäningsvillkor i sina program.

Då var det som jag misstänkte. Då blir det till att hanka sig fram med EB och hoppas på att man kan få till de där 40 resorna inom kort.
 
Att ha *G i 3 år kan vara ett tung argument att lägga undan 20K poäng tills du hittar någon vettig garanterat resa inom Europa och kompletterar med 5k till för att flyga inom 36 mån.

Däremot ser jag inte några större fördelar med EBG om man har redan en *G?
 

Bryant

Medlem
Jag skaffade Miles&Bonus endast för guldkortet. Är i Brasilien nu och denna res genererar ca 23500 poäng hos A3. Kommer inte att kreditera något på detta kort efteråt. Med de 1500 poäng jag har sedan tidigare så får jag en europatripp med *A.
 
Nu kom jag på att värdet på en *G från A3 är ännu mindre om man flyger med billiga economi biljetter och/eller inte använder A3 nummret till att posta sina dyrare resor: extra baggage förmånet är ju kopplat till vilken FFP som finns i biljetten.
Kvar blir det bara statusmatchning och loungeaccess. Misstänker att priority boarding, bagage hantering och check-in är också kopplade till FFP i biljetten. :(
Så jag kommer satsa på att få en EB Gold till nästa år då med 100% intjäning börjar det bli mer värde. :) Hoppas bara att EB någon dag inför familjekonton.
 
Toppen