Senaste nytt

Poäng vid poänguppgradering

bjowes

Ny medlem
För Finnair Plus finns tydligt specificerat i villkoren, att vid klassuppgradering med poäng, så tjänar man endast in poäng för ursprungsklassen på flygningen. Alltså, om jag uppgraderar från Economy till Business, så får jag bara poäng för Economy.

Vet någon vad som gäller för andra bolag, Eurobonus (eller övriga *A)?

Om det finns någon allians som ger full Business poäng efter uppgradering, så kan man nära på tjäna tillbaka en stor del av uppgraderingspoängen...
 
Vad jag vet så är det alltid så. Uppgraderar du med poäng får du endast de poäng du skulle fått för den bokningsklass du hade från början.
 

joemume

Medlem
Alla *A-bolag kör efter den regeln och misstänker att det är branschstandard. Så det är inte bara Finnair, utan (mig veterligen) samtliga bolag som erbjuder uppgradering med poäng.
 

MrB

Medlem
Japp, när det gäller EB får du poäng enligt bokningsklassen/ursprungsklassen.

Jag tror att det är samma sak med övriga *A. Om man hade fått poäng enligt den uppgradera klassen hade uppgraderingen med all sannolikhet kostat mellanskillnaden i intjänade poäng extra. Ett nollsummespel alltså...
 

MrB

Medlem
...Om man hade fått poäng enligt den uppgradera klassen hade uppgraderingen med all sannolikhet kostat mellanskillnaden i intjänade poäng extra. Ett nollsummespel alltså...

Kom på en sak... det hade inte riktigt blivit ett nollsummespel, resenären hade faktiskt tjänat på det, i varje fall med EB (om man inte har EBP). Om uppgraderingen hade kostat "klasskillnaden" extra, och man samtidigt hade tjänat lika många poäng extra, så hade efekten blivit att man hade "förnyat" poängen (använder X poäng extra som går ut innevarnade år för själva uppgraderingen och tjänar X nya färska poäng som varar i fem år). Jag gissar att det hela stannar vid ett önsketänkande eftersom flygbolagen hade förlorat på att göra så...
 

Sakoz

Medlem
MrB det ligger något i vad säger.

Jag har uppgraderat mot betalning vid gate ORD-ARN flera gånger och tycker det är värt de ca 3.700 SEK jag betalat då, och sen har jag skickat in boardingpass och kvitto så har jag fått poängen för Z klass. Men som det har diskuterats i andra trådar, det är ju aldrig någon garanti, men det har gått bra alla gånger jag frågat om uppgradering mot betalning med SK ORD-ARN iaf.
 

Roger J

Medlem
Efterregistreringen ska se att du uppgraderat, så det ska inte gå att få poäng för den uppgraderade serviceklassen. Är det bangkok eller medlemsservice i Sverige som ordnat det så fint??? Så att man vet... Och har du haft biljett utställd av SAS (117-...) eller någon annan?
 
Toppen