Senaste nytt

Underslag i sovvagn på SJs nattåg

flierman

Medlem
Jag har precis bokat en resa tur och retur till Abisko och försökte boka egen kupé men de har tydligen inte detta på den linjen så fick bli Sovvagn istället.

Jag har fått underslaf på returen och undrar om någon har åkt sovvagn (3 bäddar) på sistone och kan berätta hur det brukar fungera med underslafen. Då resan är 16 timmar så vill jag gärna kunna ligga en stor del av tiden. Brukar det vara så de andra 2 utnyttjar underslafen till sittplats eller har man rätt att själv ta den som säng direkt? Resan börjar vid 13.15 så jag vill inte sitta upp ända till kvällen...:confused:
 

henrik l

Medlem
Vågar inte säga vad Sj har för principer. Åker själv 4-5 resor per år Umeå-Skövde, men då är det ofta avgång runt 18, så jag brukar nyttja sittplatserna i kupén ca 1 timme innan jag sätter mig i restaurangvagnen resten av kvällen. Underslafen är ju ämnad både som sittplatser och sovplats. Om ni är tre i kupén misstänker jag att övriga sällskapet inte blir så glada om sittplatserna försvinner vid 15, men rådet är att kolla med konduktören och övrigt resesällskap.
 

flierman

Medlem
Det är ju lite konstigt att olika regler skulle gälla beroende på vilken bädd man lyckas boka. Klart jag kan Fråga mina medresenärer men det är som sagt lite konstigt att den so har underslaf inte får välja när denne vill ligga och läsa/vila/Sova men den som har överslaf kan göra detta...är lite fundersam på om jag ska gå upp 650:- och få egen kupé på en så lång resa.
 

Agö

Medlem
Det är ju lite konstigt att olika regler skulle gälla beroende på vilken bädd man lyckas boka. Klart jag kan Fråga mina medresenärer men det är som sagt lite konstigt att den so har underslaf inte får välja när denne vill ligga och läsa/vila/Sova men den som har överslaf kan göra detta...är lite fundersam på om jag ska gå upp 650:- och få egen kupé på en så lång resa.

Jag skulle betala det utan att tveka.
 

Homer

Medlem
Annars kan man ju göra som Martin Ljung

[video=youtube;vs5MoMSmD28]http://www.youtube.com/watch?v=vs5MoMSmD28[/video]
 

sembl

Medlem
Efter att ha åkt till Åre i 6 bäddskupe så kommer jag aldrig gnälla på något flygbolags MC. Trasiga toaletter, man fick gå 3 vagnar bort med en kö som sträckte sig skitlångt bort. Värme som inte gick att reglera skitvarmt eller apkallt osv. På väg hem så var det något modernare 6 bäddshytter men bastu deluxe fast tågvärden hade stängd av centralvärmen. Toaletten fungerade men trasig lampa.

Det blir inte bättre än så på en gruppresa misstänker jag.

Nu är det endast flyg som gäller för mig till Östersund.
 

lnixon

Medlem
Jag har fått underslaf på returen och undrar om någon har åkt sovvagn (3 bäddar) på sistone och kan berätta hur det brukar fungera med underslafen. Då resan är 16 timmar så vill jag gärna kunna ligga en stor del av tiden. Brukar det vara så de andra 2 utnyttjar underslafen till sittplats eller har man rätt att själv ta den som säng direkt? Resan börjar vid 13.15 så jag vill inte sitta upp ända till kvällen...:confused:

Det brukar vara officiell nerbäddning på kvällen. Men om man är överens och vet hur man gör så kan man såklart bädda ner när man vill.
 
Toppen