Senaste nytt

Turista i Ryssland med visum

Malu

Medlem
Det finns en annan tråd där vi diskuterar transit i Ryssland UTAN visum - men jag funderar på hur man ordnar en resa MED visum? Enligt info på ambassadens hemsida så räcker det inte med t-o-r-flygbiljett samt betalt hotell, utan man ska åka med en godkänd researrangör också! Stämmer detta verkligen? Hur kan man lösa detta? Det vore intressant att ta några dagar i Moskva om man ändå ska dit och tillbaka... ;)
 

Frigidus

Medlem
Det finns en annan tråd där vi diskuterar transit i Ryssland UTAN visum - men jag funderar på hur man ordnar en resa MED visum? Enligt info på ambassadens hemsida så räcker det inte med t-o-r-flygbiljett samt betalt hotell, utan man ska åka med en godkänd researrangör också! Stämmer detta verkligen? Hur kan man lösa detta? Det vore intressant att ta några dagar i Moskva om man ändå ska dit och tillbaka... ;)

Ring hit! Här fixar jag mina visum snabbt o enkelt. Dock endast affärsvisum så lite osäker på turistvisum. Men dom ger bra info om du ringer.
 

Johan_G

Medlem
Jag har för mig att hotellet kan utfärda en inbjudan åt dig och på så sätt agera som arrangör i ambassadens ögon. Iofs var det ett par år sedan jag hörde detta och det kan ha ändrats, jag vet att de skärpte kraven kring inbjudningar för affärsvisum förra året i alla fall. Riktigt meckigt brukar det vara att söka ryssvisum.

En researrangör hjälper dig med visumbiten och de flesta som jag har sett kan hjälpa dig med hotell och/eller flyg efter eget önskemål så man behöver inte åka på någon av deras paketresor för att få hjälp. Annars om du inte vill blanda in researrangörer kan jag rekommendera att du vänder dig till Comet Consular Services, de har hjälpt mig att fixa ryssvisum alla gånger jag behövt och deras service tycker jag håller en hög nivå. Jag är osäker på vad de kostar dock eftersom allt skett genom jobbet.
 

Dr. Miles

Expert
De som har pass från Schengen land (Sverige inkluderat) glöm inte att skaffa intyg från försäkringsbolaget.

Allmän information

Ryska Federationens Ambassad i Konungariket Sverige skrev:
Före du kommer till Konsulära avdelningen för att söka visum kolla att du har alla dessa dokument:
  1. Pass i original;
  2. Ifylld visumansökan (med din namnteckning och datumet och en färgfoto i pass storlek (3.5 x 4.5);
  3. Turistdokumenten (resevoucher och turistbekräftelse) utfärdad av en auktoriserad rysk resebyrå eller inbjudan från en rysk affärsföretag eller organisation;
  4. Bekräftelse på försäkringen från ditt försäkringbolag i original som gäller för din resa till Ryssland med uppgifter om ditt namn, perioden av resan och giltighetstiden.
  5. Visumavgift (gäller EU-medborgare och förutser handläggningen inom 5 arbersdagar) är 330 SEK och kan höjdes upp till 660 SEK om man handlägger ärendet inom 3 dagar eller snabbare.
 

Johan_G

Medlem
De som har pass från Schengen land (Sverige inkluderat) glöm inte att skaffa intyg från försäkringsbolaget.

Allmän information

Och beroende på vad de är på för humör så kan det vara så att ett vanligt intyg som man printar ut själv från försäkringsbolagets hemsida inte duger utan det ska vara ett med riktig signatur och helst en stämpel, ryssarna är stämpelfetischister av rang.
 

Marcus01

Medlem
Det finns en annan tråd där vi diskuterar transit i Ryssland UTAN visum - men jag funderar på hur man ordnar en resa MED visum? Enligt info på ambassadens hemsida så räcker det inte med t-o-r-flygbiljett samt betalt hotell, utan man ska åka med en godkänd researrangör också! Stämmer detta verkligen? Hur kan man lösa detta? Det vore intressant att ta några dagar i Moskva om man ändå ska dit och tillbaka... ;)
Jag kan kolla på jobbet imorrn om du vill, jag har all aktuell info där.
 

Fredrik

Medlem
Och beroende på vad de är på för humör så kan det vara så att ett vanligt intyg som man printar ut själv från försäkringsbolagets hemsida inte duger utan det ska vara ett med riktig signatur och helst en stämpel, ryssarna är stämpelfetischister av rang.

Så var det för mig. Vad gäller "godkänd researrangör" brukar de byråer som jobbar mot Ryssland kunna fixa detta. Det handlar i slutändan om att du ska betala en liten slant till någon.
 

Johan_G

Medlem
Så var det för mig. Vad gäller "godkänd researrangör" brukar de byråer som jobbar mot Ryssland kunna fixa detta. Det handlar i slutändan om att du ska betala en liten slant till någon.

Så sant. Hade det varit jag som skulle iväg på ett turistvisum så hade jag definitivt tagit hjälp av en arrangör, flygbiljetter hade jag ordnat med själv men arrangören hade fått ta hand om hotell, inbjudan och visum. Då får man ett paket som funkar med en gång och slipper bakslag med bokningar och visum. Det är helt klart värt en liten slant.
 
Toppen