Senaste nytt

Karlstad - Oslo. Nu är det dags igen.......

Valley

Medlem
Artikel i veckan i vår lilla lokaltidning NWT gjorde gällande att man återigen, ännu en gång, på nytt, osv, osv, funderar på den synnerligen intressanta linjen KSD-OSL. Denna gång är det Norrköpings flygplats som hört av sig med förslaget.

I deras fall måste det väl vara för att så fruktansvärt många åkt med den Köpenhamnsflight som nu skall läggas ner, som får dem att snegla mot det överlägset bästa alternativet i en kombilinje till OSL med mellanlandning i KSD.
För det kan ju aldrig i världen vara på det sättet att Norrköpingsborna tar sig de 40Km till Linköping för någon av deras utlandslinjer i AMS, CPH.

Men vad är det som styr dessa, i mitt tycke, extremt korkade, beslutsfattare som gång efter annan åker på pumpen med sina jättefina linjer ?

Vad tror man sig uppnå med en "ny" OSL-linje från KSD ?
Vi har ju en förbindelse till CPH. Så vad skulle få en Intl business man att åka via OSL om han skall ner till Europa ?
Jag skulle då inte välja någon sådan förbindelse
 

nilsson

Medlem
Karlstad - Oslo finns det väl en hel del trafik som idag använder pendeltåget från Värmlandstrafiken (eller vad länstrafiken heter). Det går dock förfärligt långsamt i Norge (ganska mycket omväg, låg hastighet och överlastade spår, så många stopp för omkörning åt olika håll, så en flyglinje kan det kanske finnas underlag för.
 

Valley

Medlem
Norra USA, Canada, Färöarna, Grönland, Island är väl geografiskt lämpade för OSL.
Till New York finns ju numer även Norwegian med direktflyg därifrån.

Men för att ta sig dit är allt bil att föredra. 7 dagar i veckan.
 

Johan_G

Medlem
Artikel i veckan i vår lilla lokaltidning NWT gjorde gällande att man återigen, ännu en gång, på nytt, osv, osv, funderar på den synnerligen intressanta linjen KSD-OSL. Denna gång är det Norrköpings flygplats som hört av sig med förslaget.

I deras fall måste det väl vara för att så fruktansvärt många åkt med den Köpenhamnsflight som nu skall läggas ner, som får dem att snegla mot det överlägset bästa alternativet i en kombilinje till OSL med mellanlandning i KSD.
För det kan ju aldrig i världen vara på det sättet att Norrköpingsborna tar sig de 40Km till Linköping för någon av deras utlandslinjer i AMS, CPH.


Men vad är det som styr dessa, i mitt tycke, extremt korkade, beslutsfattare som gång efter annan åker på pumpen med sina jättefina linjer ?

Vad tror man sig uppnå med en "ny" OSL-linje från KSD ?
Vi har ju en förbindelse till CPH. Så vad skulle få en Intl business man att åka via OSL om han skall ner till Europa ?
Jag skulle då inte välja någon sådan förbindelse

De flesta Norrköpingbor skulle hellre såga av sig en arm än att flyga från Linköping, det råder fruktansvärt dålig grannsämja mellan dessa två städer.
 

Alf

Medlem
Artikel i veckan i vår lilla lokaltidning NWT gjorde gällande att man återigen, ännu en gång, på nytt, osv, osv, funderar på den synnerligen intressanta linjen KSD-OSL. Denna gång är det Norrköpings flygplats som hört av sig med förslaget.

I deras fall måste det väl vara för att så fruktansvärt många åkt med den Köpenhamnsflight som nu skall läggas ner, som får dem att snegla mot det överlägset bästa alternativet i en kombilinje till OSL med mellanlandning i KSD.
För det kan ju aldrig i världen vara på det sättet att Norrköpingsborna tar sig de 40Km till Linköping för någon av deras utlandslinjer i AMS, CPH.

Men vad är det som styr dessa, i mitt tycke, extremt korkade, beslutsfattare som gång efter annan åker på pumpen med sina jättefina linjer ?

Vad tror man sig uppnå med en "ny" OSL-linje från KSD ?
Vi har ju en förbindelse till CPH. Så vad skulle få en Intl business man att åka via OSL om han skall ner till Europa ?
Jag skulle då inte välja någon sådan förbindelse

Mycket korkat är det när det gäller flyg fråm Norrköping, hur det än är så lyckas vi inte ens fylla en SF340 till CPH för att behålla den linjen. Jag kan till viss del förstå detta, jag använder definitivt inte Nextjet till CPH. Det får bli ARN istället, det går på ett ut tidsmässigt eftersom man då kan ta ett direktflyg ut i Europa. Sedan finns det dom som Johan påstår hellre sågar av sin arm istället för att ta sig till LPI, så illa är det här. Det är förstås lite tokigt nu när KLM har tre turer om dagen till AMS som är en förträfflig flygplats att åka vidare från.

Men att vi skulle vara så tokiga att vi skulle åka ut i Europa via KSD och OSL det verkar nog komma från någon riktig korkad person.
 

Valley

Medlem
Om KSD-OSL:



Precis. Tar längre tid, men är enklare och dessutom mycket billigare om man är flera personer i bilen. Ska vi sätta en slant på att linjen är nerlagd inom 12 månader?

Om linjen mot allt vett och sans skulle starta upp. Så ger jag den 2, kanske allra mest 3 månader innan den är död.
Efter 1:a månaden kommer vi få höra att det beror på att linjen är nystartad.
Efter 2:a månaden heter det att det börjar gå åt rätt håll och man får räkna med att en sådan här satsning behöver lite tid på sig
Efter 3:e månaden kommer det plötsligt inga plan eftersom skiten inte bär sig.

Kanhända någon flygplatschef går ut med något uttalande om hur synd det är att näringslivet och kanske i viss mån turisterna sviker när man nu gör dessa otroliga satsningar.

Blir intressant att se om detta någonsin blir verklighet
 
Toppen