Senaste nytt

Vad händer vid försening när jag har bokat som två separata bokningar?

Vad händer egentligen om man själv har bokat en anslutning och planet blir försenat så man missar sin anslutning.
Hur funkar det med bokning på nytt flyg då? Står det försenade bolaget för biljetten?
 

Alx

Medlem
Om du har en vettig reseförsäkring så tar den kostnaden förutsatt att du har följt flygplatsens MCT. Det första flygbolaget kan eventuellt bli ersättningsskyldiga för själva förseningen (anslutning eller ej) i enlighet med EU-261/2004 bestämmelserna. Vilket kanske kan täcka hela eller delar av kostnaden. Men det har inget som helst ansvar för dina anslutningar som inte hänger samman med bokningen. De har ju flugit dig till din slutdestination enligt ert avtal och därmed uppfyllt sina åtaganden, om än försenat!
 

perhall

Medlem
Om jag har förstått det rätt så skickar försäkringsbolagen anspråk i bulk till flygbolagen. För bagageförseningar och för försenade flyg som måste ombokas.../Per
 

cantona

Medlem
Om du har en vettig reseförsäkring så tar den kostnaden förutsatt att du har följt flygplatsens MCT. Det första flygbolaget kan eventuellt bli ersättningsskyldiga för själva förseningen (anslutning eller ej) i enlighet med EU-261/2004 bestämmelserna. Vilket kanske kan täcka hela eller delar av kostnaden. Men det har inget som helst ansvar för dina anslutningar som inte hänger samman med bokningen. De har ju flugit dig till din slutdestination enligt ert avtal och därmed uppfyllt sina åtaganden, om än försenat!

Gäller det kort eller hemförsäkringar?
 

cantona

Medlem
Vid ett tillfälle blev mitt flyg inställt från Landvetter men då man är EBG hittades lämplig lösning snabbt. En familj som skulle med kryssningen från Italien hade inte lika mycket tur. Puh, hela semestern förstörd.
 
Första resan är award/skatter betald med AMEX den andra är betald med AMEX. Det är SAS till ORD och sen UA till LAX 2,5 timme senare. Var hittar man flygplatsens MCT?
 

ACervin

Medlem
Har du otur i immigration i USA så kan det ta ganska lång tid att ta sig igenom. Har själv erfarenhet att det tagit upp emot 90 minuter (Washington, Los Angeles). Men ofta kan man uppmärksamma dom på att man har ett byte att passa. Borde inte vara några problem. Kan du inte ringa till AmEx och lägga fram det som ett hypotetiskt problem?
 
Toppen