Senaste nytt

Köpa på sig Champagne, lite tips tack

Viking75

Medlem
Plockade just upp min första flaska Krug (grande cuveée) på bolaget idag. :)
Jag är ny på det här men vill verkligen njuta av livet ibland och således bygga upp ett mysigt lager med Champagne för framtiden.
Jag tillhör typen som vill ha valuta för pengarna, men inte drar mig för att lägga det lilla extra om det behövs. Med det menar jag att jag inte ser pris som så viktigt. Ibland kanske tillfället passar för en 300 kronors flaska men jag vill inte spendera mer än 10 000 för en flaska.
Ni som har erfarenhet får gärna lämna åsikter och tips

Väl mött!
 

Concorde

Founding Member
Köp allt du ser från 2002. Bollingers Grande Annee 2002 är bland det bästa du kan köpa idag, och kostar "bara" 850 på bolaget.
Om du gillar Krug CG, köp 1998! Den är magisk med lite luftning, och kan lagras 20 år till.
Salon 1983, 1988, 1990, 1996 osv
Skaffa dig en dealer/vinhandlare som kan få tag på sådant som inte längre finns på bolaget.

Berry Bros & Rudd i London.
Winefinder.se i Sverige.

Se till att du har lagringsmöjligheter med jämn temperatur mellan 8-14 grader. 12 är optimalt, men resten funkar också. Ju kallare ju längre tid för vinet att mogna. För kallt; kaputt. För varmt, ruttet. Viktigast att temperaturen är stabil.
Ska du köpa vinkyl, köp en sådan utan glas. Det skall vara mörkt, helst inget ljus alls för lagringsviner.
 

nlu

Medlem
Gör en resa till champagne, och provsmaka dig fram. Hitta det du gillar och köp även märkes/kvalitetschampagne.
 

Marcus01

Medlem
Gör en resa till champagne, och provsmaka dig fram. Hitta det du gillar och köp även märkes/kvalitetschampagne.

Kan bara hålla med, gjort ett flertal resor dit och kommer hem med ett 40-tal lådor varje gång. Det roliga är att leta upp de små odlarna som har minst lika bra, och ofta bättre, champagne än de stora husen till ofta en bråkdel av priset.
 

Viking75

Medlem
Älskar detta forum!
Ska gå till butik i morgon och beställa Bollingern.

Jag är som sagt ny på detta, och har upptäckt att den flaskan jag köpte idag redan är slut på bolaget:(

Om ni har vägarna förbi systemets sida och får syn på tillgänglighet är jag mycket tacksam.

Jag har ingen vinkyl ännu utan tänker låna in mig hos en god vän så länge, (han har dock glasdörrar) tack för tipset att skippa det för egen del.
 

Homer

Medlem
Ska gå till butik i morgon och beställa Bollingern.
Om ni har vägarna förbi systemets sida och får syn på tillgänglighet är jag mycket tacksam.
.
Både beställa och kolla lagersaldo i speciell butik kan du göra själv online: Lager i butik -> välj butik

Bollinger La Grande Année (7579) - Systembolaget.se

Så här beställer du på systembolaget.se
1. Välj hur du vill få varorna levererade med knapparna till vänster. Om det bara finns en knapp är det för att du har valt en vara som bara kan levereras på ett sätt.

2. Ange den butik där du vill hämta varorna, eller ditt postnummer för hemleverans.

3. Sök upp de varor du vill beställa som vanligt och lägg dem i din varukorg. Observera att träfflistorna nu bara visar de varor som kan levereras på det önskade sättet.
 

Timotey

Medlem
Drack en Joseph Perrier Cuvée Royale Blanc de Blancs på nyårsafton och tyckte den var oerhört prisvärd 470:- på systemet. Men vill inte utse mig till någon expert på området framförallt inte på detta forum. Skulle vara kul att höra vad ni "erfarna skumpa drickare" har att säga om denna.
 

Ozz

Medlem
Jag älskar Louis Roederer's Champagne och brukar beställa deras vintage varje år.
Den finns i systembolagets tillfälliga sortiment och nu finns 2006'an att beställa.
En prisvärd lätt Champagne som passar perfekt som sällskapsdryck.

Som "vardagschampagne" brukar vi öppna en flaska Brut Premiere som är en utmärkt dryck för endast 369kr.

Jag har en Cristal 2002 på kylning som vi väntar på rätt tillfälle att få öppna. (Det skall tydligen vara mycket bra)

Tackar för tipset ang. Bollingers Grande Annee 2002 som absolut måste testas då Bollinger också är en favorit.
 
Toppen