Senaste nytt

AirInsight skriver om Boeing 787 situationen (Jan 2013)

Jag tycker det här var väldigt intressant och bra skrivet:
787 Grounding – AirInsight Perspectives

Our expectation would entail a redesign of the battery system, and entail a 6-9 month process to certify the changes and bring all of the 50 aircraft currently in service and those in production up to this new standard. This would be a delay similar to the six- month delay in redesigning the power distribution panel that failed on a test flight in 2010.


The worst case would be a review of the entire electrical system, which could take longer, but is a real possibility if it is determined that over-charging damaged the batteries, as discovering the cause would require additional forensic engineering. If overcharging was not the cause of battery failure, finding the cause could take additional time.

Med andra ord blir det inte Boeing 787 med DY till New York den 30:e Maj :)
 

Jonas C

Medlem
Med andra ord blir det inte Boeing 787 med DY till New York den 30:e Maj :)

Säger mannen som påstår sig inte längre kunna genomlida en långresa i Economy ;)

Helt klart tråkigt för de som har bokat sina biljetter och har hotell + vidare flygresor bokade. Undrar om Norwegian kommer att erbjuda fri återbetalning av biljetter.
 

MarcusC

Medlem
Kommer inte norwegian sätta in nån gammal 767a eller 330 istället då?

Sedan kanske Boeing kan få till nåt ETOPS undantag för 787?

Men helt klart detta blir bekymmersamt för många flygbolag (i ett redan tufft läge)

Bolag som inte beställt 787 som Emirates,Lufthansa lär ju vara något nöjdare i varje fall...
 

palmen

Moderator
Var det itne några tykten om att Norwegian hade B767 i reserv som de skulle kunna nyttja om de inte får några 787 levererade?
 

MarcusC

Medlem
Var det itne några tykten om att Norwegian hade B767 i reserv som de skulle kunna nyttja om de inte får några 787 levererade?

Jo hittade oxå detta nu, enligt flyprat.no (&ch aviation)...sedan är frågan hur säkra dessa rykten är..

Status Norwegian Longhaul og deres 787 - Page 4 - Flyprat

Norwegian (DY, Oslo Gardermoen (OSL)) has told Norwegian media outlets that it has a "Plan B" prepared already should it not be able to take delivery of its first two B787-8s LN-BKA (MSN 35304) and LN-BKB (MSN 35305) for its subsidiary Norwegian Long Haul (DU, Oslo Gardermoen (OSL)) in time for its planned new long-haul routes from Oslo Gardermoen and Stockholm Arlanda (ARN) to Bangkok Suvarnabhumi International (BKK) and New York John F. Kennedy International (JFK) as a result of the current grounding of all B787-8s. The carrier said it had a back up plan in place to wet-lease two B767-300ERs should that be required
 

Palazzi

Medlem
Är ju flera bolag som lämnat in stämningsansökningar mot Boeing p.g.a detta. Norwegian skulle troligen kunna göra detta i syfte att täcka förluster (de handlar väl inte om miljardbelopp på kort tid), men undrar om de kanske värderar relationen med Boeing högre än så...

Det finns ju egentligen bara två aktörer att välja mellan, och normalt spelar bolag ut alternativen mot varandra. Antar att Norwegian inte vill hamna i den situation som Ryanair skaffat sig....där ingen av jättarna vill sälja plan.

Ska bli intressant att följa! Jag har en hemresa med DU värd 980SEK, så är inte hela världen om det skiter sig:p
 

nilsson

Medlem
Det förvånar mig att larmhanteringen är så dålig som det beskrivs. Någon som vet hur många sensorer som ett flygplan har att hålla reda på?
 

Hall

Medlem
Från sida 1 i "Status Norwegian Longhaul og deres 787" på flyprat.no skrivet den 2/1 alltså _innan_ de problem som nu ledde till grounding kom fram:

Fazer 2/1 2013:
"Tja, jeg fikk fra det jeg anser som en rimelig sikker kilde vite at DY hadde skrevet wet-lease kontrakt på en 767. Har gått ut fra det var for å ha en backup for eventuelle tekniske feil, men kanskje ikke?

Eller så setter de opp et rimelig romslig program fra starten av for å ha litt slingringsmon å gå på?"

Har någon kvar helsidesannonserna med en renderad Norwegian 787:a ? De kan bli klassiker. Bait and switch...
 
Toppen