Senaste nytt

Turkish Airlines startar nattflyg mellan Stockholm och Istanbul

Jacob

Medlem
Med start 27 maj utökar Turkish Airlines trafiken från Arlanda med ett nattflyg till Istanbul.

Avgång från Arlanda 00.30, ankomst Istanbul 04.55
För returresan finns ett sent kvällsflyg från Istanbul som avgår 21.00 och ankommer Arlanda 23.30.

Turkish Airlines har idag två dagliga avgångar mellan Stockholm och Istanbul.
Alla flighter flygs med en Boeing 737-800, men av personlig erfarenhet händer det att Airbus A320/A321 flygplan dyker upp och i allra bästa fall körs Airbus A340 plan upp till Stockholm.

Tanken med den nya flighten är dels att öka frekvensen på linjen men också att skapa bättre anslutningar till en rad destinationer i Turkiet, Mellanöstern samt Östeuropa.
 

Gnopps

Medlem
Dessa pyjamasavgångar är smarta tidsmässigt men jag försöker så långt som möjligt undvika dem. Flygtiden gate-till-gate är under 3,5 timmar, helt omöjligt att få ens lite vettig sömn så.
 
Turkish tvingas köra väldigt konstiga tider pga närheten till Asien - det finns nackdelar med att ha korta flygtider...
Finnair har samma problem (avgång 23.30 till Singapore).
 

Fredrik

Medlem
Det är ännu värre om man flyger från Centralasien eller Kaukasus. Planen avgår gärna 03,30 och liknande när man ska västerut. Det är verkligen ingen höjdare.
 

jth

Medlem
Det är ännu värre om man flyger från Centralasien eller Kaukasus. Planen avgår gärna 03,30 och liknande när man ska västerut. Det är verkligen ingen höjdare.

Jo, det där fenomenet har jag också noterat. Det är väl antagligen för att kunna föra en turnaround på den europeiska sidan och få en avgång på lämplig tid. Tex har jag flugit från BLR. Både LH och AF avgår med varsin kärra till Europa ungefär samtidigt, runt 02.00 på morgonen. Man är ju lagom mosig då efter att ha jobabt en hel dag och sen åka ut till flyget på sena kvällen...
Nu har de väl invigt den nya terminalerna i BLR men jag vill lvoa att det var mer än lovligt stökigt i den gamla när två 747or skulle boarda samtidigt!
 

Bryant

Medlem
Flög denna flight för 3 veckor sedan. Det var enda sättet att kunna åka med TK015 till Sao Paulo. Dock var det en mycket tung flight. Som AHO nämner så blir det ingen sömn sen var det 5 långa timmar i loungen... Gör nog inte om det. Flögs med en A321. Det positiva är att det ökar valmöjligheterna från ARN.
 

JonW

Medlem
Turkish tvingas köra väldigt konstiga tider pga närheten till Asien - det finns nackdelar med att ha korta flygtider...
Finnair har samma problem (avgång 23.30 till Singapore).

Att turktiden är dålig är vi helt eniga om, men som mångårig BKK-resenär undrar jag hur du resonerar ang Finnair.
Jag har skiftat mycket mellan TG och AY, och kan se tre faktorer som inverkar på hur avgångstiderna funkar.

Det första är själva flygningen. TG har ju avgångar runt 14 från ARN. Iaf för mig ett helvete att få någon rimlig sömn. (Och lite för tidigt för party på planet..) Istället är man dötrött vid ankost vid 06, när man ju inte borde gå och lägga sig på hotellet om man vill komma in i rytmen...
Fördelen är att man är på plats i strategisk tid för vidare anslutningar till hela Australasien eller arbete om man nu måste ödsla tid på sånt...

AY:s flyg framåt midnatt är däremot perfekt ur många perspektiv. Man kan jobba full dag hemma innan det bär iväg. Sen antingen varm middag i loungen och 8 timmar i flat beden. Eller lite mat o dryck ombord och typ 6 timmar i bingen.
Vid ankomst är det lättare att hålla sig igång typ 7 timmar innan man somnar i rätt lokal tid. Tid finns oftast för inrikesanslutningar, men det kan vara knepigare med medium haul. Och jobb kommer knappast ifråga...

Tredje faktorn är förstås slottider på Swampy. AY hör nog till de mindre prioriterade där kan man tänka.
 

Kricka

Medlem
Det är ännu värre om man flyger från Centralasien eller Kaukasus. Planen avgår gärna 03,30 och liknande när man ska västerut. Det är verkligen ingen höjdare.

Tbilisi (TLS) är ett bra exempel på dessa, enligt min mening, hopplösa flygtider: många lite udda bolag
men även LH flyger dit men alla landar och avgår mitt i natten. T.ex. LH ETA kl. 03.59 med ETD kl. 04.55.
 
Toppen