Senaste nytt

Eurobonus Mastercard - Dubbeldragning

Hej alla!

Jag fick nyligen hem mitt Eurobonus Mastercard (i måndags) och jag har bara inhandlat helgens flygresor samt två middagar på den och lite småhandling på ica när jag upptäcker att dom debiterat över 5000 kr utöver mitt saldo jag handlat för. Man får lite lätt panik och ringer till Kundtjänst som var stängt så fick ringa till spärra kort nummret som hjälpte mig att läsa av vad det var som dragits. Det visar sig att SAS själva har gjort en dubbeldragning av någon anledning. Hur kommer det sig att dom gör en dubbeldragning på ett kort som dom själv är med o utfärdar (vet att SEB står som korthållare, men ändå)


Några andra som råckat ut för samma sak? Fick ni någon kompensation på grund av detta utöver att dom rättade till detta?
Känns dumt att dom ska dra massa extra pengar hur som helst!
 

palmen

Moderator
Pengarna är ju inte "dragna" direkt, kan vara en reservation som ligger.
I alla kortsystem blir det fel ibland och dubbeldragningar kan förekomma. Jag är 99% säker på att du inte kommer få detta på fakturan när den kommer, och i och med att du redan nu märkt det så kan dom fixa det innan fakturan skickas ut, skulle du ändå få en faktura med fel belopp är det bara bestrida fakturan.
Att du kommer få någon kompensation tror jag nog du kan glömma. Just nu vet man ju inte vem som orsakat dubbeldebiteringen. Är det SEB, SAS, någon stans du köpt middagarna, eller är det MasterCard?
 

Chrille

Medlem
Har dom reserverat ett belopp kanske? Det händer ju lite då och då att något företag reserverar belopp när du checkar in på hotell, hyr bil, etcetera. Det är inte nödvändigtvis samma sak som att du blir krävd på pengarna när räkningen kommer....

Edit: palmen hann svara före. Det är väldigt sällan det blir en dubbeldebitering. Har hänt mig en gång genom åren att jag har behövt bestrida en hotellräkning som dragits dubbelt från kortet.
 
Last edited:
Pengarna är ju inte "dragna" direkt, kan vara en reservation som ligger.
I alla kortsystem blir det fel ibland och dubbeldragningar kan förekomma. Jag är 99% säker på att du inte kommer få detta på fakturan när den kommer, och i och med att du redan nu märkt det så kan dom fixa det innan fakturan skickas ut, skulle du ändå få en faktura med fel belopp är det bara bestrida fakturan.
Att du kommer få någon kompensation tror jag nog du kan glömma. Just nu vet man ju inte vem som orsakat dubbeldebiteringen. Är det SEB, SAS, någon stans du köpt middagarna, eller är det MasterCard?

Enligt SEB kundtjänst så är det SAS som har gjort debiterat kortet och reserverat saldot! Dom har exakt samma belopp på debiteringar som reservationen. Du har nog rätt i att de inte går på fakturan men man blev lite smått panik när man hade det som debiterat saldo på kortet haha!
 

agehall

Medlem
Hur kommer det sig att dom gör en dubbeldragning på ett kort som dom själv är med o utfärdar (vet att SEB står som korthållare, men ändå)

SAS utfärdar inga kort. Det är SEB som gör. Cobranding är ett sätt för företag att marknadsföra sig på kort och erbjuda vissa förmåner till kortinnehavarna, men brandingföretaget har ingenting med själva utfärdandet att göra.

Till din fråga, det händer att saker dubbeldebiteras. Det är bara att bestrida det när du får fakturan så löser det sig under förutsättning att du faktiskt inte köpt något två gånger...
 
SAS utfärdar inga kort. Det är SEB som gör. Cobranding är ett sätt för företag att marknadsföra sig på kort och erbjuda vissa förmåner till kortinnehavarna, men brandingföretaget har ingenting med själva utfärdandet att göra.

Till din fråga, det händer att saker dubbeldebiteras. Det är bara att bestrida det när du får fakturan så löser det sig under förutsättning att du faktiskt inte köpt något två gånger...

Precis de löser sig... :D

Jo men man kan alltid ligga på o klaga lite lätt :) så kanske dom är snälla o ger kompensation haha! Man ska aldrig förvänta sig något men man kan alltid hoppas :p
 

agehall

Medlem
Kompensation för att de dragit något två gånger på ett kreditkort? Jag vill ha lite av det du röker.... ;)

Det är inte ens att drömma om. Däremot kommer du aldrig att behöva betala den dubbla dragningen.
 
Toppen