Senaste nytt

Hur använder man vouchers från SAS?

agehall

Medlem
Jag fick en voucher på €500 tidigare i år eftersom jag fick flyga M istället för Y. Nu är frågan hur jag använder den?

Kan jag ringa SAS och boka en resa och sedan gå till biljettkontoret på ARN och betala med den + kort eller finns det ännu enklare sätt? Jag antar att godtycklig resebyrå inte funkar, eller?
 

jth

Medlem
Sist jag betalade med DBC-vouchers (på biljettkontoret på arlanda) så fick jag betala serviceavgiften på 250 kr. Jag tycker det är uselt att man ska behöva betala för att kunna använda något som SAS faktiskt har gett mig pga att jag gjorde dem en tjänst.
Dock hade jag nog kunnat bli av med den om jag har argumenterat för det.
Det ska dock också gå att ringa och boka en resa och sedan skicka in voucherna till SAS, blev jag upplyst om. Men se till att de inte kräver dig på serviceavgiften.
 

agehall

Medlem
Ok. Vet du även ifall jag måste resa på resan som bokas med vouchern, eller kan jag boka en resa för någon närstående?
 

Roger J

Medlem
Biljettkontoret är enklast. Du kan också komma överens med den du bokar resan med att posta vouchern. Du ska självklart inte betala telefonbokningsarvodet. Det har jag fått borttaget vid minst tre tillfällen.
 

Dr. Miles

Expert
Sist jag betalade med DBC-vouchers (på biljettkontoret på arlanda) så fick jag betala serviceavgiften på 250 kr. Jag tycker det är uselt att man ska behöva betala för att kunna använda något som SAS faktiskt har gett mig pga att jag gjorde dem en tjänst.

Jag skrev om detta några år sedan på FlyerTalk. Dock det gällde om SAS Presentkort.

Man kunde köpa t ex 500 SEK presentkort för någon, och personen som fick presentkortet ringer till SAS bokning fick betala servicearvode upp till 550 SEK(för biljetten utanför Europa då).

Då kallade jag den Phishing by SAS, för jag tyckte var helt bedrövligt system.
 

mry

Medlem
Ok. Vet du även ifall jag måste resa på resan som bokas med vouchern, eller kan jag boka en resa för någon närstående?

När jag frågade det så behövde man inte resa själv.

Den enda personuppgiften som står på den är ju ditt namn så hittar du någon med samma namn som dig går det garanterat ;)
 
Jag har använt vouchers vid ett par tillfällen både till mig och själv och andra, det är inga problem. Enda är att de ibland som jth skrev att dom lägger till 250 kr i bokningsavgift. Den är dock inte svår att argumentera bort, jag har aldrig betalt den. Jag har alltid bokat via telefon och postat vouchern (med REK-brev), om det varit dyrare än vad vouchern var på så kan dom dra det från ditt kreditkort.
 

Jacob

Medlem
Jag betalade i våras en biljett med en €150 denied boarding voucher. Vouchern skrevs ut på karbonpapper, precis samma format som flygbiljetterna för 20 år sedan, så de kunde omöjligt hanteras elektroniskt på något sätt.

Bokade med hjälp av telefonförsäljningen och skickade därefter vouchern med post till Örnsköldsvik. Biljetten och betalningen hölls till vouchern hade kommit fram, så gäller att man bokar en stund i förväg samt postar vouchern relativt omgående efter bokningen gjorts.
Men inga som helst problem och betalade inte heller någon bokningsavgift.
 

agehall

Medlem
Efter nästan 2h på ARN har jag nu hjälpt mina föräldrar och min faster&farbror att boka en semesterresa nästa sommar. Vouchern är tydligen personligen om man ska hårddra det, men det gick att komma runt. Jag och min pappa fick hjälp av en jättetrevlig kille vid SAS biljettkontor. Det tillhörde inte direkt vanligheterna att hantera dessa pappersvouchers och det blev inte bättre av att jag hade €70 i en annan typ av voucher heller, men efter mycket läsande i pärmen med instruktioner så lyckades han ta betalt och använda alla mina vouchers.

På utresan lyckades han boka nötutgångsraden men på hemresan blev det lite sämre platser. Förhoppningsvis lyckas OptionTown lösa det dock... :)
 

jumbooze

Medlem
Jag ska välja mellan pengar eller 2 x värdet i vouchers och funderar nu om det finns begränsningar på vad man kan använda vouchers till...

- Måste det vara en SAS metal eller kan det vara en resa till Kanada som går att boka via SAS.se men flygs av Air Canada?
- Hur lång giltighet brukar de här ha? 12 mån eller mera?
-Kan jag åka till CPH och boka direkt där eller rekommenderar ni att ringa & skicka in?

// J
 
Toppen