Senaste nytt

Tips på bra hotell på Rarotonga

jimmy_h

Medlem
Funderar starkt på att "bränna" mina 150.000 USAirways poäng och flyga en kombinerad First och Business till RAR i november nästa år (via FRA - TG first 380- BKK -TG first- SYD - NZ Business - till RAR). Har ni ett bättre förslag så säg till.

Är det någon som har tips på vettiga hotell i RAR? och vilket område är bäst att satsa på?

Tack och trevlig helg!
 

Jacob

Medlem
Alltid lika trevligt att få se frågor om min favoritplats i världen... :)

Rarotonga är inte särskilt stort, 34 kilometer i omkrets, så var du än väljer att bo är det enkelt att ta sig runt, antingen med buss eller med egen bil/scooter (eller på cykel, om man kan stå ut med lite hackiga vägar).

Den mest populära stranden heter Muri Beach och ligger på sydöstra sidan av Rarotonga. Lagunen är fantastiskt vacker och mycket välbesökt och det finns flera butiker och restauranger i området. Vackert och praktiskt, men så blir hotellpriserna därefter.

Jag tror personligen inte du kommer bli riktigt missnöjd med något val på ön. Befolkningen är vänlig och ön inte särskilt stor, det handlar mest om budget och preferenser.
 

Jacob

Medlem
Räcker en vecka i Rar (syd går bara engång i veckan) eller ska jag stanna längre och åka via Akl?
Beror väl på vad du vill göra. Att se ön gör man på en dag, men de flesta besökare brukar vilja gå över till "island mode" och ta allt lite som det kommer. En vecka är nog ganska lagom om man inte har någon särskild anledning till att stanna längre.
 

Traveller

Medlem
Rarotonga är underbart och bra boende i bästa lagunen vid Muri beach finns att få. Bodde själv på varas, ett enkelt ställe men som har det som behövs och alldeles vid stranden.Vara's Beach | Rarotonga Hotel | Cook Islands Hotel

Ön är som sagt inte stor och att köra runt på moppen tar cirka 45 minuter. Folket är fantastiskt vänligt och en moppe kan vara bra att hyra. Om du tänker göra det så får du ta ett körkort också, du får först visa uthyraren att du kan hantera moppen. Du får sedan ett intyg som gör att du kan köra i 24 timmar och under den tiden måste du gå till polisen och köpa ditt körkort som gäller för bil och MC. Du får i handen en trevlig souvenir som gäller som körkort i ett år. Men, var hos polisen tidig morgon för det är alltid kö.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

jimmy_h

Medlem
När ni besökt RAR, har ni använt hotellets Airport Transfer? 150 spänn per person som hotellet erbjuder är rätt saftigt för en kort taxiresa
 

Jacob

Medlem
Fördelen med att använda hotellets airport transfer är att det brukar bli en ganska trevlig start på vistelsen, man kan få en blomma i ankomsthallen och sedan en kort introduktion till ön.

Jag vet inte vad en taxi skulle kosta, beror väl på vart du ska. Kollektivtrafiken är inget att förlita sig på med bagage och tider att passa.
 

jimmy_h

Medlem
Tack Jacob,
Min plan är att stanna 2 nätter på The Rarotongan Beach Resort & Spa, sen flyga vidare till Aitutaki Lagoon Resort & Spa och stanna 5 nätter innan jag åker tillbaka till The Rarotongan Beach Resort & Spa för ytterligare 2 nätter.

Har du erfarenheter av dom två hotellen?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jacob

Medlem
Tack Jacob,
Min plan är att stanna 2 nätter på The Rarotongan Beach Resort & Spa, sen flyga vidare till Aitutaki Lagoon Resort & Spa och stanna 5 nätter innan jag åker tillbaka till The Rarotongan Beach Resort & Spa för ytterligare 2 nätter.

Har du erfarenheter av dom två hotellen?
Bara passerat det förstnämnda utanför, så här såg det ut då i alla fall.

Själva hotellet ligger dock inte direkt vid stranden utan på insidan av vägen runt ön.

IMG_1889.jpg
 
Toppen