Senaste nytt

Kommer Lufthansa någonsin att öppna upp sina First Class Lounger till andra *A bolag?

Jonas C

Medlem
Med tanke på att många Star Alliance bolag tillåter First Class resenärer från andra *A partners använda deras First Class lounger, så finner jag det lite konstigt varför Lufthansa strängt hänvisar andra bolags First resenärer till *G loungerna. Kommer det någonsin bli aktuellt i framtiden att Lufthansa öppnar upp sina FCL till andra bolags passagerare? (FCT hålls fortfarande exklusivt för LH Group First)
 

Hall

Medlem
Med tanke på att många Star Alliance bolag tillåter First Class resenärer från andra *A partners använda deras First Class lounger, så finner jag det lite konstigt varför Lufthansa strängt hänvisar andra bolags First resenärer till *G loungerna. Kommer det någonsin bli aktuellt i framtiden att Lufthansa öppnar upp sina FCL till andra bolags passagerare? (FCT hålls fortfarande exklusivt för LH Group First)

Vilken affärsnytta skulle det finnas i att devalvera FCT? Det sista de behöver är massa nissar som uppgraderat med USDM poäng på någon amerikansk second-rate F som springer runt på FCT och dricker sig osnygga.
 

JacobGBG

Medlem
Vilken affärsnytta skulle det finnas i att devalvera FCT? Det sista de behöver är massa nissar som uppgraderat med USDM poäng på någon amerikansk second-rate F som springer runt på FCT och dricker sig osnygga.

Väldigt konstigt inlägg. Har du många erfarenheter av att folk som bokat awardplats med USDM dricker sig onyktra och lever om?

Folk i F kabinen som har en award plats me dUSDM är en försvinnande liten del av de totala resenärerna. Dessa personer är de mest utbildade och pålästa entusiaster som ens känner till möjligheterna med att boka på detta sätt. Således så skulle jag hävda att dessa personer är långt mer städade än den genomsnittlige affärsresenären.

Som sagt, ett mycket konstigt inlägg som jag är förvånad över att jag läser på BC.se.
 

agehall

Medlem
Jag tror att Hall har rätt slutsats men felaktig härledning. LH&Co är nog rädda om sin produkt och vill inte devalvera den genom att ha fler besökare. Därmed kommer man nog att hålla hårt i restriktionerna för FCL/FCT.

Själv tycker jag att detta är trist, men man får nog acceptera detta eller köra med M&M, så att man kan boka LH/LX F awards och komma in där.
 

jurgenb

Medlem
Blev inte detta onödigt förvirrat nu..

Ursprungliga frågan torde väl avse hurvida andra bolags F passagerare skulle kunna få nyttja LH's F faciliteter som FCL/FCT - vilket ju inte kommer ske förstår man då dessa är strikt LH specifika!

Vad gäller awards spelar det ju ingen roll från vilket bolag inom alliansen du lägger en bokning, så länge du flyger LH Gruppen i F så har du ju access.. oavsett om du bränt av M&M, EB, USDM eller andra poäng!
 

Senator

Moderator
Nu finns det andra exempel på detta, och att bara fokusera på att LH FCT blir lite missvisande:
Ingen OW access Concorde Room på LHR T5 (delvis av praktiska skäl med transfer)
Ingen ScaryTeam access AF F loungen på CDG
Ingen Star access LX F i ZRH
Ingen Star access SQ Private Room i SIN

Till min vetskap har LH/LX förhandlat med TG i BKK om access för HON/F för deras kunder där. Annars är väl också TG F rätt restriktiva med andra bolag?

Låt oss inte blanda äpplen och päron; access till "reward flights" eller access till loungen. Självklart vill REV MGMT kränga stolar i F; och nu som LX bara har 8 (delvis ner från 12) och LH bara har 8 (delvis ner från 16) så begränsas tillgången också.

Jag anser att LH/LX kommer ifrån detta rätt enkelt då helheten genomsyras av att kundupplevelsen kopplas till deras flyg; skulle man t.ex. börja då att köra UA passagerare från FCT till C-pier i FRA med limos? Gissar UA inte vill betala för detta?

Nu säger jag inte detta för att jag själv är Miles & More medlem, men jag ser inte att LH skulle vara "skyldig" andra bolag att komma åt deras "heligaste" tjänster. Vill man till FCT, kan detta lösas enklast vid att köpa en F biljett med Lufthansa :cool:
 

Dr. Miles

Expert
till min vetskap har lh/lx förhandlat med tg i bkk om access för hon/f för deras kunder där. Annars är väl också tg f rätt restriktiva med andra bolag?
First class passagerare med en Star Alliance flygning som avgår från Bangkok kan använda THAI Royal First lounge, men inte THAI Royal Orchid SPA. Jag har inte provat med Air China First dock.
(Jag besökte THAI Royal First lounge när jag flög med United First, Lufthansa First från Bangkok)
 

Jonas C

Medlem
First class passagerare med en Star Alliance flygning som avgår från Bangkok kan använda THAI Royal First lounge, men inte THAI Royal Orchid SPA. Jag har inte provat med Air China First dock.
(Jag besökte THAI Royal First lounge när jag flög med United First, Lufthansa First från Bangkok)

Jag var lite inne i samma spår. TG, SQ, ANA, OZ, etc tillåter *A First pax att använda deras First Class Lounger. Frågan är varför Lufthansa inte gör samma sak, dvs öppnar upp FCL för *A First men håller FCT exklusivt för LH Grupp First.
 

jurgenb

Medlem
Med tanke på vad man betalar i skatter för att passera FRA/MUC så kan man ju dessutom mer el mindre påstå att man faktiskt betalar för servicen!
 

Magino

Medlem
Nu finns det andra exempel på detta, och att bara fokusera på att LH FCT blir lite missvisande:
Ingen OW access Concorde Room på LHR T5 (delvis av praktiska skäl med transfer)
Ingen ScaryTeam access AF F loungen på CDG
Ingen Star access LX F i ZRH
Ingen Star access SQ Private Room i SIN

Till skillnad från LH/LX så erbjuder BA och SQ riktiga F-lounger till övriga bolag i alliancen. Sen kan man påstå att Senator loungen på FRA och ZRH är F-lounger, men sorry det är dem inte.
 
Toppen