Senaste nytt

Boka codeshare

agehall

Medlem
Eftersom jag inte har full koll på OW så frågar jag för att vara på den säkra sidan: Finns det någon stor nackdel med att boka businessbiljetter på BA-metall via AA? Framförallt är jag intresserad av om det påverkar TP-intjäning på något sätt samt lounge access för mig som saknar status med OW.

Jag håller på och ska boka en resa som ba.com vägrar hitta men efter lite pillande har jag fått både aa.com och expedia att hitta resan med I7SALE åt båda hållen. Bokar dock hellre via ett flygbolag än expedia...
 

Cornelius

Medlem
Jag vågar inte svara på din fråga. Men om jag får ställa en OT-fråga, så undrar jag på varför du anser det som bättre att beställa en codeshare via ett flygbolag än från en resebyrå? Blir det någon skillnad i och med att det i båda fallen inte är bokningar gjorda direkt hos det flygande bolaget? Eller är det specifikt expedia detta gäller?
 

agehall

Medlem
Resebyråer blir en mellanhand som jag inte vill ha med i ekvationen om det blir problem. I detta fall skulle biljetten ställas ut av AA, som jag även kommer att flyga med inrikes i USA, så det är inte helt galet.

Normalt sett hatar jag dock codeshare, så helst undviker jag även detta. Får se om jag kanske ringer BA imorgon och försöker boka det hela över telefon. Det finns ju bevisligen platser även om BAs sökmotor inte hittar dem.
 

Jonas C

Medlem
Om jag har förstått det rätt så har OW något humanare codeshare regler än Star Alliance, där ticketing carrier gäller för poängintjäning etc. (enda praktiska exemplet jag vet än så länge är FlyBe flygningar som bokats med AY-code, som ger intjäning i Finnair Plus, så jag låter det vara osagt)
 

Dr. Miles

Expert
Om jag har förstått det rätt så har OW något humanare codeshare regler än Star Alliance, där ticketing carrier gäller för poängintjäning etc. (enda praktiska exemplet jag vet än så länge är FlyBe flygningar som bokats med AY-code, som ger intjäning i Finnair Plus, så jag låter det vara osagt)
Min kollega fick inte några miles(den tiden) eller Tier Point på BA flight mellan Aberdeen - Sumburgh opererad av Loganair.
 

agehall

Medlem
Ingen av de riktiga BA/OW fantasterna som har en åsikt i frågan?

Kan tillägga att om jag bokar via Expedia så verkar jag få codeshare åt andra hållet, dvs flighterna i USA får också BA-prefix trots att de utförs av AA...
 

Dr. Miles

Expert
Om jag får svara på din fråga av mina få erfarenhet av BAEC, Tier Points bör vara samma oavsett (OW) flygbolag så länge det är samma kabin-/bokningsklass och samma sträcka. Däremot intjäning av avios kan bli olika beroende på vilket (OW) flygbolag du flyger på samma sträcka.

Här kan du kolla intjäning av avios och Tier Points.
British Airways - Collecting Avios
 

agehall

Medlem
Sant, så länge TP är desamma så bryr jag mig egentligen inte så mycket. Det är status jag vill åt nu. :)

Jag har en bokning on-hold hos BA nu. Tjejen jag fick prata med i UK var väldigt skeptisk först när jag började prata om I7SALE och open-jaw. Hon tyckte jag skulle boka online istället och när jag förklarade att det inte går hos BA suckade hon lite och tyckte "Då går det nog inte att boka här heller...". Men hon gick med på att försöka iaf och när hon insåg att hon blev matad med flightnummer så hon slapp göra något jobb så blev hon betydligt gladare och lät faktiskt lite triumferande när hon kom fram till att min routing visst gick att boka.
 

Dr. Miles

Expert
Sant, så länge TP är desamma så bryr jag mig egentligen inte så mycket. Det är status jag vill åt nu. :)

Jag har en bokning on-hold hos BA nu. Tjejen jag fick prata med i UK var väldigt skeptisk först när jag började prata om I7SALE och open-jaw. Hon tyckte jag skulle boka online istället och när jag förklarade att det inte går hos BA suckade hon lite och tyckte "Då går det nog inte att boka här heller...". Men hon gick med på att försöka iaf och när hon insåg att hon blev matad med flightnummer så hon slapp göra något jobb så blev hon betydligt gladare och lät faktiskt lite triumferande när hon kom fram till att min routing visst gick att boka.

Du kan boka Open Jaw av I7SALE på American Airlines USA webbsida.
 

agehall

Medlem
Jo, jag fick upp rutten där, men då får jag ju betala i USD vilket gör det jobbigare att göra reseräkning.. (Ja, nu är jag gnällig.. ;) ) Dessutom blir det samma pris att ta telefonbokningskostnaden som att ta ett valutapåslag hos AmEx för att boka hos AA.

Fattar inte varför AAs svenska sida inte kan ha lika kompetent bokningsmotor som den amerikanska - det hade ju varit jättepraktiskt!
 
Toppen