Senaste nytt

Skyhöga skatter för bonusbiljetter med BA

Mikael

Medlem
Sitter och ska boka en resa mellan Stockholm och New York (stopover i London på ditvägen) med min BAEC companion voucher.

5438kr i skatter per person, dvs nästan 11000 i skatter totalt känns lite väl magstarkt. Jag hade räknat med höga skatter/bränsletillägg men detta känns extremt. Finns det sätt att minska skatterna?

BA-Taxes.jpg
 

PYRZ

Medlem
Jag har egentligen aldrig försökt förstå eller för den delen bry mig om alla dessa skatter och obligatoriska avgifter men jag förstår inte hur det kan vara så mycket just i detta fall. Om man köper en biljett ARN-EWR via LHR så kan man lätt hitta för 5000-6000 SEK. Att kräva 5438SEK i skatter och avgifter för bonusresor känns inte rimligt. Innebär det att de förlorar eller tjänar väldigt lite pengar om skatter och avgifter är verkligen är så höga?

Vore bra om ngn på BC.se som är insatt här kunde förklara detta för oss andra :)
 

Senator

Moderator
Jag har en resa bokat i mars/april med BA Avios:
ARN-LHR(CE) 20t i London
LHR-JFK(F)
EWR-LHR (CW)
LHR-ARN (ET)

Så här står det på mitt kvitto:
Fare Details SEK 0 + Tax/Fee/Charge SEK 3882 = SEK 3882
 

jth

Medlem
JAtt kräva 5438SEK i skatter och avgifter för bonusresor känns inte rimligt. Innebär det att de förlorar eller tjänar väldigt lite pengar om skatter och avgifter är verkligen är så höga?

I dessa 5438 kr ingår ju dock fuel surcharge, som på något sätt ska täcka din del av flygplanets bränsleförbrukning. Men visst är det så, att ett kampanjpris på ungefär denna summa är i princip självkostnadspris. Förutom bränslet ska den mat och sprit du serveras, samt slitaget på stolen mm täckas, så det blir knappt något över. Det är i allmänhet så att flygbolagen sällan tjänar stora pengar på billiga ekonomibiljetter (om man inte heter Ryanair).
Till TS: Hoppas du inte bokar en resa i ekonomiklass, eftersom du då i princip ger bort poängen. Och som sagt, UK APD är inte rolig, så ta helst Londonbesöket någon annan gång.
 

Mikael

Medlem
Problemet är STOPOVER i London som triggar APD. Den är på 1 403kr per pax...

Ja, precis.
Mikael, om du vill ha stopover i London, gör det vid hemvägen. UK APD blir avsevärt billigare.

Tack, det var det som gjorde det lilla extra. Dock ser jag inte logiken i att det ska göra skillnad att ha stopover på hemresa snarare än ditresa...:confused:

Jag antar att 24h+ räknas som stopover?
 

Senator

Moderator
Tack, det var det som gjorde det lilla extra. Dock ser jag inte logiken i att det ska göra skillnad att ha stopover på hemresa snarare än ditresa...:confused:

Jag antar att 24h+ räknas som stopover?

Yes. det är 24h som räknas. Det är skillnad mellan APD på korta och långa flyg, samt Y eller C/F kabinen. Så APD mellan LHR-ARN är lägre än LHR-JFK. Jag tror det är GBP 40 och GBP 120 i affärsklass
 

Stefan62

Medlem
Sitter och ska boka en resa mellan Stockholm och New York (stopover i London på ditvägen) med min BAEC companion voucher.

5438kr i skatter per person, dvs nästan 11000 i skatter totalt känns lite väl magstarkt. Jag hade räknat med höga skatter/bränsletillägg men detta känns extremt. Finns det sätt att minska skatterna?

Visa bifogad bild 12721

Du reser väl i C eller F?

Om inte så betyder det i princip att Du betalar en economy-biljett och skänker poängen till BA.
 
Toppen