Senaste nytt

Har frequent flyer medlemskapen överlevt sig själva ?

Bamsefar

Medlem
Hej,

På vägen till jobbet idag så tänkte jag en del på detta med FF - Frequent Flyer - medlemskapen, och "hysterin" att samla poäng...

Mina förutsättningar, som säkerligen inte stämmer överrens med någon annan, är att jag alltid flyger business class - således har jag tillgång till lounger redan i biljettpriset och behöver således inte något FF medlemskap pga detta. Och där någonstans så började jag fundera på: Okej, så jag har allt när jag flyger - kvar blir miles/avios/poäng på flighter.

Och det har kanske varit hyggligt bra, men sedan har jag på senaste tiden försökt utnyttja dessa poäng och det har inte alltid lyckats:

- BA kan man inte använda poängen till t.ex. upgrade efter incheckning till first i mån av plats. Och att hitta en award resa dit jag vill ungefär när jag vill är näst intill omöjligt, i alla fall i business class. Senaste "lyckade" försöket var en resa tor. Barbados i First. Jag ville igentligen inte slösa poäng på First eftersom BA Club World är en grym produkt i sig - den duger om ni förstår vad jag menar. Visst First är coolare, men till en grym merkostnad helt enkelt.

- SAS kan man ju använda till upgrade efter incheckning, men det är som när jag flög till JFK senast, killen som checkar in mig på Arlanda frågar om jag kan tänka mig att uppgradera mig ? Visst svarar jag, men till vad ? Jag sitter redan på 02A och Business Class - har SAS helt plötsligt fått First eller ? Alltså oanvändbart för mig, men nice ändå om man chansar på Eco Extra till t.ex. EWR och då kan (normalt sett) göra upgrade vid incheckning - detta går ju inte på BA. Men att hitta reward resa till USA (SFO vore ju nice) har visat sig omöjligt i business class. Vi har även en 2-4-1 AmEx Eurobonus voucher - som är omöjlig att utnyttja - finns ju inga platser !!

Det finns ju flera FF clubbar - men dessa är de jag använder dagligen. Jag har iofs massor av miles på AA också... Men när de la ned sin hub på ARN till ORD så har jag lixom inte orkat ta tag i dessa miles mer än att se till att kontot lever så att säga...

Således, gott om poäng har jag - men till vilken nytta ?

Och här tänkte jag då: Har dessa FF clubbar överlevt sig själva ? Vad är det de erbjuder för en som mig som redan reser i Business Class, och alltså inte "tjänar" något på medlemskapet då poängen bara växer och växer - till ingen nytta...?
 

Alf

Medlem
Bamsefars inlägg stämmer till 100% in på min egen situation som jag upplever det. De resor jag gör i tjänsten är i business och då har jag de förmåner jag behöver. Då jag numera övergått till pensionärssidan rent åldersmässigt jobbar jag jag minst 50% i mitt egna företag.
Jag hade en förhoppning att som pensionär kunna nyttja och njuta av mina poäng som till stor del ramat in under det aktiva arbetslivet. Som Bamsefar skriver är det inte lätt att få ut dessa "förmåner" när man behöver dom. Man kan ju tycka att jag som pensionär an resa när som helst, men eftrsom jag även vill ha hustrun med som arbetar är även jag bunden till att resor bara kan göras på ledigheter eftersom hustrun är lärare.
En förmån som jag däremot skulle sett fram emot som pensionär är ett livstids EGB som Eurobonusmedlem. Denns möjlighet finns inom Eurobonus men är omgärdad av restriktioner och undantag. Grunden för att som pensionär erhålla EBG är att man skall ha varit EBG under 10 år. Jag har varit EBG 12 år i följd, utan att kvalificera mej till livlångt EBG efter pension. Varför får jag då inte denna förmån? Jo därför jag inte på ett tillräckligt kvavilficerat sätt erhållit samtliga mina EBG status på under åren. Vissa år har jag fått EBG på tillfälliga kampanjer som tex nu när SAS kör 3xbasmile för att nå EBG. får man EBG pga någon sådan kampanj är man diskad det året. Antalet flysegment i C är inte heller kvalificerande. Det betyder i stort sett att det enda som är kvalificerande är antalet milage som man flugit. Detta är ett mycket diskriminerade sätt av SAS att hantera det hela, med massor av undantag för att slippa ge ut denna förmån. Har man haft EBG så har man och det borde räcka. Det är naturligvis tillgången till lounge som jag saknar mest och det skulle inte bli så stor kostnad för SAS om jag vid några tillfällen drack en konjak på er bekostnad.

I mitt AA program är jag däremot någon platinum status resten av livet som jag inte har någon nytta av eftersom AA inte flyger på ARN. Dessutom har jag 78 uppgraderingssegment på inrikesflygningar i USA att nyttja. Inget jag har någon större nytta av eftersom jag så gott som uteslutande reser i C klass.
 

Palazzi

Medlem
.......Och här tänkte jag då: Har dessa FF clubbar överlevt sig själva ? Vad är det de erbjuder för en som mig som redan reser i Business Class, och alltså inte "tjänar" något på medlemskapet då poängen bara växer och växer - till ingen nytta...?

Möjligen finns det en förhoppning hos bolagen om just detta. Desto mindre poäng du utnyttjar, desto bättre för bolagen. Du, och säkert flera med dig, fortsätter ändå att flyga i Business......och samla poäng....

Så länge ingen klagar (och då menare jag en HEL DEL människor) så kommer det nog fortsätta som nu. Tror dock att det är väldigt få personer, utanför forum som dessa & Qatars kungafamilj, som hamnat i din situation;)
 

Dr. Miles

Expert
Om jag inte minns helt fel, Senator har gjort en analys tidigare om bonusresor mellan Europa och Asien och mellan Europa och Nordamerika med oneworld och med Star Alliance.

Det visade sig att det gav kraftig fördel till Star Alliance. Man kan ofta hitta någon routing med Star Alliance flygbolag men det var svårt att hitta awardplats överhuvudtaget med oneworld i premiumkabiner.
 

Dr. Miles

Expert
I mitt AA program är jag däremot någon platinum status resten av livet som jag inte har någon nytta av eftersom AA inte flyger på ARN. Dessutom har jag 78 uppgraderingssegment på inrikesflygningar i USA att nyttja. Inget jag har någon större nytta av eftersom jag så gott som uteslutande reser i C klass.
Du kan tjäna massor av bonusmiles när du flyger med Finnair (och även med BA och IB) som AAdvantage Executive Platinum. :)
 

Senator

Moderator
Detta kräver en liten längre diskussion, men i min erfarenhet som Guld medlem sedan 1999 ser jag fortfarande väldigt många fördelar för mig i min situation både privat och som egenföretagare. Jag har nu två Guldkort som båda ger mig stora fördelar. Jag har tagit följande beslut:

BA Executive Club
Jag kommer försöka hålla Guld eller Silver nivå. Jag har nu lärt mig några trick här som gör att det kan bli rätt mycket First framöver. Jag har så långt inte haft större bekymmer att få platser när och vart jag vill. Som Guld har jag upptäckt att vi kan fråga efter plats så släpper kanske REV MGMT detta. Min flickvän fick en NYC resa med Avios i julklapp i F ut och i CW hem. Nu bokade jag igår motsvarande resa för pengar på rean, men med en REQUEST att få en uppgraderat plats på LHR-JFK till F. På under 24t fick jag OK på detta.

Miles & More
Trots försämringar stannar jag kvar då det finns bra förmåner som jag senast över julen använde. Jag har ALDRIG haft problem att få bonusplatser när jag har behövd dessa. T.ex. fick jag loss 2 platser från ADD-ARN den 6:e januari på flighter som var fulla. På mindre än 10 sekunder hade jag 2 platser som behövdes

Hilton Honors Diamond VIP
bra rum, bra "spending" erbjudande, alltid frukost etc.

För mig är följande viktigt:
Status är en dörröppnare, så det är bra att ha
Jag hittar nästan alltid en bonusplats lösning för i alla fall en plats
BA är fokus mot Nordamerika och UK
Miles & More är fokus mot resten av världen
Kombinera med kreditkort
Poäng/Avios är för medresenärer som t.ex. vänner och familj
Underskatta inte hotellpoäng; t.ex. sparade jag €6 000 på min resa till Seychellerna med 11 gratis nätter. Min kalkyl är att det kostade ca US$ 13 000 i "spending" hos Hilton att få dessa poäng
 
Är det inte så att bonusprogrammen är fruktansvärt effektiva på att låsa in folk, få dom att flyga mer och att göra saker dom annars inte skulle göra. Och då är det lockande att göra så många som möjligt till medlemmar. Och då späds förmånerna ut.

Många är nog nöjda med den teoretiska status man nått och den teoretiska möjligheten till uppgradering/awards. Det är ungefär som SATS gymmen som inte har något med träning att göra utan att fakturera medlemsavgifter till folk som inte tränar.
 

ulagun

Medlem
Vi lever i skilda världar. Har själv drygt 150 resdagar/år uteslutande inom Norden och oftast i economy. Inte så värst glassig tillvaro, spediellt inte för hemmavarande hustru.
Att då kunna erbjuda/kompensera henne med resa Rio i C-class över jul och nyår för M&M poäng, eller ta en Fly smart i C samt uppgraderade HH-nätter över en week-end i t.ex. Paris eller Wien (betalar här även skatter/avgifter med poäng) finner jag ovärdeligt. Likaså att ta med barn-barn på någon kortare resa då och då.
När det gäller M&M och långresor har jag alltid "hängt på låset" 355 dagar innan avgång och sällan haft problem att få C-biljetter. Beträffande SAS och EB inom Europa nästa aldrig problem att få bonusbiljetter på de avgångar jag önskat.
Så för min och min familjs del är dessa förmåner till stor glädje.
 
Toppen