Senaste nytt

Tråd för att fråga om tillgänglighet

Status
Stängd för vidare inlägg.

karho

Medlem
Hej, tänkte att vi kan starta en separat tråd där de som undrar över tillgänglighet på kommande flygningar, men inte har tillgång till såna verktyg, kan ställa frågan - och någon av oss som har tillgång till det kan svara. Ser idag att det generellt ställs frågor i separata trådar, eller lite off topic i trådar som egentligen handlar om annat. Självklart ska jag själv försöka hjälpa till att svara så mycket/ofta jag kan.

Min tanke här var att den som frågar anger vilken flight det gäller, och vilket datum och så kan någon som har tillgång till verktyg kolla upp och svara.

Moderatorer: Om det redan finns en sån här tråd (letat men inte hittat) går det såklart bra att ta bort denna. Eller om ni tycker detta är en dålig idé av någon anledning.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Vi kan ta upp detta för diskussion på nästa redaktionsmöte. Möjligen kan det röra upp känslor hos de andra som betalar för tjänsten... Om däremot redaktionen på businessclass.se är de som svarar kanske... Dock tar det en del tid i anspråk
 

Randy Marsh

Medlem
AFAIK så är tillgängligheten på SAS-flyg som visas i ExpertFlyer alltid den samma som går att hitta gratis under "Flights --> Flight Availability" på FlightStats - Global Flight Tracker, Status Tracking and Airport Information. KVS Tool använder sig också av FlightStats, så den visar med all sannolikhet samma tillgänglighet. Om någon lyckas hitta en flight där detta inte gäller får de gärna skicka ett PM till mig, för jag har sett på många flighter nu.

Det är alltså ingen poäng i att be någon med ExpertFlyer eller KVS Tool att se på SAS-flighter för att kunna bedöma hur stor sannolikhet det är för att en OptionTown-uppgradering ska gå igenom. Då är det bättre att denne själv loggar in på FlightStats och kollar där.

Kanske det borde finnas en sticky om detta (förutsatt att FlightStats verkligen alltid visar samma som EF eller KVS)?

För andra flygbolag som t ex Lufthansa visar dock ExpertFlyer annan tilgänglighet än FlightStats.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Om jag får vara lite cynisk finns det ingen vits att kolla platstillgångar för OptionTown upgrade.
Du kommer inte få bättre chans att bli uppgraderad i alla fall.
 

karho

Medlem
Det är alltså ingen poäng i att be någon med ExpertFlyer eller KVS Tool att se på SAS-flighter för att kunna bedöma hur stor sannolikhet det är för att en OptionTown-uppgradering ska gå igenom. Då är det bättre att denne själv loggar in på FlightStats och kollar där.

Kanske det borde finnas en sticky om detta (förutsatt att FlightStats verkligen alltid visar samma som EF eller KVS)?

För andra flygbolag som t ex Lufthansa visar dock ExpertFlyer annan tilgänglighet än FlightStats.

Det var mer än jag visste, är själv ingen expert på området. Har skaffat KVS och tycker det är spännande att spana tillgängligheter överallt, tänkte att jag kunde hjälpa någon som hade frågor om specifika flighter. Tänkte som sagt att det inte bara skulle gälla för SAS-flighter, utan att man skulle kunna ställa frågor om valfri flight.

Om jag får vara lite cynisk finns det ingen vits att kolla platstillgångar för OptionTown upgrade.
Du kommer inte få bättre chans att bli uppgraderad i alla fall.

Hej, gällande OT är jag helt ombord, det är ingen vits vilket vi verkar ha slagit fast i separat tråd. Men kanske ändå är kul för folk att spekulera? Och mitt huvudargument: vid en snabb (snabb som sagt) sökning verkar folk ställa frågor om tillgänglighet om andra flighter också, som ej är aktuella för OT, i egna trådar. Min tanke var som sagt att samla alla såna tillgänglighetsfrågor via verktyg i en tråd, separat från diskussionen om OT.

Vi kan ta upp detta för diskussion på nästa redaktionsmöte. Möjligen kan det röra upp känslor hos de andra som betalar för tjänsten... Om däremot redaktionen på businessclass.se är de som svarar kanske... Dock tar det en del tid i anspråk

Toppen tack för det. Förstår att det kan röra upp känslor, var bara en tanke från mitt håll.
 

agehall

Medlem
Om man vill kolla tillgänglighet så tycker jag man gör bäst i att skaffa verktygen för det. De är faktiskt inte dyra alls. Annars kan vi ju likagärna köpa en licens av KVS och EF gemensamt och bara dela på den - det är nästan samma sak imho och garanterat inte tillåtet enligt deras regler.

Är man inte intresserad nog att betala de runt $100/år det kostar så är man nog inte tillräckligt intresserad av att veta exakt tillgänglighet heller. Just my $0.02...
 
Jag förstår inte riktigt problemet, blir lite egoism. Om någon frågar snällt och om någon annan vill kolla, vad är då problemet?

Dr. Miles: det kan väl fortfarande vara bra att kolla ifall det finns ens tomma säten i den klass du vill boka, underlättar nog en aning, eller?
 

A380*G

Medlem
Jag förstår inte riktigt problemet, blir lite egoism. Om någon frågar snällt och om någon annan vill kolla, vad är då problemet?

Dr. Miles: det kan väl fortfarande vara bra att kolla ifall det finns ens tomma säten i den klass du vill boka, underlättar nog en aning, eller?

För detaljerad info krävs rätt POS också...
 

henke12

Medlem
Om man vill kolla tillgänglighet så tycker jag man gör bäst i att skaffa verktygen för det. De är faktiskt inte dyra alls. Annars kan vi ju likagärna köpa en licens av KVS och EF gemensamt och bara dela på den - det är nästan samma sak imho och garanterat inte tillåtet enligt deras regler.

Är man inte intresserad nog att betala de runt $100/år det kostar så är man nog inte tillräckligt intresserad av att veta exakt tillgänglighet heller. Just my $0.02...

Man kanske inte vill lägga x kr för att få reda på _en enda_ platstillgångförfrågan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen