Senaste nytt

Första gången i business class, loungehjälp i Hong Kong och Seoul

Gus

Medlem
Ska på söndag tillsammans med flickvännen flyga Hong Kong - Seoul - Bangkok - Phnom Penh med Thai i business. Första gången i C, väldigt förväntansfull! :) Vi har inget guld- eller silverkort i star alliance.

Har varit inne i dinerslounger förut men nu blir det på "riktigt". Min undrar är nu om ni vet någon lounge i Hong Kong och/eller Seoul (1.3 h layover) där de har en bemannad bar där man kan beställa drinkar, typ Mojito eller Dry Martini. Om inte detta finns, finns det Champagne i någon lounge där vi kommer in? (Singapore Airlines Loungen möjligen?)
 

Dr. Miles

Expert
Min undrar är nu om ni vet någon lounge i Hong Kong och/eller Seoul (1.3 h layover) där de har en bemannad bar där man kan beställa drinkar, typ Mojito eller Dry Martini. Om inte detta finns, finns det Champagne i någon lounge där vi kommer in? (Singapore Airlines Loungen möjligen?)

Inte på Asiana Business Lounge i Seoul, inte heller på THAI Royal Orchid Lounge i Hong Kong & i Bangkok.
Champagne kan ha funnits men jag kommer inte ihåg.
 

pep

Medlem
Champagne? Så skal du være heldig. Mig bekendt har Thai ikke champagne i deres bz-class lounger. Pas på du ikke mister dine onward forbindelser. Hvorfor har du ikke lagt mere tid ind i dine transits, når du (som jeg selv!) synes, at loungerne er så spændende...?
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Har varit inne i dinerslounger förut men nu blir det på "riktigt". Min undrar är nu om ni vet någon lounge i Hong Kong och/eller Seoul (1.3 h layover) där de har en bemannad bar där man kan beställa drinkar, typ Mojito eller Dry Martini. Om inte detta finns, finns det Champagne i någon lounge där vi kommer in? (Singapore Airlines Loungen möjligen?)
En kvalificerad bemannad bar är oftast något som endast finns i första klass loungerna. Finns det bemannad bar i business loungerna är det ofta för att hålla nere alkoholkonsumtionen (av kostnadsmässiga skäl) och det handlar då om enkla drinkar, öl, vin etc.

Av de flygplatser ni besöker är det möjligtvis Singapore Airlines loungen i Hong Kong som skulle kunna ha champagne (har ett svagt minne av det). Thai och Asianas business lounger har i alla fall ingen champagne, som nämnts.
 

David

Medlem
Singapore Airlines SilverKris Lounge i Hong Kong har champagne. Vanligtvis två sorter, Drappier i yttre "baren" och Piper-Heidsieck i den inre.

Dock får man väl inte som C-passagerare utan guldkort möjlighet att välja utan får snällt gå till loungen som anges på inbjudan? Ifall det är Thai som flyger borde det ju tyvärr innebära att det är svårt att komma in i Singapore Airlines lounge på HKG.
 

ACervin

Medlem
Synd att det inte är Cathay Pacific ni flyger från HongKong, då deras Business lounge "the Wing" har precis vad du önskar dig :)
 

agehall

Medlem
En kvalificerad bemannad bar är oftast något som endast finns i första klass loungerna. Finns det bemannad bar i business loungerna är det ofta för att hålla nere alkoholkonsumtionen (av kostnadsmässiga skäl) och det handlar då om enkla drinkar, öl, vin etc.

Enda undantaget jag kan komma på är LH SEN lounge i B-piren, som har en bemannad bar som faktiskt har viss kompetens. De är även en del med självservering i andra ändan av loungen.
 

TheEagle

Medlem
Ja, i Hong Kong regerar One World när det gäller lounger. Flög med Cathay från Hong Kong till Manilla och testade deras renoverade lounge The Cabin förra veckan. Fantasiskt trevlig! Deli där man kunde få god mat, bar med både champagne, drinkar och smoothies. Min sambo som normalt sett inte bryr sig om lounger i någon större utsträckning ville inte lämna. Dessutom fantastiskt flightspotting. Såg både Thais nya 388 lyfta samt en 787.

IMG_0939.jpg
 

Sakoz

Medlem
I Bangkok i Royal Silk loungen såg jag igår en bemannad bar med hyfsat stort utbud, den ligger i största loungen (den bredvid Thais First lounge) allra allra längst bort runt hörnet vid rulltrappan finns denna bar, jag har inte sett den förut trots att jag åkt i rulltrappan tidigare, så frågan är om den tillkommit ganska nyligt.
 
Toppen