Senaste nytt

Resebyråavtal - vad är poängen? inte en krona billigare

perhall

Medlem
Hallå,
min arbetsplats har ett avtal med Via Travel. För tåg blir resorna billigare. För flyg kostar de på kronan oftast som för en privatperson (senaste check: 13022 kr/13022 kr avtalspris/webbpris ARN-Sao Paolo t/r Economy). Men det går inte att kombinera Business och Economy. När jag gör det på webben kostar det ca 19 400 (11700 till Sao Paolo, 7 700 hem), avtalspris 11 700 dit och 38 700 hem. Så är det hela tiden och dessutom tar de 500 kr för de avgiftsfria avbokningarna i EE/BC.

Vad är poängen med dessa avtal? Verkar vara likadant på många arbetsplatser...
Per
 

Valley

Medlem
Poängen - Att resebyrån skall tjäna en massa pengar utan att behöva bry sig.
Min erfarenhet är samma som din. Tidigare arbetsgivare hade avtal med Carlson Wagonlit. Förutom att de alltid lyckades boka in dyra och idiotiska resrutter hade man mage att på avräkningarna skriva in "du har tjänat" x antal kronor.
Och för det tog man ut en väldig massa mer pengar än man påstods ha tjänat. Dessutom tror jag aldrig de lyckades med en billig bokning
 

perhall

Medlem
Avtalen låter bra men de ger ingen affärsnytta. Troligen skulle rabatten med SJ kunna fixas enkelt med ett direkt ramavtal.

Det är ju också otroligt störande med... "Det fanns en 3107 kr billigare biljett"... när det visade sig att det var ARN-AMS-Detroit-Sao Paolo... istället för ARN-ZRH-Sao Paolo...

Eftersom alla aktiva medarbetare - åtminstone de som hänger på businessclass.se - ändå är inne på nätet och kollar flygtider är det ju lika bra att boka själv... mao. ger resebyrån inget mervärde.... ofta.

Men det finns en del riktigt duktiga resebyråpersoner som kan allt om att fixa, saxa, trixa, greja... de är guld värda! Tyvärr stöter jag inte på många såna via vår avtalsresebyrå..
PH
 

tourist

Medlem
Min arbetsgivare byter resebyrå med jämna mellanrum. Hittills har ingen gett något mervärde. Jag brukar därför konstatera att en "bra" resebyrå är den som bokar precis den rutt för flerbolagsresor som jag har angett och reserverar precis de sittplatser jag har angett utan att göra fel... Går det att boka online på egen hand så gör jag det.
 

agehall

Medlem
Jag tror att arbetsgivare oftast blir bländade av en sales pitch om hur bra kontroll de kommer att få över företagets resekostnader och hur bra de kommer att enforce:a bolagets resepolicy och därmed spara pengar.

I slutändan är jag mycket tveksam. Det är klart man kan få kanonservice från vissa av dessa bolag och har man resenärer som vill ha fullserviceresebyråer kanske det är bra. Själv föredrar jag att boka allt online själv, direkt via flygbolagen.
 

Chrille

Medlem
Alla vill inte ägna en stor del av sin vakna tid till att hitta den bästa routingen och den bästa kabinen, utan några vill helst bara lyfta på luren och få biljetterna i postfacket.
 

agehall

Medlem
Alla vill inte ägna en stor del av sin vakna tid till att hitta den bästa routingen och den bästa kabinen, utan några vill helst bara lyfta på luren och få biljetterna i postfacket.

Ja, det är ju tyvärr så. Har haft många kollegor som tycker det är jättepraktiskt att kunna be någon annan fixa allt. Dessa människor brukar dessutom vara ganska framfusiga och ha åsikter om allt, utom just hur de reser. Helt tvärt emot min personlighet.
 

Marcus01

Medlem
Hallå,
min arbetsplats har ett avtal med Via Travel. För tåg blir resorna billigare. För flyg kostar de på kronan oftast som för en privatperson (senaste check: 13022 kr/13022 kr avtalspris/webbpris ARN-Sao Paolo t/r Economy). Men det går inte att kombinera Business och Economy. När jag gör det på webben kostar det ca 19 400 (11700 till Sao Paolo, 7 700 hem), avtalspris 11 700 dit och 38 700 hem. Så är det hela tiden och dessutom tar de 500 kr för de avgiftsfria avbokningarna i EE/BC.

Vad är poängen med dessa avtal? Verkar vara likadant på många arbetsplatser...
Per

Då jag tidigare jobbat på en av de stora TMC:erna så må jag vara ganska färgad av den branschen men det finns ju en tanke bakom att större bolag använder sej av en affärsresebyrå. Det stämmer som du säger att många biljettpriser är exakt samma som på vilken annan sajt som helst, jag argumenterar inte emot. Däremot så finns det många olika typer av verktyg som större bolag använder sej av, track & trace, benchmarking, hjälp med upphandling, utformande av resepolicy mm. Från ett upphandlingsperspektiv så är inte alltid själva servicen det viktiga, märkligt kan tyckas, utan istället förmågan att kunna ge värdefull statistik, hålla koll på resenärer, förenkla processer osv.
Man bör ju dessutom komma ihåg att det är oftast ett fåtal personer på varje arbetsplats som är lika medvetna resenärer som vi som hänger runt på BC all vaken tid....;)
 
Toppen