Senaste nytt

Red Wings tupolev kraschlandade i Moskva

Roger J

Medlem
Denna moderna Tupolev-modell verkar ha en alldeles utmärkt säkerhetshistorik när jag söker. Och vi vet ju inte orsaken till avåkningen ännu. Så att "såga" Tupolev som tillverkare är lite drastiskt?
 

Alf

Medlem
Jag skulle inte heller sätta mej i en Tupolev men inte beroende på att det är ett dåligt flygplan. Tupolev är suveräna flygplan, du kan nästan starta och landa på en leråker. Det är underhållet som är eftersatt i denna del av världen så man skall nog inte skylla på flygplanstillverkaren. Jag är tveksam att sätta mig i de nya moderna flygplan som gamla öststatsländerna numera flyger med.
 

Johan_G

Medlem
Jag skulle inte heller sätta mej i en Tupolev men inte beroende på att det är ett dåligt flygplan. Tupolev är suveräna flygplan, du kan nästan starta och landa på en leråker. Det är underhållet som är eftersatt i denna del av världen så man skall nog inte skylla på flygplanstillverkaren. Jag är tveksam att sätta mig i de nya moderna flygplan som gamla öststatsländerna numera flyger med.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att jag hellre sätter mig i ett inhemskt producerat plan (gärna av gammal modell) i gamla öst än i ett västerländskt. Har men sett hur de lagar och (helst inte) underhåller det mesta som de har så känns det bättre att sitta i ett plan som är byggt för att användas under fältmässiga förhållanden i total brist på precis allt än ett modernt västerländskt som kräver strikt underhåll för att fungera ordentligt.
 

Alf

Medlem
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att jag hellre sätter mig i ett inhemskt producerat plan (gärna av gammal modell) i gamla öst än i ett västerländskt. Har men sett hur de lagar och (helst inte) underhåller det mesta som de har så känns det bättre att sitta i ett plan som är byggt för att användas under fältmässiga förhållanden i total brist på precis allt än ett modernt västerländskt som kräver strikt underhåll för att fungera ordentligt.

Nej det resonemanget köper jag inte. De lagar och förordningar som finns har inte tillkommit för skojs skull. Man måste förutsätta att dessa följs och det görs det hos de flesta seriösa bolag. Det finns alltid exempel på de som fuskar, även inom Europa. En orsak till detta anser jag vara den sk egenkontrollen som är tillåten för bolagen att sköta själva. Det säger sig själv om ingen myndighet utövar tillräckligt med kontroller kommer alltid ekonomi att gå före säkerhet, även om många flygbolag hävdar det motsatta. Outsoursing av vissa tjänster för exv underhåll anser jag vara en del i detta.
 

Concorde

Founding Member
Har någon annan observerat hastigheten på planet när det kanar in i vägen?! Går riktigt fort. Banan är tydligen över 3000 meter lång.
Min uppfattning är att det sker lite väl mycket olyckor i Ryssland och dess forna satellit-stater för att vara en slump. Alf är inne på rätt spår.
 
Toppen