Senaste nytt

A380 landing at SFO

Eurofooty

Medlem
Battre an Forsta Klass!

En LH A380 pa vag att landa i SFO (vy fran Cockpit):

[video=youtube;UDMDuRczDI0]http://www.youtube.com/watch?v=UDMDuRczDI0[/video]
 

Marcus_R

Medlem
Riktigt intressant att se!

Skall flyga den rutten med Lufthansa 30/1. Dock är det inte med A380, utan 747. Vet däremot inte anledningen.
 

lnixon

Medlem
Spännande! Första A380-flighten till SFO?

Så oväntat mycket tyska det talades i cockpit - hade förväntat mig mer disciplin hos tyska piloter.
 

Oscwo

Medlem
Riktigt intressant att se!

Skall flyga den rutten med Lufthansa 30/1. Dock är det inte med A380, utan 747. Vet däremot inte anledningen.

Skulle möjligtvis kunna ha och göra med att den rutten hade en incident vid inflygningen till SFO för en vecka sedan som resulterade i att planet togs ur trafik i tre dygn. Det är visserligen tillbaka nu men de kan ha tidigarelagt en mer utförlig check till nästa månad.

Incident: Lufthansa A388 at San Francisco on Dec 20th 2012, overspeed due to mountain wave
 

David

Medlem
Utmärkt filmsnutt att kolla på till frukost imorse. Tackar!
Var det jag som missuppfattade eller hade de tysktalande markservice?
 

jth

Medlem
Ah, det var en läcker film. Många kameror, åtminstone 3 i cockpit, en på stjärtfenan och några som filmade inifrån kabinen. Får mig att minnas tillbaka till dagen då de besökte Arlanda.
Tillochmed en i tornet också. Den verkar ganska väl genomarbetad, är det lufthansa som gjort den? Det måste väl förresten vara invigningsflygningen eftersom de får en dusch av brandbilarna också, den 10 Maj 2011.

Jag tycker nog de håller hyfsad disciplin, alla kommandon mm är med engelska standardfraser, mest "mellansnacket" som är tyska. Det verkar vara en junior pilot i högersätet (utbildningsflygning?), eftersom den seniora killen i vänstersätet verkar lite irriterad i början när han tydligen inte svarar på radion direkt. Han slamrar med tangentbordet och verkar sucka när de byter till ILS-approach på 28R :)

Lite roligt också när skywest 6840 får meddelande om turbulens pga A380 och killen säger nåt i stil med "det är vi" på tyska. Och ja, de har en tysk på marken också tydligen.
 
Last edited:

lnixon

Medlem
Jag tycker nog de håller hyfsad disciplin, alla kommandon mm är med engelska standardfraser, mest "mellansnacket" som är tyska.

Visst, men jag tycker frekventa språkbyten innebär en risk för missförstånd. Hade jag haft något säkerhetsinflytande hade jag varit lite mer språkfascist.

Kul detalj att de har callsign "454 Super". (Eller vilka nuffror det nu var.) Vanliga widebodies - och emellanåt även 757:eek:r - får ju callsign "nnn Heavy". Finns det flera plan som får heta "Super"?
 
Toppen