Senaste nytt

Kina har öppnat världens längsta snabbtågssträcka

Palazzi

Medlem
Säga vad man vill om kvaliteten på kinesiska byggen, men det går iallafall undan.

Europa är snart ifatt:

När nya tunneln mellan Lyon och Turin (ca 3-4år?) och korta sträckningen Napoli-Bari (2år) står klara borde denna linje vara aningen längre.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om vi är riktigt hårda faller det på att det endast är 160km/h i kanaltunneln....men....så hårda ska vi väl inte vara?:p
 

Dr. Miles

Expert
Säga vad man vill om kvaliteten på kinesiska byggen, men det går iallafall undan.

Europa är snart ifatt:

När nya tunneln mellan Lyon och Turin (ca 3-4år?) och korta sträckningen Napoli-Bari (2år) står klara borde denna linje vara aningen längre.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om vi är riktigt hårda faller det på att det endast är 160km/h i kanaltunneln....men....så hårda ska vi väl inte vara?:p

Tyvärr det kan aldrig hända att ett företag/en stat som äger hela dessa linjer i Europa.

Apropå tåget har ryssarna öppnat Kuznetsov tunnel i östra Sibirien ganska nyligen. Det ökar transportskapacitet i Rysk Stillahavetsregionen.

Apropå tåget 2:
Ryssarna har ett plan att bygga en tunnel mellan Siberien-Alaska.

Källa: $99bn Bering Strait tunnel 'approved': Kremlin paves way for East to West rail link | Mail Online
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Tyvärr det kan aldrig hända att ett företag/en stat som äger hela dessa linjer i Europa.

Apropå tåget har ryssarna öppnat Kuznetsov tunnel i östra Sibirien ganska nyligen. Det ökar transportskapacitet i Rysk Stillahavetsregionen.

Apropå tåget 2:
Ryssarna har ett plan att bygga en tunnel mellan Siberien-Alaska.

Källa: $99bn Bering Strait tunnel 'approved': Kremlin paves way for East to West rail link | Mail Online

Jäklar vad häftigt med tunnel till Alaska!:D Stockholm-New York med tåg:cool:

Givetvis kommer ingen äga hela linjen, men möjligen kommer det finnas direkttåg mellan iaf London-Milano:)
 

Kaellstroem

Medlem
Ska med största sannolikhet befinna mig i Peking från mitten av februari till början av juli. Är riktigt sugen att testa denna linje så jag hoppas att jag har tid för en längre tur till Guangdongprovinsen. Kanske passar på att ta TurboJet förbi Macau och Hong Kong när jag ändå är i krokarna :)
 

SvartMjolk

Medlem
Ska med största sannolikhet befinna mig i Peking från mitten av februari till början av juli. Är riktigt sugen att testa denna linje så jag hoppas att jag har tid för en längre tur till Guangdongprovinsen. Kanske passar på att ta TurboJet förbi Macau och Hong Kong när jag ändå är i krokarna :)

Som jag då, även om jag kommer hålla till i Tianjin och inte Peking. :)
 

Dr. Miles

Expert
Enligt japansk media har snabbtågets stoppats pga för kraftig luftföroreningar i Xinyang, Henan provinsen.
Några passagerare såg blixt utanför fönstret. Förmodligen luftförorening blev för tjock och börjat ladda elektricitet.

Det blev 14 försenade avgångar med upp till en timmes försening.
 

jumbooze

Medlem
Kina har öppnat världens längsta snabbtågssträcka Beijing-Guangzhou idag.
Total avstånd av körsträcka är ca 2.300 km och resan tar ca 8 timmar med snabbaste tågtypen(ca 300 km/tim).


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Källa: BBC News - China opens world's longest high-speed rail route

Wow, denna sträckan har jag rest 97 tror jag det var men då tog det om jag minns rätt 32 timmar :D

Då såg det inte så lyxigt ut som denna sidan men tänk er mera nedgånget :
Forty-two hours on a train in China | Gadling.com
 
Toppen