Senaste nytt

Norwegian vil ansætte piloter - i Thailand

Vad tror ni händer om inte Norwegian får igenom sina krav om att kunna bemanna sitt norskregistrerade interkontentala flygbolags 787 med kabinpersonal som ska ha Thai löner och anställningsvilkår?
Själv tycker jag det är helt bizzart.
Norwgian interkont får väl försöka konkurrera mot asiatiska och amerikanska flygbolag på samma villkår som alla andra EU flygbolag gör som flyger interkontentalt!!
Om inte Kjos vill det får han väl starta ett flygbolag i Thailand eller i USA.
 

Palazzi

Medlem
Vad tror ni händer om inte Norwegian får igenom sina krav om att kunna bemanna sitt norskregistrerade interkontentala flygbolags 787 med kabinpersonal som ska ha Thai löner och anställningsvilkår?
Själv tycker jag det är helt bizzart.
Norwgian interkont får väl försöka konkurrera mot asiatiska och amerikanska flygbolag på samma villkår som alla andra EU flygbolag gör som flyger interkontentalt!!
Om inte Kjos vill det får han väl starta ett flygbolag i Thailand eller i USA.

Från ett arbetsmarknadsperspektiv är det direkt obehagligt, men: Jag är så egoistisk att jag uppskattar billiga enkelresor:p Norwegian till Bangkok/New York... och sedan hem i award F blir mycket förmånligt
 

Alx

Medlem
Norwgian interkont får väl försöka konkurrera mot asiatiska och amerikanska flygbolag på samma villkår som alla andra EU flygbolag gör som flyger interkontentalt!!

Det är väl just det Norwegian gör? Det står samtliga aktörer fritt att optimera sina verksamheters kostnadsmassa. Så länge de håller sig inom lagens ramar så vore det snarare oansvarigt gentemot aktieägarna att inte försöka optimera verksamheten.

Egentligen är det inte ett dugg konstigare än att så gott som ALL textilindustri och annat som går att förlägga i låglöneländer också har flyttats från skandinavien. Ska vi alla ha skyhöga löner i våra länder samtidigt som vi vill ha tillgång till billiga varor och tjänster så är detta ett måste. Hur trist det än låter... Företag som inte finansieras av skattemedel måste i längden vara lönsamma.

Konkurrens på samma villkor är ju inte direkt något flygbranschen har varit så bra på. SAS, Air Malta m.fl. tycks ha en oändlig tillgång till nya mer eller mindre lagliga statsstöd, något t.ex. Norwegian inte kan förlita sig på att få. Därför ställs det också betydligt större krav på lönsamhet hos de flygbolag som inte har starka och generösa stater som ägare bakom sig.

Enda anledningen att t.ex. SAS inte redan har gjort samma sak stavas politik!! Eftersom det finns ett stort statligt ägande i SAS samt en mängd fackförbund som saknar motstycke så är detta inte genomförbart i SAS. Minns storbråket kring de kinesiska flygvärdinnorna SAS anställde för några år sedan. Men nu när SAS inte längre kan räkna med nya statliga tillskott så har även de börjat se över sina kostnader på allvar! Du har väl inte glömt bort lönedumpningen för en månad sedan? Det är ju den "nya" given inom det traditionella flyget. BA & Austrian har också sänkt lönerna rejält och Iberia är på väg att göra samma sak.
 
Toppen