Vi går ombord genom främre dörren på vår Lufthansa A340-600 som ska ta oss till New York. Planet är i princip fullt med cirka 300 personer ombord fördelade på 58 sätesrader. Men det är inget vi märker i First Class kabinen med åtta platser. Häng med ombord.

Flight: LH404
Bolag: Lufthansa
Sträcka: Frankfurt-New York JFK
Seatmap: SeatGuru

Text och bilder: Martin Björnström

Vi hade hoppats på ett uppgraderat flygplan med Lufthansas nya First Class stolar men sådan tur hade vi inte idag. Totalt åtta platser finns i den främre kabinen varav fyra var upptagna när vi gick ombord och satte oss i mitten av rad 2.

Besättningen presenterade sig för oss och hälsade oss välkomna ombord. Jag inser snabbt att min satsning på kostym för dagens flygning varit bortkastad, det är snarast så att jag hör hemma i Business Class med min klädsel. Vi behöver inte vänta länge på vårt första glas kyld Champagne.

Fåtöljerna är placerade 1-2-1 och går att fälla till horisontella sängar när det är dags att stänga ögonen. Dom ger en bädd på cirka 2 meter så även lite längre passagerare har gott om plats. Designen känns föråldrad och precis som jag nämnde ovan ersätts dessa stolar 2011-2013 till en helt ny design.

Rakt på sak och inga extra finesser som massage eller snabbknappar för sova/sitta/äta.

Detta plan var utrustat med Lufthansa FlyNet med Internet via Wifi för €10.95 per timme eller €19.95 för 24 timmar.

Kabinen går i skalor av grått med golv och stolar i blått. I mitten längst fram finns en liten bar med drycker och färska rosor.

Klassisk Lufthansa meny med fyra alternativ till förrätt och huvudrätt vardera.

Flyger man First Class så måste man testa kaviaren vilket jag också gjorde. Det är en speciell känsla att sitta i en stor fåtölj, lätt tillbakalutad med en tallrik kaviar framdukad och tillhörande kyld Champagne. Vår värdinna småpratade med oss och noterade att jag verkligen gillade Kaviaren, därefter frågade hon om jag kanske ville ha en portion till? ”Det vore underbart” svarade jag med ett leende.

Internet ombord
Då bestämde jag mig för att jag måste ringa till min fru och berätta hur bra jag har det. Jag köpte FlyNet access och anslöt min iPhone. Hon blev lite förvånad när jag ringde via Skype med glasklar kvalitet och berättade vad jag gjorde precis då.

Huvudrätten bestod av Kalvfilé med murklor vilket var mycket gott. Ett glas fylligt rött till det och jag blev alldeles varm i kroppen av välbehag.

Atmosfär
Måltiden pågick i närmare två timmar och vi hade verkligen igen brådska. Tvärtom, vi tog möjligheten att testa flera alternativ i menyn och bad värdinnan tipsa oss om passande drycker.

Jag gillade servicen från besättningen. Vår värdinna pratade mycket med oss och skojade om resvanor och det faktum att jag tog så mycket bilder. Respektfullt men ändå lite avslappnat och personligt.

Atmosfären i kabinen var lugn och händelselös. Inget spring till toaletter, inget skrik och stök med bagage från hyllorna. Vi färdades genom natten med dämpad kvällsbelysning vilket gav en skön loungekänsla.

Lyx
Ulrika Holmberg är forskare och definierar lyx så här:

– Den klassiska definitionen handlar om pengar, om varor som är dyra. Men i dag kan man också prata om lyx som något man unnar sig. Den klassiska definitionen håller på att omformuleras, men i båda formerna av lyx ligger exklusivitet, något som inte tillhör det vardagliga.

Lufthansa erbjuder inte personliga sviter ombord och inte heller mängder av guld. Flygbolag från Mellanöstern har mycket av det sistnämnda och ett fåtal bolag erbjuder idag sviter ombord, till exempel Singapore Airlines och Emirates. Det sistnämnda bolaget erbjuder till och med ett litet spa med dusch ombord på Airbus A380.

Jag tycker ändå att Lufthansa First Class med god mån uppfyller alla mina krav på lyx och jag gissar att den uppdaterade kabinen som inom kort finns på samtliga plan närmat sig den absoluta toppklassen.

Nya perspektiv på resande
Efter måltiden valde jag att sträcka på benen och tittade in i Business Class kabinen bakom oss. Jag blev nästan lite chockad över mängden folk – här satt nästan 60 personer fördelade på en främre och en bakre kabin. Det låter fånigt men det kändes precis som när man tittar in i en fullpackad ekonomikabin under en långresa i Business Class. Det är så stor skillnad.

Allt handlar om perspektiv. I First Class tappade jag snabbt perspektiv på tid och rum. Jag försvann in i en dimma av välbehag tack vare all god mat och dryck. Det här känns inte som att resa, detta är en upplevelse.

40.000 kronors frågan
Då kommer vi tillbaka till frågan i del 1. Vem betalar 70.000 kronor för att flyga till New York? Svaret verkar vara välbeställda män i 55 års åldern som vill pusta ut en stund i ett i övrigt stressat liv. Jag gissar att många har företagsavtal med flygbolaget som ger rejäla rabatter i utbyte mot kontinuerligt resande över världen.

Är det värt pengarna? Nä, det går inte att motivera priset på något sätt. Välj en Business Class biljett och spendera 40.000kr på hotell, mat och dryck i New York istället. Det skulle säkerligen också innebära en oförglömlig upplevelse.

Så här gör du för att flyga First Class billigt
Det går att flyga First Class betydligt billigare än 70.000kr. Du som har mycket poäng inom Star Alliance kan köpa en uppgradering från Business Class. Miles & More medlemmar får uppgraderingsvouchers vid återkvalificering. Jag köpte US Airways poäng och uppgraderade från Business Class – priset var 50.000 poäng eller motsvarande 4.700kr.

Efter landning i New York tog vi oss in till Manhattan med en taxi och lämnade väskorna på hotellet som låg nära Times Square. Vårt uppdrag slutfördes när ett bud kom och hämtade materialet vi fört från Stockholm. Vi tog en kort promenad ner till neonljusen för att verkligen få den fullständiga New York känslan.

Imorgon eftermiddag flyger vi hem med Swiss via Zürich men det är en annan historia som du kommer få läsa om snart.