”När jag blir rik ska jag köpa en första klass biljett till New York och känna att jag lever livet”. Jag är nog inte ensam om att ha tänkt tanken och när jag fick chansen att faktiskt boka en Lufthansa First Class biljett via Frankfurt och dess välkända lyxlounger kändes det spännande.

Text och foto: Martin Björnström

Man kan fråga sig vem som köper en första klass biljett när den kostar 70.074kr tur och retur. Du sparar nästan 40.000kr på att flyga lite länge bak i planets Business Class kabin. Den frågan och många andra ska jag försöka besvara i detta reportage som är delat i två delar på grund av den stora mängden bilder.

En tidig söndagmorgon satte jag fart mot Arlanda med stora förväntningar på en fantastisk resa.

Jag och min kollega flög från Stockholm respektive Göteborg för att mötas i Frankfurt innan avresa 17:30 mot New York. Vi bokade avsiktligt hela fem timmar i Frankfurt för att få chans att testa Lufthansas lyxiga First Class Lounge och First Class Terminal, (klicka på länkarna för separata guider).

Lufthansa erbjuder inte First Class inom Europa så jag hamnade i Business Class på en vanlig Airbus 320.

Vid incheckningen fick jag en HON priority tag på väskan, kul att få vara riktigt viktig för en dag. HON-Circle är den högsta statusnivån inom Miles & More och endast dom riktigt tunga resenärerna lyckas nå upp till denna nivå.

Vår resa till USA är ovanligt kort, vi tillbringar bara en natt på Manhattan innan vi flyger tillbaka igen.

Det skapade problem vid incheckningen eftersom bagagetaggarna inkluderade returflighten över Atlanten (via Zürich) då vårt stopp i NYC endast var 22 timmar.

Incheckningsagenten löste problemen och en stund senare satt jag i SAS Scandinavia Lounge för en morgonkaffe.

En stund senare gick jag ombord flighten till Frankfurt och jag var nästan helt ensam ”framför skynket”.

Lufthansa Business Class Recaro stolar är verkligen tunna men bekväma nog för resor inom Europa. Notera att mittsätet är blockat så denna kabin använder 2-2 seating i praktiken.

Resan till Frankfurt var kort och händelselös. Jag läste igenom morgonens Financial Times Weekend. Bilagan ”How to spend it” kändes verkligen på plats en dag som denna.

Lunchen var rätt trist men en kul detalj var tallriken med macaroons till kaffet.

När vi anlände till Frankfurt hoppades jag att planet skulle stanna ute på plattan vilket kvalificerat mig för hämtning med limousine men idag hamnade vi på terminal A och det var inte långt till loungerna. Trappan upp till Lufthansa First Class Lounge på bilden.

Min kollega väntade i loungen och vi intog en riktigt trevlig brunch med Champagne och avslutade med Johnnie Walker Blue label. Faktum är att vi troligen fick sista flaskan i loungen för vår servitör sa att ”nästa gång ni kommer tillbaka kommer vi tyvärr inte servera Blue Label längre” och hällde upp dom sista dropparna i våra glas.

Det är verkligen trevligt med en så lugn och avslappnad stund i en bra lounge med utmärkt mat och dryck. Vi satt och tittade på flygplanen som passerade utanför fönstret – en mängd ovanliga bolag och flygplanstyper passerade förbi.

Efter ett par timmar i loungen tog vi en promenad till närliggande First Class Terminal för ytterligare smakupplevelser (se länk för guide).

Det är dom små detaljerna som gör skillnad. Jag tog dom sista bitarna lufttorkad skinka vid buffén och kocken noterade detta. Jag nämnde att jag älskar skinka av god kvalitet och ett par minuter senare kom han tillbaka med ett leende och en tallrik handskuren Pata Negra till mig. Ett matchande glas Chianti Classico gjorde denna stund till en njutning.

Jag berättade för vår assistent i terminalen att vi gärna önskade åka Porsche till planet när det var dags att åka. Det var inget problem svarade hon.

När det var 40 minuter kvar till avgång kom assistenten och hämtade oss. ”Mr Bjornstrom, your car is ready”. Vi tog hissen till bottenvåningen där vi fick tillbaka våra pass och boardingkort.

En ny svart Porsche Cayenne väntade på oss. Vår chaufför berättade att alla andra passagerare redan gått ombord och att planet stod vid en gate. Sex minuter senare stannade bilen vid planets framhjul och vi tog hissen upp till rätt höjd för att gå ombord rätt in i förstaklass kupén utan att ens ha sett några andra passagerare.

I nästa del kliver vi ombord på Lufthansa A340-600 till New York i First Class.