Idag kl 13.10 lyfte det första flyget någonsin med Lufthansas nya kabinklass premium economy, en produkt som ligger mellan vanlig ekonomiklass och business class, såväl i produktomfattning som prisläge. BusinessClass.se var med på premiärturen mellan Frankfurt och Washington som flögs med en en månad gammal Boeing 747-8i.
På Frankfurts flygplats hade hela projektteamet samlats tillsammans med produktchefer och Lufthansas kommersiella chef, Jens Bischof, för att välkomna alla passagerare till invigningsflygningen. Undertecknad blev faktiskt den första premium economy-passageraren någonsin att stiga ombord på ett Lufthansaflygplan, vilket möttes med jubel och applåder bland de närvarande vid gaten.
Lufthansa premium economy består av fyra rader in en 2-4-2-konfiguration, åtta stolar i bredd jämfört med tio i bredd i ekonomiklass. Benutrymmet är 38 tum mot 31-32 i vanlig ekonomiklass. Maten är också bättre och serveras på riktigt porslin. En ordentligt test av flygningen och det nya konceptet kommer i en separat artikel.
Fortsätter att flyga business då det ser ut att vara en upphottad ekonomifåtölj som inte går att fälla ordentligt med påfäljd att sömnen blir obefintlig.
Flög med Lufthansa i september förra året. Planet skulle avgå från Frankfurt klockan 22:00 till BKK, men blev 62 minuter försenat pga. någon radioninte fungerade. Detta innebar att vi fick inte starttillstånd. (Inga plan får starta efter klockan 23:00 från FRA). Hotell på närliggande Sheraton. Dagen efter kom vi iväg klockan 09:00 och anlände BKK midnatt. Detta innebar ännu en natt på hotell, då vi skulle vidare till Koh Samui. Detta var den längsta resan till BKK/USM någonsin. Då detta var en "rabatterad" businessbiljett fick vi heller inga poäng. Det var inga direkta fel på servicen eller maten ombord, men det kommer att dröja innan jag flyger Lufthansa igen.
Lite besvikande att stolarna fortfarande inkräktar på bakomvarandes utrymme. För mig som inte är särskilt lång brukar inte ha problem med utrummet fraför knäna utan snarare brist på plats åt sidorna, främst för armarna.
Vad som då är värst i eco är stolsfällandet som konstant gör det lilla utrymmet man har än mindre, att man då ska behöva betala drygt det dubbla mot eco för att till synes fortfarande lida av nackdelarna i eco känns lite sådär.