Idag vid lunch lyfte det första flygplanet någonsin av typen Airbus A320 NEO, Airbus nyaste och mycket bränslesnåla flygplan för kort- och mellandistansflygningar som inom 2-3 år kommer bli en vanlig syn i Skandinavien. SAS och Norwegian har båda beställt detta flygplan, totalt 130 st. Vi var med under dagen på Airbus Delivery Center i Toulouse för att följa den historia flygningen.

En testflygning helt utan problem

Testflygningen gick enligt besättningen helt utan problem och ett närmast perfekt flygväder utan ett moln hjälpte förstås en hel del. Vid klockan 14.15 landade besättningen på Toulouse flygplats efter en första flygning på två timmar och 15 minuter och möttes av stort jubel. Klädda i orangea dräkter kändes det närmast som om en rymdbesättning kommit tillbaka från en rymdfärd när de klev ned på flygplanstrappan och upp på den stora scenen. Även Airbus VD, Fabrice Brégier, såg klart lättad ut att allt gått som man hoppats utan några problem.

Airbus A320 NEO första testflygningen och ceremoni i Toulouse

Testbesättningen efter första flygningen med Airbus A320 NEO

Foto: Jacob Molin

Under hela testflygningen fanns ytterligare ett mindre flygplan med på behörigt avstånd, både för att göra tester och assistera besättningen vid eventuella problem men också för att filma flygplanet, en video som visades live på storbildsskärmar på marken i Airbus Delivery Center samt online via Airbus webbsida och på Youtube.

Upp till 20 procent bränslebesparing

Airbus NEO-serie är en vidare utveckling av Airbus existerande flygplansflotta. Precis som det idag finns Airbus A319, A320 och A321 kommer det finns Airbus A319 NEO, A320 NEO och A321 NEO. Det är även på gång en motsvarande serie för långdistansflygplanen, främst Airbus A330 NEO.

Reducerad bränsleförbrukning är en av de viktigaste nyheterna i nya Airbus NEO, som för övrigt står för New Engine Option. En ny typ av motorer och ”sharklets” längst ut på vingarna hjälper till att minska bränsleförbruningen. Sharklets innebär att vingen längst ut är böjd uppåt vilket man gör för att förbättra flygplanets effektivitet och bränsleförbrukning. Boeing kallar denna finess ”Winglet”.

Enligt Airbus handlar det om en bränslebesparing på 20 procent, vilket motsvarar 5000 ton koldioxid per år per Airbus A320 och två miljoner liter bränsle som aldrig kommer behöva tankas. Det innebär också en lägre bullernivå (15 decibel) samt en reducering på 14 procent i kostnader.

Airbus A320 NEO första testflygningen och ceremoni i Toulouse

Airbus A320 NEO – Unbeatable fuel efficiency enligt Airbus

Foto: Jacob Molin

En ny kabinkonfiguration

Även kabinkonfigurationen ser annorlunda ut på NEO-flygplanen. Dörren längst fram har gjorts större vilket innebär att man kunnat få en annan typ av certifiering för evakuering då fler passagerare potentiellt kan passera genom dörren under en viss tid. På kommande Airbus A321 NEO har man därför plockat bort dörr 2 som brukar finns ungefär runt rad 8 och flyttat dörr 3. Likaså kraven på nödutgångar över vingarna påverkas när huvuddörrarna blir större. Sammantaget innebär det att man kan få plats med fler stolar ombord på i stort sätt samma yta.

Även bagagehyllorna är större på NEO-flygplanen med en ny och annorlunda design. På den yta där man tidigare fått plats med fem handbagage räknar Airbus med att åtta godkända handbagage ska kunna placeras. Detta är samma konstruktion som används på de nya Airbus A350-flygplanen.

Airbus A320 NEO första testflygningen och ceremoni i Toulouse

Nya konstruktion på bagagehyllorna

Foto: Jacob Molin

Flygplanskroppen är enligt Airbus den bredaste i industrin vilket innebär att det får plats sex stolar i bredd som är 18 tum breda, vilket är något mer än industrigenomsnittet på kortdistansflygplan.

130 Airbus NEO-flygplan till SAS och Norwegian

Airbus A320 NEO kommer inom 2-3 år bli en vanlig syn på flygplatserna i Skandinavien då både SAS och Norwegian har innestående beställningar på flygplanet. SAS har beställt 30 flygplan och Norwegian 100 flygplan. Dessa väntas levereras år 2016. Premiärflygplanet kommer gå till Qatar Airways någon gång under andra halvan av 2015.

Andra flygbolag som beställt flygplanet är Lufthansa (två beställningar på 30+70 flygplan), Turkish Airlines (57 flygplan), Air New Zealand (13 flygplan), Qantas (78 flygplan), All Nippon Airways (30 flygplan), Easyjet (100 flygplan) och IAG/Vueling (32 flygplan).

Flygplanet har blivit en försäljningssuccé för Airbus som redan har beställningar från över 60 flygbolag, trots att det var först denna vecka som den första testflygningen gjordes. Totalt 3000 beställningar har gjorts sedan december 2010, vilket är industrirekord.

Airbus A320 NEO första testflygningen och ceremoni i Toulouse

Det första Airbus A320 NEO-flygplanet lyfte i Toulouse

Foto: Jacob Molin

Airbus A320 NEO första testflygningen och ceremoni i Toulouse

Första Airbus A320 NEO-flygningen är över, assistansflygplanet syns till vänster

Foto: Jacob Molin

Airbus A320 NEO första testflygningen och ceremoni i Toulouse

Podiet vid Airbus Delivery Center

Foto: Jacob Molin

Airbus A320 NEO första testflygningen och ceremoni i Toulouse

Airbus-flaggor dagen till ära

Foto: Jacob Molin

Airbus A320 NEO första testflygningen och ceremoni i Toulouse

Besättningen tillsammans med Airbus VD och övriga nyckelpersoner

Foto: Jacob Molin

Airbus A320 NEO första testflygningen och ceremoni i Toulouse

Stor samling av media, kunder, leverantörer och VIP-gäster

Foto: Jacob Molin

Airbus A320 NEO första testflygningen och ceremoni i Toulouse

Första Airbus A320 NEO-flygningen visades även på Internet och Youtube

Foto: Jacob Molin