Etihad Business Studio är namnet på Etihads nya businessprodukt som från december kommer finnas på Etihads nya Airbus A380 och Boeing 787 Dreamliner. I grund en vidareutveckling av nuvarande Pearl Business med med en modernare design och mer avskildhet. Då BusinessClass var med vid lanseringen i Förenade Arabemiraten publicerar vi idag ytterligare ett antal unika bilder på den nya stolen.

Etihad Business Studio

Etihad Business Studio på Airbus A380 och Boeing 787

Foto: Jacob Molin

Ny design och mer avskildhet

Efter att ha tittat på förstaklassprodukterna The Residence och First Apartment på Airbus A380 och First Suite på Boeing 787 Dreamliner kommer nu turen till den nya businessprodukten som fått namnet ”Business Studio”. Denna kommer finnas på båda dessa flygplanstyper, till skillnad mot första klass där det alltså är olika sviter på de olika flygplanstyperna.

Stolen har utvecklats under fem år och bygger på konceptet ”work, rest and play”. Peter Baumgartner, Chief Commercial Officer på Etihad, berättar att tanken är att erbjuda en lyxig standard med en snygg design och högteknologisk funktionalitet som ska motsvara den nivå som många andra erbjuder i första klass.

Business Studio bygger i grund på nuvarande produkten Pearl Business (som BusinessClass testade i december 2013), dock med 20 procent mer benutrymme och med en avsevärt uppfräschad och modernare design. Stolen är nu mer som en svit, väggarna är högre och det finns en ordentlig skärm som går att fälla upp mellan stolarna mitt i kabinen om man vill ha avskildhet från sin granne.

Etihad Business Studio

Helt ny design

Foto: Jacob Molin

Stolen kommer fortsatt vara med 1-2-1 konfiguration med stolarna placerade i ett sicksackmönster så alla passagerare har direkt access till mittgången utan att behöva kliva över någon annan passagerare. Fördelen med 1-2-1 är att det finns bra stolar både för resenärer som reser ensamma och vill ha avskildhet och för resenärer som har resesällskap och vill sitta tillsammans, då väljer man med fördel två mittenplatser. Får man en mittenplats utan att känna personen bredvid finns som sagt en skärm att dra upp.

På Boeing 787 Dreamliner kommer det finnas 28 stolar och på Airbus A380 70 stolar, belägna på övervåningen bakom första klass.

Etihad Business Studio

Läder från Poltrona Frau

Foto: Jacob Molin

Själva stolen är tillverkad i beige Poltrona Frau-läder, samma leverantör som står för lädret i Ferraribilar. Sätena i Airbus A380 har tagits fram av EADS Sogerma och sätena i Dreamlinern av Zodiac Aerospace.

När stolen fälls blir den helt horisontellt platt med en längd på upp till 204 cm. Stolsbredden ligger på 56 cm.

Etihad Business Studio

Vacker prydnadslampa bredvid stolen

Foto: Jacob Molin

Framför stolen finns en ottoman som fungerar som fotstöd och som under natten blir en del av sängen. Under stolen finns förvaring för skor och mindre handbagage. Vid sidan av stolen finns ett litet bord där man kan förvara vattenflaskor, hörlurar, läsmaterial och mindre personliga tillhörigheter och snett framför stolen ytterligare ett litet bord för exempelvis glas och tallrikar. Bordet som används till måltidsserveringen finns förvarat i stolskonstruktionen och är 40×46 cm stort när det fälls ut.

Det finns också många designdetaljer omkring stolen som hämtats från moderna Arabien. Exempelvis finns flera olika lampor inbyggda i stolskonstruktionen med olika belysningseffekter som ska hjälpa till att skapa en avslappnad atmosfär. Ovanför stolen finns en läslampa och vid sidan en vacker prydnadslampa.

Etihad Business Studio

Avlastningsbord för tallrikar och glas

Foto: Jacob Molin

Nytt underhållningssystem

Vid sidan av stolen finns även fjärrkontrollen till underhållningssystemet som är touch-screen. En nyhet är att hela menyn kommer upp direkt på skärmen på fjärrkontrollen där man sedan klickar sig vidare.

Etihad Business Studio

Ottomanen och den inbyggda belysningen

Foto: Jacob Molin

Etihads senaste underhållningssystem är av typen Panasonic eX3 med över 750 timmar underhållning. HD-skärmen framför stolen är 18 tum stor och i business class erbjuds även utmärkta brusreducerande hörlurar (faktiskt i samtliga klasser ombord) som kopplas in via en magnetkontakt.

Etihad Business Studio

18-tums skärm

Foto: Jacob Molin

Etihad Business Studio

Fjärrkontroll med touch screen-funktionalitet

Foto: Jacob Molin

Fjärrkontrollen sätts fast i en hållare vid sidan av stolen. Bredvid denna finns en touch screen-display för att reglera stolens funktionalitet. Det finns även inbyggd massage i stolen.

Ombord på både Airbus A380 och Boeing 787 Dreamliner kommer trådlöst internet erbjudas, dock kommer man på Dreamlinern inte erbjuda mobiluppkoppling.

Etihad Business Studio

Fjärrkontroll och stolskontroll

Foto: Jacob Molin

The Lobby

Passagerare som reser i första klass eller business class på Airbus A380 kommer även få tillgång till ”The Lobby”, en lounge som ligger på övervåningen mellan de två kabinklasserna med en stor lädersoffa, TV och bardisk där man kan koppla av eller umgås med sina medresenärer.

Även ombordstigningen vill Etihad ska vara något annorlunda, det ska vara välkomnande och inspirerande att komma ombord, lite mer som att komma in i lobbyn på ett boutiquehotell. Därför har man på Airbus A380 installerat arabiskmålade dörrar och skärmar som täcker den ordinarie inredningen under ombordstigningen, framförallt i galleyt där maten förvaras och tillagas, och skapar en trevligare och mer välkomnande upplevelse.

Vad tycker BusinessClass?

Etihad har redan idag en ganska bra businessprodukt med en fully flat-stol och en sicksack-kabinkonfiguration (så kallad ”staggered seating”). Business Studio är en utveckling av denna och man har uppenbarligen tagit till sig en del av det som kan göras bättre i nuvarande Pearl Business. Interiören är uppfräschad med en modernare design men framförallt är stolen mer inbyggd med större möjlighet att skapa avskildhet från resten av kabinen, vilket många efterfrågar.

Även designen är snygg, riktigt snygg, särskilt med alla olika belysningseffekter. Det är ett trevligt färgval, mjuka linjer och visst känns det både elegant och avstressat. Dessutom är stolen bekväm att sitta i.

Både Airbus A380 och Boeing 787 Dreamliner kommer sättas i trafik i december 2014. Första flygningen med Dreamlinern kommer gå till Düsseldorf och första flygningen med Airbus A380 troligtvis till London. Dreamliner kommer dessutom testflygas på sträckan Abu Dhabi-Doha under december.