Etihad First Suite är namnet på Etihads nya förstaklassvit som från december kommer finnas på Etihads Boeing 787 Dreamliner. Inte i nivå med de nya produkterna på Airbus A380, men fortfarande en väldigt hög standard i jämförelse med resten av industrin. Idag publicerar vi ytterligare ett dussin bilder på den nya sviten.

En förbättrad version av Etihads Diamond First

Etihad First Suite kommer finnas på Etihads nya Boeing 787 Dreamliner som väntas premiärflyga i december 2014. Produkten är i stort en vidareutveckling av nuvarande Diamond First-konceptet (som BusinessClass testade i december 2013) med fyra sviter i bredd i en 1-2-1-konfiguration och två rader, vilket innebär åtta sviter totalt.

Etihad First Suite 01

Etihad First Suite

Foto: Jacob Molin

Precis som idag består sviten av ordentliga dörrar som går att öppna och stänga för total avskildhet, särskilt praktiskt inför natten. Det är dock en något annorlunda design på dörrarna än tidigare och en nyhet är den ”kurvade mittgången” som ska ge en lite annorlunda kabinkänsla, en unik kabindesign i flygindustrin.

Etihad First Suite

Dörrar som går att stänga

Foto: Jacob Molin

Stolen

Stolen är 26″ bred (66 cm), något lite bredare än vissa andra förstaklasstolar i industrin. Stolen och ottomanen är tillverkad av Poltrona Frau-läder, samma material som används till stolarna i The Residence och First Apartment och även till inredningen i Ferraribilar.

Etihad First Suite

Snygg design

Foto: Jacob Molin

Bordet i sviten finns placerad vid ena långsidan under den mörkbruna panelen och fälls upp genom att panelen öppnas. Bordet är väl tilltaget i storlek, 51×58 cm när det är helt uppfällt.

Etihad First Suite

Bordet gömt till vänster

Foto: Jacob Molin

Vid sidan av stolen, alldeles innanför dörren, finns en personlig garderob där man kan hänga in kläder. Särskilt passande på nattflygningar då många vill byta om till den pyjamas som ingår i biljetten.

Framför stolen finns även en ottoman, även den tillverkad i Poltrona Frau-läder och betydligt större i storlek än den som finns idag i Diamond First. Ottomanen kan använda som besöksstol om två personer vill äta tillsammans men fungerar i övrigt som fotstöd till stolen. Under natten blir ottomanen en del av sängen. Under ottomanen finns även gott om utrymme för förvaring av handbagage.

Etihad First Suite

Personlig garderob

Foto: Jacob Molin

Vid sidan av stolen finns även en personlig minibar som genom en särskild funktionalitet håller dryckerna kylda i upp till 15 timmar.

Etihad First Suite

Minibar

Foto: Jacob Molin

Det ena armstödet går att fälla upp och där finns ytterligare förvaring för tidningar, tidskrifter och andra mindre personliga tillhörigheter.

Etihad First Suite

Förvaring, eluttag och stolskontroller

Foto: Jacob Molin

Interiören i sviten är mycket trevlig med en ljusare färgsättning än den lite mörkare inredning i brunt som används i Diamond First idag. Inredningen är uppbyggd kring tre olika färger i olika accenter. Vid sidan av stolen finns också en mycket trevlig trivsellampa på väggen.

Etihad First Suite

Trivselbelysning

Foto: Jacob Molin

Välj själv hur mjuk eller hård du vill ha din stol

En häftig detalj är den elektroniska touch-display som finns vid sidan av stolen med omfattande möjligheter att själv reglerna sin stol. Via displayen reglerar man inte bara stolens funktionalitet utan även hur mjuk eller hård man vill ha sin sittdyna och stolsrygg. Dessutom finns en Do Not Disturb-funktion att slå på för att indikera till kabinpersonalen att man inte vill bli störd, främst när dörrarna är stängda. I stolens funktionalitet finns även inbyggd massage. Displayen går att få på antingen engelska eller arabiska.

Etihad First Suite

Stolsdisplayen

Foto: Jacob Molin

Etihad First Suite

Välj mjukhet på stolen

Foto: Jacob Molin

Nytt och fräscht underhållningssystem

Vid sidan av stolen finns även fjärrkontrollen till underhållningssystemet som är touch-screen. En nyhet är att hela menyn kommer upp direkt på skärmen på fjärrkontrollen där man sedan klickar sig vidare.

Etihad First Suite

Fjärrkontrollen i sin hållare

Foto: Jacob Molin

Etihad First Suite

Fjärrkontrollen

Foto: Jacob Molin

Etihads senaste underhållningssystem är av typen Panasonic eX3 med över 750 timmar underhållning. HD-skärmen framför stolen är 24 tum stor och i första klass erbjuds även utmärkta brusreducerande hörlurar.

Etihad First Suite

Skärmen och bordet

Foto: Jacob Molin

Ombord på Boeing 787 Dreamliner kommer trådlöst internet erbjudas, dock till skillnad från Airbus A380 kommer man inte erbjuda mobiluppkoppling. I sviten finns även eluttag samt uttag för exempelvis USB.

En 204 cm lång säng väntar inför natten

När stolen fälls förvandlas den till en 204 cm lång, helt horisontellt platt säng. Sängen bäddas därefter med madrass, täcke och kudde.

Etihad First Suite

Avgränsningsskärmen till vänster

Foto: Jacob Molin

Sitter man i någon av sviterna mitt i kabinen, mellan de två mittgångarna, finns en skärm att dra för om man vill ha avskildhet från sin granne. I dagens Diamond First finns skärmen i nederdelen av sviten och dras uppåt, i First Suite finns skärmen vid sidan av TV och dras i sidled. Det är samma upplägg som används i First Apartment, förstaklassviten på Airbus A380.

Reser man med sin partner finns dock den motsatta möjligheten att skapa något som liknar en dubbelsäng. Delar av panelen mellan mittensviterna går att sänka ner vilket gör att man då till stor del hamnar bredvid sin granne och medresenär när båda stolarna är fällda.

Etihad First Suite

Stolen fälld till en säng

Foto: Jacob Molin

I stort skapar förstaklassviten First Suite en mycket privat atmosfär, särskilt när dörren är stängd. Samtidigt får man inte på något sätt en känsla av att vara instängd, istället känns det trivsamt och lite småmysigt, vilket till stor del beror på de ljusa färgerna som används till inredningen samt trivsellampan vid sidan av stolen.

Etihad First Suite

Filt och necessär

Foto: Jacob Molin

Vad tycker BusinessClass?

First Suite är givetvis inte lika häftig och avancerad som The Residence eller First Apartment på Airbus A380, men det är verkligen ingen dålig produkt. I jämförelse men resten av flygindustrin står den sig väl i konkurrensen och erbjuder en mycket trivsam produkt. Stolen är faktiskt riktigt behaglig att sitta i och det är kul med alla stolsvalen via den elektroniska displayen. Även färgvalen gör stolen mycket behaglig att vistas i och skapar en känsla av harmoni.

De första avgångarna med Boeing 787 Dreamliner kommer gå i december 2014 mellan Abu Dhabi och Düsseldorf men flygplanet kommer under december även testflygas på den daglig avgång mellan Abu Dhabi och Doha.