I början på 2010 introducerade Finnair sin nya business class produkt på långflygningar med en stol som blir helt platt i nedfälld position. Det är en innovativ design som gör att 90% av stolarna har direkt tillgång till mittgången medan en av tre stolar inte har någon passagerare bredvid.
BusinessClass.se fick testa den nya produkten på en flygning mellan Helsingfors och Bangkok.

Text och bilder: Jacob Molin

Ankomst till Helsingfors

Jag landade på Helsingfors Vantaa flygplats klockan 22.30 med ett anslutande flyg från Göteborg.
Väl inne i terminalen var det lätt att följa skyltarna mot den så kallade ”Asienterminalen”, en separat terminalbyggnad som är ihopkopplad med den ordinarie terminalen via en bro.

Asienterminalen används enbart för långflygningar och i synnerhet Asienflygningar, en marknad som Finnair bearbetar mycket aggressivt. I terminalen finns förutom flera butiker även en Finnair lounge speciellt anpassad för långflygningar. Bredvid loungen finns Finnairs eget spa.

Finnair lounge Helsingfors

Jag blev varmt välkomnad vid entrén och informerad om att ombordstigningen skulle påbörjas om 20 minuter. Jag hade endast en timmes bytestid i Helsingfors, men en tidig landning och en snabb promenad i terminalen gjorde att det ändå fanns tid för ett besök. Loungen i Asienterminalen är relativt stor med en varm och modern inredning uppdelad i flera sektioner. Längst med fönstret mot plattan finns sköna vilstolar och i huvudloungen finns flera olika sittsektioner.

Under kvällstid finns en enklare buffé i loungen från klockan 21. Tanken med denna är att passagerarna ska kunna äta ordentligt i loungen för att sedan kunna gå och lägga sig direkt ombord. De flesta flyg mot Asien avgår från Helsingfors runt midnatt.

I loungen finns även en bemannad bar med ett stort utbud av drycker tillgängliga till försäljning inklusive bra sorters champagne, cognac och whisky. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Visst är det kul om man gör en speciell resa att få möjlighet att köpa ett glas god champagne i loungen för att komma i stämning innan avgång, samtidigt känns det konstigt att köpa en business class biljett och ändå tvingas betala för att få en avec till kaffet. Öl och vin finns för självservering i loungen likaså kaffe, te och ett bra utbud av alkoholfria drycker.

Efter några minuter i loungen ändrades skärmen till ”Estimated 00.40”, ordinarie avgångstid var 23.40 så detta innebar en försening på en timme. Jag gick bort till receptionen och fick förseningen bekräftad av en mycket hjälpsam ung kvinna som själv precis hade pratat med gate managern för flygningen. Hon lovade att hålla oss uppdaterade så fort hon fick någon ytterligare information. Förseningen kom ganska olägligt då jag var under viss tidspress, men det var inte mycket annat att göra än att sätta sig igen och hämta ett glas vin.
I loungen fanns även gratis trådlöst internet samt ett trevligt utbud av kakor och enklare snacks.

Ombordstigning

Klockan 00.15 blinkade skärmen att det var dags att bege sig mot utgång 33 där ombordstigningen redan hade påbörjats. Det fanns en separat utgång för passagerare med business class biljett eller guldkort utan någon som helst kö. Kvinnan vid disken tilltalade mig även på svenska när hon såg mitt svenska pass.

Endast en passagerarbrygga användes till dörr 02L så det blev en trevlig vänstersväng för att komma till business class kabinen och stol 05L som skulle bli mitt hem för de närmsta tio timmarna.

Jag hade lyckats boka en av de populära fönsterplatserna på högra sidan av kabinen där man har en fönsterplats och en mittgångsplats på samma gång, och givetvis ingen passagerare bredvid. Denna stol finns i två versioner, antingen är själva stolen vid mittgången med ett litet bord mellan stolen och fönstret, eller så är stolen direkt vid fönstret medan bordet är mellan stolen och mittgången. Det sistnämnda alternativet är det bästa då det ger mest avskildhet när man ska sova. Jag lyckades boka en sådan stol på returresan, stol 06L, vilket gav en närmast total avskildhet från mittgången och övriga medresenärer, men nu fick jag nöja mig med det näst bästa.

Det fanns sju rader i business class med totalt 32 stolar som antingen var i en 1-2-1 konfiguration eller en 2-2-1 konfiguration. Kabinen gav ett mycket bra första intryck med genomgående ljusa färger och mycket ljusblått för att matcha Finnairs företagsprofil och färgen på flygvärdinnornas uniformer.
Kabinfaktorn på flyget till Bangkok låg på runt 70% så det fanns gott om plats i kabinen.

Besättningen var en blandning av finländsk och thailändsk personal, i business class kabinen fanns två thailändska stewards. Flera utrop ombord gjordes även på svenska, bland annat av pursern som jag misstänker hade svenska som modersmål.

Besättningen tog hand om jackor och rockar och därefter erbjöds champagne, apelsinjuice eller vatten. Det fick bli ett glas med bubblor för mig. Jag gillar den snygga designen på glasen ombord.

Tidningar erbjöds även i kabinen, inklusive svenska tidningar som Dagens Nyheter och Aftonbladet.

Helsingfors-Bangkok, flyg AY 095 med Finnair
Avgång: 23:40
Ankomst: 13:45
Flygplan: Airbus A330
Klass: Business Class
Sittplats: 05L

Det var skönt att äntligen få komma iväg, klockan var mycket, även omräknat till svensk tid, och jag såg fram emot lite sömn efter en lång dag. Efter en säkerhetsvideo på skärmarna lyfte vi klockan 00.55 från bana 04R och redan på 10.000 fot slogs skylten med säkerhetsbältet av och servicen i kabinen kunde starta.

Middag

Varma handdukar delades ut följt av menyn och drinklistan. Det kändes märkligt att få en meny på svenska, det erbjuder inte ens SAS (de har enbart menyn på engelska).
Menyn fanns beskriven på fyra språk: engelska, thailändska, finska och svenska.

Här är middagsmenyn till Bangkok, i en helsvensk version:

wrote: Middag

Fräsch sallad

Krämig kantarellsoppa

***

Rostad lax med kräftsås, sparrispuré och spenat

Rucolaravioli i getost-plommontomatsås

Filé av finländsk spannmålsgris med choronsås, potatisgratäng

***

Ostar
Aura-blåmögelost, lagrad emmentalerost

***

Hjärta av bär

Färska frukter

***

Kaffe, avec

Hela måltiden serverades samtidigt med soppa (frivilligt) samt tre val av huvudrätt. Det gjorde att det blev en ganska snabb och effektiv måltid vilket uppskattades med tanke på att klockan redan var efter midnatt.

Som förrätt serverades sallad samt en god kantarellsoppa. Som huvudrätt valde jag filén med potatisgratäng vilket också smakade mycket bra.
Varmt bröd serverades av kabinpersonalen och på brickan fanns både smör och olivolja.

Ett bra utbud av drycker fanns ombord och vinerna förvarades på ett ställ vid sidan av serveringsvagnen så man själv kunde se vilka sorter som fanns (de fanns givetvis även beskrivna i drinklistan). Jag valde ett gott italienskt Chiantivin och blev senare erbjuden påfyllning.

Som dessert serverades en fruktmoussedessert i formen av ett hjärta samt färsk frukt från en korg. Besättningen erbjöd även kaffe, te samt avec.

Det var en trevlig måltid och både mat och dryck smakade bra. Att allt serverades på en bricka gjorde att måltiden gick snabbt, serveringen tog nog inte mer än 45 minuter.

Underhållningssystemet

Finnairs underhållningssystem är AVOD (Audio Video On-Demand) med flera filmer, tv-serier, CD-skivor samt information om Finnair och flygningen. Utbudet var lite annorlunda än många andra underhållningssystem jag testat, framförallt märktes det att Finnair försökt anpassa utbudet efter de destinationer som trafikeras och de passagerare som reser med Finnair.
Det fanns ett stort utbud av asiatiska filmer och musik och bland filmerna hittade jag svenska filmen ”Himlen är oskyldigt blå” med Bill Skarsgård och Peter Dalle.

Ljudet var mycket tillfredsställande genom noise-cancelling hörlurarna som delades ut och för att navigera genom menyerna kunde man antingen använda fjärrkontrollen som fanns i en liten lucka vid stolen eller trycka direkt på skärmen.

Sömn ombord

Efter avgång delades en necessär ut med ögonskydd, sockor, samt olika toalettartiklar.
En intressant sak jag noterade var att jag fick en annan necessär på returresan, det fanns alltså två olika versioner.

Klockan närmade sig 2.00 finsk tid när måltiden var över och det var äntligen dags för lite sömn.
Jag har alltid med mig ombyteskläder när jag flyger långväga, ett par bekväma pyjamasbyxor som jag fick när jag flög All Nippon Airways samt en extra t-shirt. Det känns överhuvudtaget mycket bättre att sova i något annat än de vanliga kläderna och man känner sig betydligt fräschare när man går av.

Finnairs nya business class stol blir helt platt när den fälls och var mycket bekväm och rymlig att sova i. En kudde fanns vid stolen vid ombordstigningen och på hatthyllan ovanför stolen fanns ett varmt och mjukt täcke som togs fram inför natten.

Jag sov mycket gott på planet, det blev drygt sju timmars sömn ombord och jag kände mig förvånansvärt utvilad när jag gick av i Bangkok.

Frukost

Klockan 13 thailändsk tid, drygt 90 minuter före landning, tändes lamporna i kabinen och varma handdukar erbjöds av besättningen.

Vita dukar lades på borden och därefter serverades frukost och det här är vad som fanns på frukostmenyn:

wrote: Frukost

Omelettficka med mozzarellafyllning, tomatsalsa och potatisrösti

Färska bär och frukter

Frukostmüsli, yoghurt

Frukosten smakade bra med färsk frukt, yoghurt samt varma delen som var omelett och rösti. Bröd och croissanter erbjöds samt juice, kaffe och te.
Det var tidvis kraftig turbulens ombord och två gånger tvingades kabinpersonalen avbryta serveringen. Framförallt de varma dryckerna kan ställa till med problem vid turbulens, att få en kanna med skållhett kaffe över sig är nog ingen särskilt trevlig upplevelse.

Ankomst till Bangkok

Jag fräschade upp mig på toaletten och bytte tillbaka till mina vanliga kläder och runt klockan 14.10 thailändsk tid påbörjade vi vår inflygning mot Bangkok.

Inflygningen bjöd på en fin vy över centrala Bangkok samt den gamla flygplatsen Don Muang som numera endast används för begränsat antal inrikesflyg.

Klockan 14.40 tog vi mark på Bangkok Suvarnabhumi flygplats och bana 19R efter en dryg timmes försening. Vid gaten delades fast track kort ut till business class passagerare som innebar att vi kunde använda snabbkanalen för att passera passkontrollen. Eftermiddagarna vid 14-15 tiden är högtrafik i Bangkok då ett stort antal flyg från Europa landar, så fast track kortet kom väl till användning med endast en person före i kön.

Det första bagaget kom i samma ögonblick som jag anlände till bagagebandet och min priority-taggade väska var den andra att komma på bandet. Klart godkänt.

Sammanfattning

En bra business class produkt för resor till och från Asien. Det märks att Finnair försökt skapa något som passar vad många affärsresenärer vill ha: korta restider, korta transfertider, vänlig men effektiv servering och så mycket sömn som möjligt ombord. Den nya business class stolen var mycket bekväm och behaglig att sova i med stor avskildhet. Klart över normen för vad som finns på marknaden idag.

Ska jag nämna något negativt så är det att serveringen var ganska komprimerad och följaktligen något omärkvärdig. Det är förstås ett strategiskt beslut som Finnair tagit för att förkorta serveringstiden och tillåta mer tid för sömn ombord, men reser man för nöjes skull och vill njuta ordentligt av mat och dryck så hade det varit trevligt med en något mer omfattande servering.
I övrigt en klart godkänd upplevelse, för min del var detta en jobbresa och jag kan definitivt förstå varför Finnair blivit ett populärt alternativ bland affärsresenärer för resor till Asien.