Just nu är Finnairs två första Airbus A350 under tillverkning i Toulouse, och vi har bildbevis! Det rör sig om flygplan nr 18 och 19 i produktionskedjan. Finnair kommer till hösten bli det första europeiska flygbolaget att flyga med världens nyaste passagerarflygplan och det tredje i världen efter Qatar Airways och Vietnam Airlines.

Flygplanet kommer i Finnairs regi sättas i trafik under hösten 2015, något datum är ännu inte klart. Vilka destinationer som inledningsvis kommer trafikeras är dock både klart och officiellt och dessa har även bekräftats till BusinessClass.se av Ville Iho, Chief Operating Officer på Finnair. Först ut blir Shanghai, Beijing, Bangkok och Hong Kong.

Efter dessa fyra städer följer troligtvis fler asiatiska städer, för det är där Ville Iho ser potentialen. Airbus A350 kommer i första hand ersätta nuvarande Airbus A340. Dock finns idag 7 Airbus A340 medan Finnair har bekräftade ordrar på 19 Airbus A350. Det innebär att flygplansflottan för långlinjer i så fall utökas med 12 flygplan.

Exakt hur detta ska nyttjas, eller snarare lösas, vet man idag inte på Finnair. Det handlar inte minst om kapaciteten på Helsingfors flygplats där det under vissa tider på dygnet redan är fullt i terminalen, utan 12 nya långdistansflygplan med tillhörande passagerare. Eftersom hemmamarknaden är ganska liten är Finnair också beroende av transferpassagerare från övriga Europa, så denna del måste fungera med vettiga förbindelser och transfertider. En utbyggnad av terminalen eller fler transfertider på dagen är två lösningar.

Nya flygplan och en större flotta innebär samtidigt ny potential. Framförallt ser Ville Iho flera intressanta destinationer i Kina som Finnair inte trafikerar idag.

Finnair Airbus A350 in Toulouse

Finnairs första Airbus A350 i fabriken i Toulouse

Foto: Jacob Molin

Finnairs Airbus A350 besöker Europa i början av hösten

I början av hösten, innan den formella lanseringen, kommer Airbus A350 flyga kortare linjer inom Europa för att både piloter och kabinpersonalen ska bli bekanta med flygplanet innan det sätts i trafik på långlinjer. Det handlar om en period på ungefär tre veckor. Exakta datum och destinationer är ännu inte klara men man kommer prioritera destinationer som är viktiga marknader för Finnair, där man vill synas och få lite extra PR. Med mycket stor sannolikhet är Stockholm en av dessa destinationer.

Flygningarna kommer givetvis genomföras som vanliga reguljära flygningar med möjlighet att åka med som passagerare.

Finnair Business Class på Airbus A350

De nya kabinprodukterna har tagits fram av dSign Vertti Kivi & Co och tanken är att få finsk design inte bara på marken i Finland utan även i luften.

Den nya stolen i business class är utvecklad av franska Zodiac och är av typen Zodiac Cirrus III och har en 1-2-1-konfiguration vilket innebär att samtliga passagerare har direkt access till mittgången. Stolen blir i fällt läge helt horisontellt platt (fully flat).

Finnair Business Class Airbus A350

Finnair Business Class Airbus A350

Foto: Finnair

Framför skärmen finns en 16-tum stor touch screen-skärm med ett stort utbud av filmer, TV-serier, musik och spel, allt on-demand på flera olika språk. Vid stolen finns även el-uttag och USB-uttag, vilket gör det möjligt att jobba ombord eller spela upp egna filer via underhållningssystemet.

Finnair Business Class Airbus A350

Finnair Business Class Airbus A350

Foto: Finnair

Finnair Economy Class på Airbus A350

Den nya stolen i ekonomiklass är av typen Zodiac Z3000 slim-line med 31-32 tum benutrymmet och en 3-3-3-konfiguration. Nio stolar i rad är ganska mycket med på grund av flygplanstypens stora bredd ska det inte innebära några förändringar i stolsbredden och passagerarkomforten mot tidigare. Flygplanstypen klarar tio stolar i bredd, men då blir det ganska smalt.

Alla stolar i ekonomiklass har en egen touch screen-skärm på 11 tum. Även i economy class finns USB-uttag med möjlighet att spela upp egna filer. Dessutom finns trådlöst internet.

Finnair Economy Class Airbus A350

Finnair Economy Class Airbus A350

Foto: Finnair

Längst fram i ekonomiklass finns vad Finnair kallar Economy Comfort med bättre nackstöd, högkvalitativa hörlurar och fyra tum extra benutrymme (dvs 35 tum). Totalt finns 43 stolar i Economy Comfort.