Förutom att sova är mat, dryck och underhållningssystemet de mest populära sysselsättningarna ombord på flyget, inte minst på långflygningar. Tyska Air Berlin har tagit fram trenderna vad som gäller ombord just nu, vilka tv-serier man helst tittar på, vad man föredrar att lyssna på och vad man helst väljer att dricka i business class. Här är trenderna för första halvåret 2014. Håller du med?

Favoriterna i underhållningssystemet

På första plats bland filmerna kom Woody Allens dramafilm Blue Jasmine och på första plats bland tv-serierna kom den amerikanska sitcom-serien ”The Big Bang Theory”. Bland musikalbumen var det delad första plats mellan albumet ”True” av den välkända svenska DJ:en Avicii och musikklassikern ”The Best of Simon & Garfunkel”.

Det mest populära spelet var ”Solitaire”, eller patiens som det ofta kallas på svenska.

Favoriterna bland mat och dryck

På prispallen bland alkoholfria drycker kom mineralvatten följt av cola och apelsinjuice. På en tät fjärdeplats hamnade lite mer överraskande tomatjuicen, totalt serveras det faktiskt 670.000 liter tomatjuice varje år på Air Berlin.

Bland de alkoholhaltiga alternativen föredrar ekonomiklasspassagerarna öl följt av champagne och vitt vin. I business class är favoriten champagne följt av rosévinet från Air Berlins samarbetspartner Restaurang Sansibar.

På Europaflygningar ingår en söt eller salt snack ombord men det finns även möjlighet att föreställa en mer ordentlig måltid mot en avgift. Den mest populära förbeställningsmenyn ombord var och är stadigt Currywurst och den mest populära barnmenyn Chicken Nuggets. Sansibar Chicken, som BusinessClass.se testade tidigare i år, verkar dock inte ha nått den totala topplistan.

Favoriterna i ombordshoppen

För shoppingen ombord är det en parfym som tar första plats, parfymen ”Sun” från Jil Sander.