BusinessClass har besökt Singapore Airlines Training Center och fick en unik insyn i hur man forbereder och tränar sin kabinpersonal. Nivån och ribban sätts högt.

Servicen, de leenden man får, den korrekta men ändå personliga stilen man upplever när man flyger med Singapore Airlines är i mina ögon mer än bara den välkända ”österländska artigheten”. Vi fick lov att vara med under en dag på Singapore Airlines Training Center i Singapore. Skolan ligger bara få minuter från Changiflygplatsen och det var spännande att få en unik upplevelse av hur man tränar och forbereder kommande kabinpersonal.

En historia man är stolt över

Det stora centret bevakas av låsta dörrar, säkerhetskontroll och id-kontroll. När man väl kommer in möts man av en fin utställning i lobbyn som visar flygbolagets historia med massor av bilder och planscher, och det är lätt att föreställa sig hur det känns att komma in här på sin första träningsdag – man blir lite ödmjuk inför de folk som har gjort bolaget till vad det är i dag. Bilderna och historierna tar sin början 1947 när man blev en del av flygbolaget Malayan Airways Limited, fortsätter till 1966 när man blev Malaysia-Singapore Airlines och 1967 när man köpte sin första Boeing 707 och kort efter det några Boeing 737.

IMG_0982

IMG_0983

IMG_0984

IMG_0985

IMG_0986

IMG_0987

IMG_0988

IMG_0995

IMG_0989

IMG_0990

IMG_0991

IMG_0992

IMG_0994

Uniformerna

Redan 1968 började man använda den unika och traditionella dräkt som heter Kebaya som uniform i kabinen, men det var 1972 som den franska modeskaparen Pierre Balmain fick uppdraget att fräscha upp den. Resultatet kan fortfarande ses på de anställda! De unika dräkterna består inte bara av fina mönster och en imponerande kvalitet och passform. Nej de berättar också genom sina färger om vilken position personen har i kabinen. Uniformen med flest blå nyanser bärs av ”vanliga” flygvärdinnor eller officiellt ”flight stewardess”. Dräkter med gröna inslag bärs av flygvärdinnor med lite högre rang eller ”leading stewardess” och med röda inslag av ”chief stewardess”. Dräkten med lila nyanser ser du inte så ofta – här handlar det nämligen om positionen ”inflight manager”. Herrarna bär ju inte dräkt men skjorta, kostym och slips, och här är det slipsens färger du kan titta efter – färgerna följer damernas system.

IMG_0996

 

Hur man ska gå och röra sig

Under besöket hälsade vi på de studerande som skulle lära sig mera under dagen. Det handlade om deras tredje vecka på skolan, och just i dag tränade man hur man hälsar och hur man går och rör sig i kabinen. Man får inte komma lufsande genom kabinen med en Singapore Sling nonchalant hängandes från handen. Nej bröstet ska skjutas framåt, axlarna ska ner och hållningen skall vara ak men ändå ledig. Och viktigt: man får inte gå in i stolarna, även om maskinen skulle darra till i luften! Just hur man uppträder och hanterar olika kulturer kan vara ganska svårt, man har ju passagerare från hela världen och från många olika kulturer som man ibland måste ta hänsyn till. De studerande vi mötte var både från just Singapore men också från Malaysia, Taiwan och Japan. Skandinavisk personal har man inte,lyckats hitta ännu.

IMG_1024

IMG_1001

IMG_1005

IMG_1010

Vin och mat

En av de saker Singapore Airlines är känt för är hur man hanterar mat och dryck ombord, och i ett av klassrummen vi tittade in i satt redan färdigutbildad kabinpersonal och fick en extra uppdatering gällande olika alkoholhaltiga drycker. Klassrummet hade bland annat vintunnor, konst och olika plakat som berättade om vinområden, klassifikationer och kvalitetssystem och mycket annat. Stämningen var uppmärksam och professionell. Vi pratade med några studerande och de berättade att även om de själva aldrig drack alkohol tyckte de att det var viktigt att veta så mycket som möjligt om exempelvis olika druvsorter och smaker. När gästen på rad 11 frågar efter ett bra vin till hummersoppan ska man ju kunna ge ett ordentligt svar och inte gissa. Förutom det ”rent tekniska” hade man också fokus på det sociala ansvar som följer med när man serverar alkohol. Exempelvis är några rutter till och från USA mer restriktiva vad gäller serveringsgränser – de olika delstaterna har ju olika regler.

IMG_1023

IMG_1013

IMG_1017

IMG_1020

IMG_1022

IMG_1014

IMG_1130

 

Hår och make-up

Alla som har rest med Singapore Airlines har nog lagt märke till det: kabinpersonalen ser bra ut, och det ligger en del möda och regler bakom resultatet. Man följer med i vad som är mode men utan att gå för långt från den klassiska stil som trots allt alltid kommer vara modern. Damerna får gärna kort eller langt hår, men allt för avancerade frisyrer, färgningar eller uppsättningar accepteras inte. Om håret är långt, skall det sättas upp i en knut eller i ett annat arrangemang så att gästen inte upptäcker ett hårstrå på brickan med mat eller i kaffekoppen. Man berättade att man för några år sedan hade mer smink runt ögonen än i dag, nu använder man mindre och läppstiftet har också en mer ”sval” nordiska nyans än för några år sedan. Så man följer med men utan att gå till ytterligheter. Diskret och elegant skall det vara. Herrarna får inte ha skägg, polisongerna ska vara ganska korta och vältrimmade om man har några. Håret ska vara kortklippt och man ska vara välkammad eller diskret stylad.

IMG_1027

IMG_1042

IMG_1031

Mat och dryck

Med flyg som Airbus A380 har man en avdelning för business class som kan bestå av hela 86 platser. Det betyder att maten ska förberedas och serveras snabbt – passagerarna kan ju inte vänta en timme på att få sin middag. På skolan tränas man nästan militärt hur man lägger upp och arrangerar en rätt på tallriken som det beskrivs i den tillhörande manulen – och helst på under 15 sekunder. Och för att göra det ännu mer komplicerat är det ju många gäster som har beställt en speciell maträtt genom tjänsten ”Book the Cook”. Det betyder att man måste lära många många olika sätt att lägga upp rätterna – men som en av de studerande sa ”det är bara att försöka komma ihåg och repetera repetera repetera”. En kul detalj är hur man lagar en god äggröra. Vi fick själva försöka oss på hur det går till: på med lite smör på en tallrik, ett ägg, lite mjölk och så in i mikron några sekunder, ut, rör runt, och fortsätt till äggröran har rätta konstistensen. Det blev rätt till sist och smaken var utmärkt – en fin äggröra! Trodde du att man använder samma tallrikar och bestick på alla avgångar? Nej – på avgångar från och till exempelvis Japan och Kina använder man speciellt utvald servis som passer för de rätter man serverar och den matkultur landet har.

IMG_1117

IMG_1133

IMG_1058IMG_1062

IMG_1060

IMG_1061

IMG_1049

IMG_1069

IMG_1072

IMG_1075

Liksom-kabiner

IMG_1082 IMG_1084 IMG_1083 IMG_1113

Skolan har olika träningskabiner där stolarna står precis som i luften så man kan träna sig i hur man serverar – och det finns ju skillnader mellan kabinklasserna vad gäller stolarnas bredd, var bordet sitter och så vidare. Man får också träning i hur man lätt och elegant gör om en business class-stol eller first class-stol till en säng.

IMG_1088

Har du egentligen lagt märke till att den tång man använder för att dela ut och samla in de ångade handukarna har olika färger? Den blå tången används för att dela ut och den röda när man samlar in dom igen. En förklaring till färgvalet är att rött ofta förbinds med något smutsigt eller använt inom exempelvis kinesisk kultur.

IMG_1124

I nästa artikel kommer vi berätta om den säkerhetsträning kabinpersonalen genomgår hos Singapore Airlines.