Lördagen den 26:e oktober var det dags för vårt största BusinessClass.se event någonsin med 119 resenärer från sex länder som samlades för att ta farväl av SAS sista MD-80 SE-DIR ”Nora Viking” på hennes sista flygresor.

SK403 – sista schemalagda MD-80 flygningen
Många valde att flyga SK403 från Stockholm till Köpenhamn vilket var den sista schemalagda MD-80 flygningen. Tempot var högt från att vi kom till SAS Gold Lounge ARN där cirka 50-60 medlemmar samlades för frukost och sedan en kort promenad mot SK403. SAS ground crew informerade om att ”detta blir en väldigt speciell flight” redan innan gruppen gick ombord. Våra First Class passagerare kom med Arlandas största limousine direkt till planet från Arlanda VIP terminal.

Ombord på SK403 var det toppstämning, med många applåder då Kaptenen ”busade” en hel del med dragracing-start och brant stigning från Arlanda och perfekt landning på Kastrup.

Samling i SAS Gold Lounge CPH
I SAS Gold Lounge CPH var det minst sagt fullsatt med 119 medlemmar samlade inför flighten. Martin Björnström hälsade alla välkomna och berättade om vår roliga Kapten Finn Nymann Hovgaard som planerat en väldigt speciell sista flygning för SE-DIR ”Nora Viking”. Han höll en 20 minuters presentation som trollband publiken, hans plan var att flyga på 1000 meters höjd (!) så långt som möjligt till Oslo. Våra kollegor Petra, Aina (från BusinessClass.no) och Isabella (värdinna för First Class resenärerna) delade ut boardingkort och badges till alla resenärer.

BusinessClass.se drog lott bland resenärerna och två lyckliga fick chansen att sitta på jumpseat vid start respektive landning.

MD-80 flygning på låg höjd
Det blev en resa vi aldrig kommer glömma. Planet lyfte från Köpenhamn med fullt gaspådrag och steg brantare än vi någonsin upplevt tidigare. Strax därefter sänkte vi nosen och flög på runt 1000 meters höjd rakt västerut mot Stora Bält bron och därefter Århus. Långsammare och lägre än detta med ett så stort flygplan är svårt att flyga.

Dörren till cockpit stod öppen hela flygningen med möjlighet att följa denna actionfyllda flygning vilket många valde att göra.

Vid landningen i Oslo väntade räddningstjänsten med vattensalut och därefter stannade Nora Viking för sista gången. Det blev 40789 landningar sedan hon började flyga 1991 och vi var alla med på den sista färden.

Kapten Finn Nymann Hovgaard har skrivit ett brev till alla som var med ombord:

Til alle som deltog i sidste flyvning med SAS MD80

Som kaptajn på SK7030 / BC001, vil jeg gerne takke alle som deltog. Både arrangører, passagerer og de som filmede og viste interesse på jorden.

Det var en stor ære for mig og besætningen at få lov at flyve denne tur. For mig var det dog også et tungt ansvar at få dagen afviklet på en måde som ville kunne leve op til flyets fantastiske historie i SAS. Jeg må efterfølgende erkende at alt forløb langt over mine forventninger, ikke mindst på grund af alle jer der var med.

Ingen tvivl om at SE-DIR blev stedt til hvile i en ånd som er en viking værdig. Flyvningen foregik operativt, i lav højde gennem vejr som ikke kunne være mere skandinavisk med blæst og regn, men også solpletter nu og da. Der var feststemning ombord men med en klar respekt for flyet og dets historie i SAS, samt at det var en sidste rejse for en stolt og stærk viking.

Jeg valgte at foretage den sidste landing på bane 19R i Gardermoen med en ”high nose attitude”, som en MD bør landes med dens ”swept wings” og lange krop. Det var afgjort med stort vemod men også lettelse over den måde det hele foregik på, at jeg efterfølgende satte parkeringsbremsen for sidste gang.

Endnu engang tak for, at I på denne måde hjalp flyet til endestationen med ægte interesse, respekt og værdighed.

Jeg håber at der kan blive oprettet et samlende forum hvor historier, billeder og andet fra turen kan blive udvekslet. Jeg skal gerne bidrage med det jeg kan.

På vegne af SAS og besætningen på SK7030

FCI/ MD80
Finn N. Hovgaard

Läs mer: Läs resenärernas kommentarer om vårt event

BusinessClass.se på Instagram

Sundt Air Private Jet
Efter landning hade vi två grupper som bokat plats på vår hyrda Bombardier Challenger 604 Private Jet. Jag klev ombord i den första gruppen och fick uppleva lyx på riktigt hög nivå. Kaptensfåtöljer i skinn i två sittgrupper samt en soffa för tre sittande. En värdinna bjöd på lyxkanapéer samt Moët Chandon champagne och vi njöt från första stund.

Läs mer: Vi som flög Private Jet hos Sundt Air

SAS Museum Gardermoen
Karl Sandberg med besättning tog emot BusinessClass medlemmarna med öppna armar på SAS Museum i Oslo. Här väntade fantastiska lyxkanapéer och invigningsdrycker. Utställningen är imponerande och många valde att köpa en 1:200 skalenlig modell av Nora Viking – faktum är att hela lagret på 100 flygplan gick åt på en timme.

Ett stort tack till
SAS: Malin, Patrik, Birgitta, Finn med besättning
Swedavia: Petra
Sundt Air: Ola, Erik, Jarle
SAS Museum: Karl
Freys Hyrverk