Airbus är en av världens största flygplanstillverkare, känd för modeller som kortdistansplanet A320, världens största passagerarflygplan A380 och det senaste tillskottet, bränslesnåla A350. Vid huvudkontoret i Toulouse i sydvästra Frankrike har sedan några år tillbaka ett cabin mock-up centre med fullskaliga modeller av alla Airbus flygplan, vi fick en möjlighet att titta in.

Mock up-centret är som ett mecka för den som är intresserad av kommersiell flygtrafik och flygplansinteriörer och personalen på plats är både professionella och kunniga. De kan svara på allt som man någonsin undrat över när man suttit uppe i luften och kanske funderat på varför belysningen är dålig eller varför toaletten ser ut som den gör.

Centret används både för besökare av olika slag och för flygbolagen, exempelvis inköpare eller kabinansvariga som vill få information och inspiration inför viktiga beslut, framtida investeringar som inte sällan hamnar på miljon eller miljardbelopp. Det är dock inte möjligt att besöka centret som privatperson, tillträde ges endast på inbjudan av Airbus till bokade grupper som har en legitim anledning att komma dit. Normalt är det även restriktivt kring fotografering men som media hade vi på förhand fått fototillstånd beviljat.

Airbus Cabin Mock-up Centre Toulouse

Airbus A380 mock-up

Foto: Jacob Molin

Airbus A350

Modellen av Airbus A350 är förstås det senaste tillskottet till samlingen och den som drar mest intresse just nu. Airbus A350 har varit en försäljningssuccé och flygplanet har fått mycket uppmärksamhet.

Vi gick in i flygplanet längst bak, i det som normalt skulle kallats dörr 4. Längst bak i planet fanns som alltid economy class och det var dessvärre det enda vi fick se. Den främre delen, som tidigare hade innehållit business class, höll på att byggas om till första klass. Då denna inte var helt klar fick vi inte tillträde till den främre delen av flygplanet.

Första klass, ja i nuläget är det faktiskt inte ett enda flygbolag som beställt Airbus A350 med en förstaklasskabin, något både Airbus och en rad stolstillverkare nog gärna vill ändra på. Dock är det endast ett flygbolag som hittills fått leverans av flygplanet, de flesta kommer ännu få vänta något eller några år, och det finns ännu tid att hinna ändra sig kring hur man vill att kabininteriören ska se ut. Det hade varit kul att få se vad Airbus kabindesigners har för tankar kring en fräck förstaklasskabin på A350 som ska inspirera besökare och inköpare.

Airbus A350 XWB Mock-up

Airbus A350 XWB mock-up

Kabinen i economy class såg i övrigt exakt ut som de testflygplan Airbus tillverkade. Med fönsterskydden nerdragna var det närmast omöjligt att märka att vi faktiskt inte satt i ett riktigt flygplan utan i en modell. Samma bagagehyllor, samma belysningseffekter och samma elektronik. En kul aspekt med modellen var dock att det fanns flera olika stolar och konfigurationer i kabinen med möjlighet att exempelvis testa att sitta i en stol med 32 tums benutrymme och i en annan stol med 34 tums benutrymme.

En nyhet Airbus personal berättade om är att man jobbar på en nyare typ av belysningseffekt med riktiga projektioner i kabinen, vilket gör att man på olika ytor exempelvis kan få företagets logo.

Utanför modellen fanns en utställning med flera mindre modeller av Airbus A350 där man kunde se interiören av 900 och 1000-modellerna från ovan, med såväl passagerarkabinerna och cockpit som alla övriga dolda utrymmen.

Airbus A350-1000 model

Modell av Airbus A350-1000

Airbus A320

Vårt nästa besök blev i Airbus populära kortdistansflygplan Airbus A320 som idag syns på i stort sätt samtliga flygplatser i Europa och som om något år kommer i en ny modell, Airbus A320 NEO.

Interiörmässigt var det snarare en Airbus A321 som fanns på plats, dvs en lite längre A320, eller möjligtvis vad som i verkligheten hade varit en oidentifierad flygplansmodell.

Längst fram fanns en riktig business class med riktiga businesstolar i en 2-2-konfiguration, samma stolsmodell som exempelvis Aeroflot använder inom Europa, bland annat på sina flygningar till Skandinavien. På borden fanns brickor, glas och porslin för att ytterligare simulera atmosfären man får uppe i luften.

Airbus A320 mock-up cabin

Airbus A320 business class mock-up cabin

Efter business class följde flera sektioner av ekonomiklass med fyra vanliga stolsmodeller som idag återfinns på en rad flygbolag som Lufthansa, Air France och Swiss. En kul sak var att man även här experimenterat med seat pitch och seat width, dvs benutrymme och stolsbredd. Vi fick exempelvis känna skillnaden mellan 17 och 18 tums stolsbredd och hur stor skillnad dessa till synes små skillnaderna i bredd och yta faktiskt gör när man ska sitta där ett tag. I kabinen hade man även installerat några av de olika skärmar som finns att beställa hos Airbus, för de flygbolag som önskar underhållningssystem även på sina kortdistansflygplan.

Airbus A320 mock-up cabin

Airbus A320 economy class mock-up cabin

Sist fick jag även demonstration av Airbus senaste toalettlösning som är handikappanpassad vilket innebär att en rullstolsburen person kan ta sig in och ut med sin rullstol utan assistans. Detta görs genom att ha två toaletter bredvid varandra som på insidan har en mellandörr. Genom att omorganisera dörrarna får man helt enkelt en enda stor toalett där det finns golvyta för en flygplansanpassad rullstol.

Airbus A320 mock-up cabin

Airbus A320 handikappsanpassad toalett

Övriga flygplan och kabiner

Tyvärr försvann tiden i mock up-centret alldeles för snabbt och det fanns inte tid att titta in i fler modeller. Det hade varit mycket intressant att få titta in i deras fullskaliga modell av Airbus A380 som precis som i verkligheten har två våningar. Framförallt i mock up-centret innebär det en hel del plats för att visa upp olika kabinlösningar.

I övrigt fanns också en modell av Airbus A330 och Airbus A340. Då dessa två flygplanstyper är så pass lika hade dessa slagits ihop till en och samma modell.

Airbus Cabin Mock-up Centre Toulouse

Airbus A330/Airbus A340 mock-up cabin

Foto: Jacob Molin

Airbus Corporate Jet

Den mest oväntade modellen fanns längst in i hallen, en modell av Airbus Corporate Jet. Airbus säljer inte bara flygplan till flygbolag utan även till privatpersoner, företag och till länder som behöver flygplan för att transportera statsöverhuvuden, kungligheter och ministrar. Det hade varit mycket kul att få titta in och se vilka idéer Airbus kabindesigners haft kring inredningen i ett stort affärsjet. De flesta corporate jets är av typen Airbus A319/A320 som räcker väl för det antal personer som oftast behöva resa, även om det säkert skulle vara praktiskt möjligt att beställa någon av de andra flygplanen som corporate jet.

Airbus Corporate Jet Mock-up

Airbus Corporate Jet mock-up cabin