Det är svårt att inte imponeras över hur Gulfflygbolagen tävlar i att bräcka varandra i produktutveckling och lyx. På ITB-mässan i Berlin fick vi beskåda Qatar Airways senaste förstaklassvit, nu är det Etihad som kommer med nya förstaklassprodukter. En egen förstaklasslägenhet längst fram i planet med vardagsrum, badrum och sovrum samt nya enorma förstaklassviter med endast två i bredd är det som kommer inom kort. Båda unika i industrin. BusinessClass fick en personlig demonstration av de nya produkterna kort efter lanseringen i Förenade Arabemiraten.

The Residence By Etihad” är namnet på Etihads senaste och helt revolutionerande förstaklassprodukt som kommer finnas på bolagets Airbus A380-flygplan. Och visst är det både lyxigt och revolutionerande. Endast en eller två passagerare per flygning kan boka denna, i gengäld får man en helt egen del av planet med dedikerad personal. Det här är så nära privatjet man kan komma. Själva benämner Etihad denna som ”the world’s most luxurious living space in the air”.

Etihad The Residence dining room

Vardagsrummet i The Residence

Foto: Jacob Molin

The Residence kommer finnas längst fram på övre däcket på Airbus A380 och kan antingen kan rymma en eller två personer. Det finns enbart en The Residence-lägenhet per Airbus A380-flygplan, längst fram på vänster sida. I lägenheten erbjuds vardagsrum med matsalsbord och en 32-tums tv, sovrum med dubbelsäng samt eget badrum med dusch. Lägenheten är i övrigt proppad med spännande detaljer och allt är påkostat, soffan i vardagsrummet är exempelvis gjort i samma läder som används i Ferraribilar.

Etihad The Residence butlers

Etihad The Residence butlers

Foto: Jacob Molin

Alla passagerare får även tillgång till en egen butler, tränad vid Savoy Butler Academy i London, samt en särskilt VIP-concierge på marken som hjälper till med all form av assistans före, under och efter resan, allt från bokning av marktransport till måltidsbeställningar. Allt ordnas efter önskemål, exempelvis maten går att beställa i förväg, i princip vad man än vill äta. Även toalettprodukterna anpassas efter personligt önskemål, vill man ha toalettartiklar från exempelvis Dior fixas detta.

Till skillnad från Emirates finns det inte heller en begränsning i duschandet, vill man duscha i timmar är det möjligt då passagarerna i The Residence är de enda som har en egen dusch och ombord finns ett särskilt vattenreningssystem som gör att vattnet kan återanvändas.

Imponerande rakt igenom och hela konceptet är minst sagt fantastiskt. The Residence är helt privat och de övriga passagerarna kommer inte veta vem som bor i lägenheten under flygningen, inte ens delar av kabinbesättningen kommer veta det. Men så kostar det också, en tur och returbiljett väntas ligga på 28.000 USD för en långflygning.

Etihad The Residence bedroom

Sovrummet i The Residence

Foto: Jacob Molin

För den som vill ha det något enklare men fortfarande rejält bekvämt och lyxigt finns på Airbus A380 även “First Apartments”, Etihads nya förstaklassvit. Det finns nio First Apartments på varje Airbus A380-flygplan med en 1-1 konfiguration med endast en mittgång, vilket är unikt i industrin. Normalt brukar det finnas två mittgångar. Detta gör att sviten är avsevärt större och bredare än nuvarande förstaklassvit, hela 74 procent större, och därför finns det plats för både en stol och en separat säng. Alla sviter har dessutom dörrar som går att stänga samt egen minibar, garderob och ett eget toalettskåp med spegel.

Etihad First Apartment

Etihad First Apartment

Foto: Jacob Molin

På Etihads nya Boeing 787 Dreamliner finns inte The Residence och First Apartments men däremot en förbättrad förstaklassvit, ”First Suite”, med flera nya finesser, bland annat en ordentlig minibar. First Suite bygger i stort på nuvarande förstaklassvit som BusinessClass testade i slutet på 2013.

Etihad First Suite

Etihad First Suite

Foto: Jacob Molin

En rymlig svit med dörrar som går att stänga och med en stol som blir helt horisontellt platt när den fälls. Det är fortsatt 1-2-1 konfiguration men däremot med en kurvad mittgång, något som inte heller tidigare funnits i industrin. Precis som i Singapore Airlines Suites kan armstödet i mitten sänkas och göra de två stolarna till en dubbelsäng.

Etihad First Suite the seat

Stolen i Etihad First Suite

Foto: Jacob Molin

En kul finess i denna svit är en display där man själv kan justera hårdheten i stolen med ett flertal olika val, samma funktion finns i övriga förstaklassviter samt i businesstolen.

Etihad First Suite seat control

Etihad First Suite stolskontroll

Foto: Jacob Molin

De tidigare kabinnamnen med ädelstenar som Diamond First och Pearl Business försvinner samtidigt och ersätts av nya namn. ”The Business Studio” och ”Economy Smart” blir de nya kabinnamnen på Airbus A380 och Boeing 787 Dreamliner som bland annat innehåller ett nytt Panasonic eX3 underhållningssystem med mer än 750 timmar underhållning och med HD-skärmar i samtliga klasser. Systemet navigeras med hjälp av touchscreen-fjärrkontroller och samtliga passagerare får brusreducerande hörlurar, något som normalt bara brukar finnas i business class och första klass.

Etihad Business Studio

Etihad Business Studio

Foto: Jacob Molin

Nya businessclasstolen ”The Business Studio” kommer fortsatt vara med 1-2-1 konfiguration med stolarna placerade i ett sicksackmönster så alla passagerare har direkt access till mittgången utan att behöva kliva över någon annan passagerare. Även denna bygger i stort på nuvarande businesstol som vi tidigare testat, dock med 20 procent mer benutrymme och med en avsevärt uppfräschad och modernare design. Stolen är nu mer som en svit, väggarna är högre och det finns en ordentlig skärm som går att fälla upp mellan stolarna mitt i kabinen om man vill ha avskildhet från sin granne.

Passagerare som reser i första klass eller business class på Airbus A380 kommer även få tillgång till ”The Lobby”, en lounge som ligger på övervåningen mellan de två kabinklasserna med en stor lädersoffa, TV och bardisk där man kan koppla av eller umgås med sina medresenärer.

Även ombordstigningen vill Etihad ska vara något annorlunda, det ska vara välkomnande och inspirerande att komma ombord, lite mer som att komma in i lobbyn på ett boutiquehotell. Därför har man på Airbus A380 installerat arabiskmålade dörrar och skärmar som täcker den ordinarie inredningen under ombordstigningen, framförallt i galleyt där maten förvaras och tillagas, och skapar en trevligare och mer välkomnande upplevelse.

Etihad Economy Smart

Etihad Economy Smart

Foto: Jacob Molin

I samband med lanseringen av de nya kabinklasserna kommer även stolsklädslarna och porslinet bytas ut. På Airbus A380 kommer man även installera ett avskilt bönerum ombord.

Etihads VD James Hogan beskriver de nya produkterna så här: Etihad Airways Airbus A380 och Boeing 787 kommer erbjuda de mest avancerade flygkabinerna i industrin samtidigt som de klarar kraven på vikt, geografisk täckning och kostnadsbild för varje stol. Detta gör att vi kan erbjuda produkter som aldrig tidigare skådats i stil och kvalitet, men samtidigt till konkurrenskraftiga priser i samtliga klasser.

Både Airbus A380 och Boeing 787 Dreamliner kommer sättas i trafik i december 2014. Första flygningen med Dreamlinern kommer gå till Düsseldorf och första flygningen med Airbus A380 troligtvis till London.

Vad tycker BusinessClass?

Häftigt rakt igenom, inte bara ”The Residence” utan alla produkter. Till och med ekonomiklass är ett rejält steg upp med en bra HD-skärm, brusreducerande hörlurar (som fungerar riktigt bra) och ett nackstöd som går att reglera själv. Förstaklassviterna, både den för Airbus A380 och Boeing 787, är bland de bästa i sin klass. Nya businesstolen är också ett steg upp mot tidigare, framförallt är den mer elegant och mer privat med en större skärm och fler finesser. The Residence är förstås kronan på verket, bland det mest imponerande som skådats i industrin. Det verkar inte finnas några begränsningar på vad som går att beställa och förvänta sig genom VIP-conciergen och ombord är butlern den enda som har direktkontakt med passagerarna under flygningen.

Etihad sätter verkligen en ny ribba inom premiumresande, och det mest imponerande är att de lyckats hålla tyst om det, trots månader av förberedelser, produkttester och fokusgrupper i flera städer runt om i världen. Inte en läcka.