I november 2012 blev Qatar Airways världens sjunde flygbolag att sätta Boeing 787 Dreamliner i trafik, med en helt ny stol i business class. Sedan hösten 2013 flyger Qatar Airways med Dreamlinern från Doha till Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Under ett stopp i Skandinavien fick vi möjlighet att ta en ordentlig titt i kabinen.
Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787, populärt kallad Dreamliner, är ett långdistansflygplan utvecklad av amerikanska Boeing. Förutom en del tekniska nymodigheter var Boeing 787 det första passagerarflygplanet att byggas i kompositmaterial och är betydligt mer bränslesnålt än äldre flygplanstyper.
Japanska ANA blev först ut att flyga med Dreamlinern i oktober 2011, ett knappt år senare satte Qatar Airways flygplanet i trafik och blev först med flygplanstypen i Mellanöstern. I Qatar Airways version har planet 254 stolar varav 22 i business class och 232 i economy class.
Qatar Airways har valt att inte erbjuda första klass i sin Dreamliner. Enligt Qatar Airways VD Akbar Al Baker kommer man i framtiden endast ha första klass på Airbus A380 som används på viktigare linjer med större passagerarunderlag. Övriga flygplan kommer endast ha business class och economy class. Någon premium economy erbjuds inte i nuläget.
Business Class på Qatar Airways Dreamliner
Stolen lanserades på ITB-mässan i Berlin i mars 2012 och BusinessClass var med på lanseringen.
På Dreamlinern finns endast 22 stolar i business class i en 1-2-1-konfiguration, vilket gör att alla passagerare har direkt access till mittgången. Kabinen består av fem rader, därefter följer ett loungeområde med magasin och en självserveringsbar (och två toaletter) följt av ytterligare två stolar, men endast i mitten. Dessa är något udda då de är helt separerade från resten av kabinen men ger å andra sidan ordentligt med avskildhet.
Stolen är riktigt bra, utan svårighet en av de bättre i branschen både sett till design och funktionalitet. Alla stolar är naturligt riktade åt sidan, sitter man vid fönstret innebär det att hela stolskonstruktionen riktas mot fönstret.
Skärmen är 17 tum stor med utmärkt upplösning. Fjärrkontrollen finner man förvarad vid sidan av stolen och är utformad som en smart phone med en display man trycker på. I business class erbjuds brusreducerande hörlurar. Varje stol har även USB-uttag och eluttag.
Ombord på Dreamlinern finns även trådlöst internet, i både business class och economy class. Det är dock en tjänst samtliga passagerare måste betala för.
Stolen har god förvaring. Vid sidan finns ett stort avlastningsbord för exempelvis glas och fat under flygningen och vid sidan av denna finns ett ställ för tidningar. Där finner man även meny och drinklista för flygningen. Bredvid armstödet finns ytterligare en dold förvaring, med en lucka man öppnar, med plats för en flaska vatten och hörlurarna till underhållningssystemet.
Stolen går att fälla till en fullt horisontell säng och bäddas med madrass, täcke och kudde. På nattflygningar erbjuds pyjamas, vilket få flygbolag gör i business class. Sängen är 80 tum lång (203 cm) och 30 tum bred (76 cm).
Stolens funktionalitet regleras med hjälp av en kontrollpanel fastsatt vid sidan av cocktailbordet, både med förinställda alternativ och möjlighet att själv finna en god sittposition.
Under flygningen, efter måltidsserveringen är avklarad (eller mellan måltidsserveringarna, om det finns två) finns ett loungeområde vid den andra dörren. Här finns tidningar och magasin att hämta från ett ställ och mot motsatt sida finns ett barbord där personalen dukar på drycker och snacks, exempelvis champagne, kakor, choklad och färsk frukt.
Economy Class på Qatar Airways Dreamliner
I economy class finns totalt 232 stolar i en 3-3-3-konfiguration (nio stolar i bredd) uppdelade på två kabiner med toaletter i mitten.
Stolarna kommer från Recaro och benutrymmet (seat pitch) ligger på 31 tum (78 cm) och stolsbredden på 17,2 tum (43 cm). 31 tum är förvisso inte under branschstandard men det innebär inte heller något extra av benutrymme, det finns flygbolag som erbjuder både bättre benutrymme och stolsbredd. På nya Airbus A350 är både benutrymmet och stolsbredden större i economy class.
En positiv del är dock underhållningssystemet med över 1000 filmer, TV-program, musik och spel. Skärmen är 10,6 tum stor med touch screen-funktionalitet men det finns även en separat fjärrkontroll, utformad som en modern smart phone med en display man trycker på.
Bredvid skärmen finns fler uttag för bland annat USB. Vid stolen finns även eluttag.
Precis som i business class finns omfattande neoneffekter i kabinen med möjlighet att skapa olika sinnesstämningar med olika färger
Qatar Airways har ordrar på 30 Boeing 787 Dreamliner varav 18 har levererats per februari 2015.
Man får faktiskt pyjamas även på dagflygningarna från tex ARN, men många väljer att inte ta dom 🙂 Och man får alltid en necessär, olika beroende på om man är man eller kvinna. Och två olika sorters champange att välja på även i C. Mycket bra!
Jag tror absolut att du får både pyjamas och necessär på din flygning, det har aldrig slagit fel på mina flygningar med QR.
Jag skulle personligen inte välja de två separata sätena, de är lite märkligt placerade enligt min uppfattning och folk stirrar alltid på dom när dom går på toa. Välj två mittsäten, de är vända mot varandra och bra om man reser tillsamman. Rad 2 eller 3 är nog bäst, om man nu inte gillar bulkhead förstås 🙂
Jag skrotar ofta runt i mina businesspj's hemma, har lite olika tjocklekar som passar olika bra beroende på årstid 😉
Härligt, jag ser fram emot att resa med detta planet jättemycket! Jag ska resa Doha-Köpenhamn i april i business. Det är en dagflygning, tror du jag kan få pyjamas även då? Jag älskar min Lufthansapyjamas, den är i princip det enda plagg jag har på mig hemma. Det vore kul med en ny pyjamas att bytas av med.
Någon som har tips på vilka säten min fru och jag bör välja? Tror ni det är trevligt att sitta på de två separata sätena längst bak? Eller kan man bli bortglömd i serveringen då?