Under hösten och vintern har Arlandas terminal 2 genomgått en stor förändring. Den mer än 20 år gamla terminalen började visa sin ålder och det var hög tid att ge terminalen en uppfräschning. Den 9 april smygöppnade den nyrenoverade transithallen och BusinessClass.se åkte dit för att spana in förändringarna.

Text och bilder: Jacob Molin

Transithallen i nyrenoverade terminal 2 på Arlanda flygplats

Transithallen i nyrenoverade terminal 2 på Arlanda flygplats

Nya terminal 2

Terminal 2 på Arlanda invigdes år 1990, då som inrikesterminal för SAS. Några år senare gjordes terminalen om till en delad inrikes och utrikes terminal och användes av inrikesbolaget Transwede samt dåvarande alliansen Qualifier Group. Efter att Transwede lagt ner sin inrikesverksamhet på Arlanda blev terminal 2 en renodlad utrikesterminal som under åren använts av en rad olika flygbolag.

När terminal 2 invigdes var det en av Europas modernaste terminalen, två decennier senare såg situationen lite annorlunda ut med en interiör som började bli påtagligt sliten. I december 2011 påbörjades arbetet med att förnya terminalen baserat på en plan och struktur som tagits fram av Tema Arkitekter med målsättningen att ”stilla den visuella oron” som uppkommit efter alla mindre ombyggnationer som gjorts under åren.

Projektet omfattar ombyggnad och förnyelse av totalt 4000 kvadratmeter med nya butiker, restauranger och serviceytor samt en utbyggnad på 2000 kvadratmeter med ett helt nytt våningsplan och bjälklag.

Den 23 april sker den formella invigningen av nya terminal 2 men redan den 9 april öppnades den nya transithallen för allmänheten. Samma dag flyttade British Airways och Finnair från terminal 5 till terminal 2 för att komplettera Air France, KLM, Air Berlin och Czech Airlines som sedan tidigare trafikerar terminalen.

Transithallen i nyrenoverade terminal 2 på Arlanda flygplats

Transithallen i nyrenoverade terminal 2 på Arlanda flygplats

Terminalstrukturen är i stort densamma som tidigare, dock är den ombyggda transithallen numera både ljusare och luftigare. Den stora skillnaden är på övervåningen där en ny non-Schengen zon öppnats med två gater, precis lagom för att klara två London avgångar samtidigt. För att komma till non-Schengen området tar man trappan efter den stora taxfreebutiken (samma trappa som man använder för att komma till loungen) och går därefter till höger där det finns en passkontroll.

Shopping

Shoppingutbudet kan inte mäta sig med det ganska omfattande utbud som finns i terminal 5 men det nya butiksområdet i terminal 2 känns i alla fall betydligt fräschare och modernare än det som erbjöds tidigare. Mitt i transithallen finns en stor taxfreebutik med två ingångar med det vanliga utbudet av alkohol, godis, parfym, kosmetika och souvenirer.

Den stora taxfreebutiken i terminal 2 på Arlanda flygplats

Den stora taxfreebutiken i terminal 2 på Arlanda flygplats

Utöver den stora taxfreebutiken finns tre mindre butiker i transithallen. WH Smith är Storbritanniens svar på Pressbyrån och erbjuder exempelvis tidningar och böcker. New Deli erbjuder delikatesser och World of Toys leksaker för de mindre.

Det nya shoppingområdet i terminal 2 på Arlanda flygplats

Det nya shoppingområdet i terminal 2 på Arlanda flygplats

Restauranger

Sveriges fjärde Starbucks finns nu i terminal 2, i den södra delen av terminalen i riktning mot gate 67 och 68. I cafét är det förstås kaffe av olika slag med tilltugg som gäller.

Starbucks i terminal 2 på Arlanda flygplats

Starbucks i terminal 2 på Arlanda flygplats

I den norra delen av terminalen finns ytterligare en nyhet. För första gången har italienska Lavazza valt att ta steget in på den nordiska marknaden med sitt Espressions koncept och Nordens första Espressions café finns nu i terminal 2. Menyn består av italienska smaker och inredningen är tänkt att reflektera Lavazzas varumärke med kreativitet och design. All personal har utbildats vid Lavazza Training Center.

Nytt cafe i terminal 2 på Arlanda flygplats

Nytt cafe i terminal 2 på Arlanda flygplats

På första våningen finns en stor restaurang kallad Himmel och Hav. Den 540 kvadrat stora restaurangen erbjuder en internationell meny med en inredning i naturligt trä och läder.

Himmel och Hav - den nya restaurangen i terminal 2 på Arlanda flygplats

Himmel och Hav – den nya restaurangen i terminal 2 på Arlanda flygplats

Ny lounge

Även en ny lounge har öppnats i terminal 2. Loungen drivs av Menzies och är belägen på övervåningen med ingången direkt efter restaurangen Himmel och Hav. Efter flera temporära lounger i terminalen är det skönt att en ny permanent lounge nu är på plats.

Den nya loungen omfattar 800 kvadratmeter och består av flera olika sittområden, alla med sin unika design med allt från barstolar och soffor till vilostolar och fåtöljer med vildmarkstema. Även bufféområdet har blivit större med en skandinavisk-inspirerad design med ljust trä. Loungen erbjuder ett enklare utbud av mat som varierar beroende på tid på dygnet samt allehanda drycker inklusive öl, vin och starkhaltiga alternativ senare på dagen.

Menzies loungen kan kanske inte mäta sig med några av de riktigt bra flygbolagsdrivna lounger som finns runt om i världen, men som tredjepartslounge står den sig väl.

Menzies Aurora Lounge, Arlanda Terminal 2

Menzies Aurora Lounge, Arlanda Terminal 2

Vad tycker BusinessClass.se?

Renoveringen har verkligen gett terminal 2 ett lyft. Transithallen känns betydligt större än tidigare tack vare många öppna ytor, mycket naturligt ljus samt ljusa och mjuka färger. Även den nya taxfreebutiken är trevlig att besöka och det är kul med två udda caféinslag i transithallen.

Upplägget med non-Schengen området på övervåningen fungerar bra även om endast två gater sätter en viss begränsning i möjligheterna att använda terminal 2 för ytterligare utomeuropeiska destinationer.

Baksidan med terminal 2 är det begränsade utbudet av exempelvis shopping. Visst har det blivit bättre men jämfört med det stora shoppingområdet och alla påkostade butiker i terminal 5 känns utbudet magert. Det som väger upp är de korta avstånd som terminalen erbjuder, det är inte långt från bussen eller taxin förbi incheckningen till gaten och har man bara handbagage och redan checkat in via internet kan man anlända flygplatsen ganska sent. Som business class passagerare och statusmedlem hos såväl Skyteam som One World kan man dessutom nyttja en fast track kö vid säkerhetskontrollen.

Sammantaget är det ändå en stor förbättring som säkert kommer uppskattas av många som nyttjar terminalen.