Qatar Airways är det första flygbolaget att börja flyga med nya Airbus A350, en flygplanstyp som generellt räknas som Airbus svar på Boeings 787 Dreamliner. Vi fick en exklusiv möjlighet att titta in i det nya flygplanet några dagar före den första reguljära flygningen.

Den officiella premiärflygningen kommer gå i mitten av januari och premiärsträckan blir Doha-Frankfurt, inte Doha-London som brukar vara fallet när Qatar Airways lanserar nya produkter. Under 2015 kommer även bland annat Finnair och Vietnam Airlines börja flyga med Airbus A350 och så småningom även skandinaviska SAS. Totalt har Airbus sålt 778 flygplan till 41 flygbolag, vilket är ett rekord för Airbus. Qatar Airways har beställt 80 flygplan.

Qatar Airways Airbus A350 XWB

Qatar Airways Airbus A350 XWB

Airbus A350 i Qatar Airways version har enbart business class och economy class ombord. Qatar Airways VD Akbar Al-Baker förklarar att man enbart kommer behålla första klass på Airbus A380 som används på några av de viktigaste och mest frekventa linjerna. För övriga linjer räcker det med business class som han anser håller så pass hög nivå jämfört med de flesta konkurrenter att den väl räcker för de flesta affärsresenärer. Qatar Airways har inte heller någon premium economy ombord.

Doha-Frankfurt blir som sagt premiärlinje och därefter väntar Doha-New York. I övrigt kommer flygplanstypen användas på sekundära destinationer i Europa och en del destinationer i fjärran östern, linjer som idag flygs med Dreamlinern men framförallt som direkt ersättare för Airbus A330.

Vi tar en titt ombord och hälsas välkomna av två glada flygvärdinnor.

Qatar Airways Airbus A350 XWB crew

Qatar Airways Airbus A350 XWB crew

Business Class på Airbus A350

Business class är placerat längst fram i planet och består av 36 stolar, nio rader i en 1-2-1-konfiguration. Stolarna är i grund desamma som på Airbus A380 och Boeing 787 Dreamliner med några mindre skillnader i design, främst att man på Airbus A350 använder en del mörkt trä i kabinen, en design som även används på Qatar Airways nya Airbus A380.

Stolen är definitivt en av de bättre i industrin och en konfiguration med 1-2-1 innebär att samtliga passagerare har direkt access till mittgången. Stolen blir när den fälls helt horisontellt platt med en säng på 80 tum (203 cm). Skärmen är 17 tum stor med HD-upplösning och AVOD (Audio Video On-Demand).

Qatar Airways Business Class Airbus A350

Qatar Airways Business Class Airbus A350

Kabinupplägget i business class känns väl igen för den som rest i Qatar Airways Dreamliner med fem rader längst fram mellan första och andra dörren. På Dreamlinern finns därefter två stolar i mitten medan det på Airbus A350 finns ytterligare fyra rader. Det innebär en ökning av antal stolar från 22 på Dreamlinern till 36 på Airbus A350.

En annan skillnad på Dreamlinern är fönsterskydden som på Airbus A350 är av traditionell modell medan Dreamlinern har elektronisk styrning av dessa och dessutom ett solskyddsalternativ som ger en mörkblå avskärmning mot solen medan det fortfarande är möjligt att se ut.

Qatar Airways Business Class Airbus A350

Qatar Airways Business Class Airbus A350

Servicekonceptet är i övrigt detsamma på Airbus A350 som på övriga flygplanstyper på motsvarande linjer.

Loungeområde i business class

Precis som på Dreamlinern finns vid andra dörren ett litet loungeområde för passagerare i business class. På Airbus A350 är detta betydligt större och har dessutom två stora buffébord för drycker och snacks mellan måltiderna under flygningen. Även designen är annorlunda i mörkt trä med en särskild takdekoration, inte alls olik den som finns i barområdet på Airbus A380. De tidningar och magasin som på Dreamlinern finns i ett stort ställ är på Airbus A350 flyttade till mindre hyllor vid sidan av bufféborden.

Qatar Airways Business Class Airbus A350

Loungeområdet i business class

Economy Class på Airbus A350

Economy class består av 247 stolar placerade i en 3-3-3-konfiguration. Stolen är 18 tum bred vilket är ganska bra för att vara ekonomiklass. Airbus A350 XWB är ett av de bredaste flygplanen i industrin (prefixet XWB står för extra wide body) och det hade rent praktiskt varit möjligt att klämma in tio stolar i bredd på samma yta. Benutrymmet ligger på 32 tum, ungefär standard för ekonomiklass, och varje stol har en egen 10,6 tums-skärm med HD-upplösning och AVOD (Audio Video On-Demand).

Qatar Airways Economy Class Airbus A350

Qatar Airways Economy Class Airbus A350

Just stolsbredden är det som märks mest när man provsitter stolen, för en normalstor är det inte trångt för att vara ekonomiklass. Även benutrymmet fungerar fint utan att bjuda på något överflöd.

Qatar Airways Economy Class Airbus A350

Qatar Airways Economy Class Airbus A350

Elektroniska displayer och bagagehyllor

Airbus A350 har till skillnad från de flesta andra flygplanstyper elektroniska displayer för att exempelvis visa att säkerhetsbältet ska spännas fast och elektroniska apparater stängas av. Det finurliga med detta är att varje flygbolag kan designa sina egna skyltar samt att det går att rotera mellan olika varningsskyltar.

Qatar Airways Airbus A350 XWB

Elektroniska displaye

Även bagagehyllorna är annorlunda mot de flesta övriga flygplanstyper, bagagehyllan öppnas nedåt och är mycket rymlig genom en annorlunda design vilket gör att mer handbagage får plats ombord.

Qatar Airways Business Class Airbus A350

Nya bagagehyllor