Under tisdagen var BusinessClass i Zürich för att besöka SAS-flygplanet ”Erik Viking”. Flyget är det första av SAS långdistansflygplan som uppgraderas med de nya kabinerna och förväntas vara i luften i mitten av februari då det kommer flyga mellan Köpenhamn och USA.

De nya kabinerna

Arbetet med de nya kabinerna har nu pågått i lite mer än ett år och man är redan nu igång med att installera de nya stolarna i det första flygplanet – ett arbete som många gånger tar två eller tre gånger så långt tid. Processen med att designa en ny kabin och att finna nya säten är ganska komplicerad och inte helt utan kompromisser. Enkelt förklarat handlar det om att finna den bästa kompromissen mellan design, hållbarhet och vikt.

Erik Viking i SR Technics hangar i Zürich

För att förenkla och snabba på processen har SAS valt att köpa färdigutvecklade säten som man tillsammans med producenten har anpassat för de egna behoven. SAS nya stol i business class kommer från irländska Thompson Aero Seating medan sätena i SAS Plus och SAS Go kommer från franska Zodiak Aerospace.

Vid projektets början hade man som mål att ha de nya kabinerna i luften i slutet på januari, nu är planen ”mitten på februari”. Denna försening har flera orsaker. Dels har det planerade underhållet tagit längre tid än förväntat, delas har man varit tvungen att vänta på leveransen av vissa komponenter. Bland annat väntar man på leverans av sätena till SAS Go. Det har tidigare spekulerats i om det första flygplanet ska trafikera linjen mellan Köpenhamn och New York, det är dock inget SAS kan bekräfta, men det är bestämt att flygplanet i alla fall ska flyga mellan Köpenhamn och USA.

Erik Viking som nymalet

En nymålad Erik Viking

När ”Erik Viking” har fått de nya kabinerna installerade är det ”Emund Vikings” tur att bli uppgraderad. Detta kommer göras med det man kallar ”nose to tail”-principen – så snart ett flygplan är ombyggt börjar ombyggnationen av nästa flygplan. Man har planerat att uppgradera ett flygplan i månaden med undantag för sommarmånaderna juni-augusti. Detta innebär att de flesta långdistansflygplan kommer ha de nya kabinerna installerade vid årets slut.

– Vi gläder oss mycket över att snart kunna presentera de nya kabinerna för våra kunder. Det kommer innebära ett enormt lyft för SAS och det kommer ge våra kunder en helt ny reseupplevelse, säger Eivind Roald, Executive Vice President Commercial på SAS.

Underhållningssystem och WIFI

Tittar man på flygplanet som helhet är den största enskilda förbättringen det nya underhållningssystemet. Detta är baserat på Zodiacs ”RAVE”-system och erbjuder HD-skärmar till alla passagerare och AVOD (Audio Video On-Demand). Det nya underhållningssystemet innehåller väsentligt fler titlar än tidigare och utöver film, musik och spel kommer man nu även finna TV-program och TV-serier.

Skärmarna i Business, Plus och Go kommer vara 15, 12 resp 8 tum stora, att jämföra med 10, 6 och 6 tum idag. En annan förändring mot idag är att fjärrkontrollerna försvinner i SAS Plus och SAS Go. Istället navigerar man genom att trycka direkt på skärmen.

SAS Business: Underholdningssystemet

SAS Business: Underhållningssystemet

SAS Plus: Underholdningssystem

SAS Plus: Underhållningssystemet

SAS Plus: Underholdningssystemet på første række

SAS Plus: Underhållningssystemet på första raden

Flygplanet kommer även erbjuda trådlöst internet till alla passagerare. Tjänsten kommer vara gratis för passagerare i SAS Business och SAS Plus samt för passagerare med EuroBonus Guld- eller Diamantkort. För övriga passagerare kostar tjänsten 19 USD. Från hösten blir det också möjligt att använda mobiltelefonens GSM-uppkoppling för att ringa eller skicka SMS från luften.

SAS Business

SAS nya business class kommer på Airbus A330 bestå av 30 säten i en 1-2-1-konfiguration. Sätena är placerade sicksack i kabinen vilket gör det möjligt att fälla sätet till en horisontellt platt säng som är minst 192 cm lång. Kabindesignen kommer skilja sig från SAS Plus och SAS Go genom att man bland annat använder sig av tyg på den främre kabinväggen samt en annan typ av matta på golvet. Tanken är att kabinen ska kännas mer som ett hotellrum än ett flygplan.

Bland de mer intressanta detaljerna i nya SAS Business kan nämnas sängkläder från Hästens, likaså att sätets hårdhet kan justeras och att ljuset vid stolen dämpas och justeras genom kabinens ”mood lighting”-funktionalitet. Varje säte får även två USB-uttag och ett eluttag.

SAS Business: Sædet

SAS Business: Stolen

SAS Business: Single sæde

SAS Business: Enkelstol vid fönstret

SAS Business: Bordet

SAS Business: Bordet

SAS Business: Læselampe, Sædekontrol, Håndset, USB-stik og stikkontakt

SAS Business: Sædekontrol til når sædet er lagt ned

SAS Business: Stolskontrollerna

SAS Business: Underholdningssystemet

SAS Business: Fjärrkontrollen till underhållningssystemet

SAS Business: Den forreste væg - lavet helt i stof

SAS Business: Den främre väggen – tillverkad helt i tyg

SAS Plus

I SAS Plus på Airbus A330 har det skett en påtaglig ökning i antal stolar ombord, från nuvarande 35 stolar till hela 56 stolar i en 2-3-2-konfiguration. Sätet erbjuder 38″ benplats (pitch) och en bredd som motsvarar dagens SAS Plus. Sittkomforten har dock blivit bättre, likaså har man installerat ytterligare ett uttag för hörlurarna vid armstödet så man inte ska få problem med sladdar under måltiderna. Sätet har också justerbara fot- och nackstöd.

SAS Plus: Sædet

SAS Plus: Stolen

SAS Plus: Sædet lænet tilbage

SAS Plus: Stolen fälld

SAS Plus: Fodstøtten

SAS Plus: Fotstödet

SAS Plus: Halvt bord

SAS Plus: Halvt bord

SAS Plus: Bordet

SAS Plus: Bordet

SAS Plus: Justerbar nakkestøtte

SAS Plus: Justerbart nackstöd

SAS Go

Även i SAS ekonomiklass (SAS Go) har det skett en förbättring då det nya sätet erbjuder bättre ergonomi och bättre sitt- och sovkomfort än idag. Sätet har en speciell funktion som gör att stolsdynans framkant höjs när sätet fälls, vilket ska skapa en bättre sovupplevelse. Även om den faktiska benplatsen inte ändras nämnvärt (fortfarande 31-32 tum benplats) kommer den nya stolskonstruktionen göra att det känns rymligare än det faktiskt är.

Då stolarna i SAS Go fortfarande inte kommit till SR Technics i Zürich har vi ännu inte haft möjlighet att testa dem. Vi kan dock redan nu avslöja en nyhet, boxen vid fötterna som bland annat rymmer strömförsörjningen till underhållningssystemet kommer bli avsevärt mindre och ger således bättre benplats.

SAS Go: Endnu ingen sæder i SAS Go kabinen

SAS Go: Ännu inga stolar i SAS Go-kabinen

SAS GO nya stolen

SAS Go – Nya stolen

SAS GO nya stolen

SAS Go – Nya stolen

Medan vi väntar…

Medan vi väntar på att det första flygplanet ska sättas i trafik är det möjligt att följa arbetet på Scandinaviantraveler.com/se/newcabin där det kommer vara dagliga uppdateringar.

Det är också möjligt att se och röra den nya businesstolen som just nu finns på Köpenhamn Kastrup men som senare även kommer till Oslo Gardermoen och Stockholm Arlanda.

SAS Business prototype i Københavns Lufthavn

SAS Business prototyp på Köpenhamn Kastrup flygplats