Här följer fortsättningen på weekend resan gjordes sommaren 2010 till min fars ära. Missade du del 1 kan du läsa den här.

Föga överraskande var sällskapet lite slitna denna söndag morgon. Det hindrade inte oss från att sätta fart och fortsätta äventyret. Mer utsikter, mer vingårdar och mer mat.

Text och foto: Alex Jasinski

Vi inledde med en tur upp till Signal Hill… makalösa vyer

Vidare mot Franschhoek, Wine Valley. Det är vackert och tätt med klassiga vingårdar; first stop l’orimans. Trevliga viner, suveränt bilmuseum. Vi pratar hundratals klassiker, från tidiga ford till superbilar. Ägaren till museet har ett litet företag som heter Richemont… ont om deg med andra ord.

Franschhoek Wine Valley

Efter l’orimans gick färden mot en liten vingård med namn Rickety Bridge. 30 rand för att prova fem av deras viner. 25 SEK för en vinprovning i en av världens vackraste dalar. Vad gör vi här i mörkret? Chardonnayen var så bra att vi handlade flera flaskor på studs. Tyvärr är dom slut idag. Rekommenderas.

Chamonix, också bra viner.

Lunch på Reubens i Franschhoek. Rankas som en av Sydafrikas bästa krogar. Vi håller med

Kollektiv kollaps lördag kväll. Vi orkade självklart med ”sundowners” på Caprice i Camps Bay. När man sitter där vill man nypa sig i armen:

Måndag kväll gick jumbon tillbaka och vår ”chaufför” hade ju faktiskt ett arbete att gå till. Ordnade med hyrbil som lämnades utanför hotellet. Godahoppsudden via Simonstown och retur via Paarl, ytterligare en vinort av dignitet. Därefter upp på bordet, dvs. Taffelberg. En häftig detalj med Table Mountain är att när molnen drar in ser berget ut som ett bord med en linneduk över.

Godahoppsudden

Linbana upp till Taffelberg

Utsikt över Camps Bay samt Cape Town

Top of the world man!

Dag tre led mot sitt slut och det närmade sig hemresa. Hotellet var som sagt mycket bra och man hade inga problem med att låta oss checka ut efter 18.00.
Vår chaufför (min goda vän) ville gärna köra oss i sin nya fina bil till flygplatsen. Fort gick det och bilen var snabb. Cape Town International är en trevlig flygplats. Ingen kö vid First check-in, smidig säkerhetskontroll och trevlig lounge. Inte i närheten av BA’s hemma lounger men den duger.

Sektor 3:
CPT – LHR 744
Säte 2A
First
Kabinpersonal: Världsklass

Vi gick på ganska sent och bryggan var lugn. På BA visar man alltid boardingkort vid ombordstigning. Det finns flera goda skäll att göra så. Flyger man F är det för att man ska bli väl omhändertagen samt eskorterad till sitt säte. Bemötandet blev bättre än väntat: ”Ah Sir and Sir Jasinski! Welcome back. How lovely to see you again.” Kabinpersonalen var densamma som hade flugit ner oss 3 dagar tidigare. Servicen ombord var föga överraskande bland det bästa vi upplevt.

En välbekant och alltid lika uppskattad syn

Seat 2A, mitt hem dom kommande 12 timmarna.

Trots sin ålder tycker jag att gamla BA First i nosen på 747 håller god standard och det är en ytterst trivsam kabin. Får aldrig nog av att kunna se framåt genom fönstret på grund skrovets vinkel.

S.k. mood lighting

1K

Kvällens viner. Himmelriket. Bortsett från Skumpan är det bra grejer som håller F klass. Bordeaux’n smakade gudomligt. En Premier Grand Cru Class St. Emilion 2003 ligger i tusen kronors klassen.

På återseende. Garanterat

Amouse Bouche. Varma nötter och en kanape med tonfisk röra. Jag brydde mig inte om att det var rött till. Bara rött (nästan) denna kväll. Hur kan man välja något annat med en Chateau Canon kran vid fåtöljen?

Man envisades med en till Amouse Bouche. Ja tack. Skrev jag att personalen höll världsklass?

Pumpa soppa till förrätt vill jag minnas. Gott

Förrätt nummer två. Varför inte. Jumbo räkor. Meursault 06 satt fint!

Seafood tema denna kväll. Fisk till huvudrätt. Potatis snurrorna och grönsakerna var godare än fisken som var lite väl saltad tyvärr

Dessert. Inga överraskningar. Varför ändra ett vinnande koncept. Chokladkaka, JW Blue Label och kaffe

Efter detta överflöd av mat, underbara drycker och god service kändes 8 timmars sömn i egyptiskt bomull som en bra ide. Toalett besök, byte till PJ och muntvagning. Vid ankomst till halv-suiten möttes jag av en bäddad säng. God natt.

Jag hade bett om att bli väckt en timme för landning på Heathrow. Efter nattens kulinariska holmgång skippades BA’s goda Full English till förmån för frukt, juice och kaffe.

Frukost och Bill Maher

Två vänlig själar tog hand om mig denna morgon. En städade undan frukosten och den andra hämtade mina kläder från garderoben

Det var nästan ett vemodigt adjö till kabinpersonalen. Dom verkade uppriktigt glada över att ha gett oss två suveräna flighter på raken. Denna sektor går till historien som en av dom bästa. Dock gjorde man en tabbe. Handlade JW Black Label ombord som Tax Free. Dom glömde försluta påsen varav BAA security på flight connections var mindre glada. Efter omstuvning skickades flaskan i en mindre väska som incheckat bagage.
Väl igenom säkerhetskontrollen styrde vi direkt mot Concorde Room. Även som inkommande First passagerare får man använda Concorde Room oavsett kabin på BA flight samma dag från Terminal 5.

Vi hade självklart bokat varsin Cabana för att fräscha upp, sova någon timme och byta om. Jag hade min Cabana i fyra timmar, varav nyttjade den totalt 2. Väldigt skönt att veta att man har ett eget rum att dra sig tillbaka till. Svärsyster och hennes sambo hade också byte på LHR denna dag. Dom kom från Philadelphia och skulle till Stockholm på BA flighten efter oss. Dom hade inget emot att göra oss sällskap.

Släktträff i Concorde Room

Sektor 4:
LHR-ARN A320
Säte 1D
Club Europe
Kabinpersonal: N/A. Sov hela vägen.

Sista sträckan var en vanlig Club Europe flight till Stockholm. Båda trötta och sov mest. Det blir lite av en baksmälla (i dubbel bemärkelse) att gå på en liten Airbus med sura stressade Stockholmare efter att ha kommit in på en suverän First sektor samma morgon…

Mäktig utsikt dock

Jag kan inte rekommendera Sydafrika och Kapstaden tillräckligt. Eftersom man inte straffas av tids-zoner funkar det att göra en lång-weekend. Det är billigt att bo bra och äta gott.

BA levererade över alla förväntningar. Vinerna både ombord och på marken var minnesvärda. Alla goda och flera mästerverk. Min käre far sade att han aldrig kommer glömma denna resa och att det är det finaste någon gjort för honom. Mission complete.