Både Airbus och Boeing lanserar sina extralånga modeller detta år. Men, vad kommer vi kunna förvänta oss av dessa maskiner när vi flyger med dem?

Airbus A350-1000

Först att komma ut på marknaden är Airbus A350-1000. Qatar Airways som är lanseringskunden för denna modell, som kommer att ta emot sitt första flygplan denna månad, genomförde nyligen en en flygning med en fotosession tillsammans med den mindre A350-900 (se nedan).

Qatar Airways, det nationella flygbolaget för emiratet Qatar, har beställt 37 stycken av den utsträckta versionen av A350 försedd med Rolls-Royce Trent XWB-97 motorer.

A350-1000 är 7m längre än A350-900, vilket ökar den potentiella kapaciteten med 40 passagerare till totalt 366.

Airbus hävdar att flygplanet har plats för 336 passagerare i en standardkonfiguration med tre klasser. Dock kommer Qatar Airways att endast ha 327 platser i två kabiner – 46 Qsuites i affärsklass 281 säten i ekonomiklass.

yourfile

Boeing 787-10

787-10 Dreamliner är den nyaste och längsta medlemmen av den bränsleeffektiva 787-familjen. Med Singapore Airlines som lanseringskund är den första flygningen planerad att ske nu i mars. Även United Airlines, Emirates och British Airways har beställt 787-10.

maxresdefault (2)

Enligt Boeing kan flygplanet ha plats för 330 passagerare i en konfiguration med två kabinklasser. I skrivande stund är det inte känt hur många säten eller i vilken konfiguration Singapore Airlines ämnar använda.

Singapore-Airlines-Business-Class-1-720x405 (1)