För den som reser ensam och vill ha lugn och ro är möjligheten till lite privatliv en viktig detalj. Till detta bidrar ofta säteskonfigurationen ombord. De flesta uppskattar detta och tycker det är trevligt med en egen liten sfär under resan; den blir mindre stressande och ger bättre möjligheter för arbete, vila eller njuta av det som serveras ombord av mat och dryck.

Det är dock stora skillnader mellan de olika flygbolagen. De har valt olika sätt att arrangera säteskonfigurationen i sina affärsklasskabiner. Låt oss ta en titt!

”Reverse herringbone” eller översatt till svenska: ”omvänt fiskben” är troligen den vanligaste konfigurationen. Sätena är arrangerade 1-2-1 med fönsterplatserna vända utåt mot fönstren och sätena i mitten vända mot varandra. Som namnet antyder så ser hela kabinen ut som ett fiskben ovanifrån.

uk_BvuMNKY0SpOQRmZfzY75FM4k6L_xKylfcLXI5QVcoUdsEO1gs6amkD_qOLzRw-QbgKeHDOOAoRqI8hTrPg-gXC8iVM8TOojw-5En7p6KBTk4R7jZGsd9KYlMFpwBWlTCJrDIl4Si2h2OKKr1N8QqiCkFXKNc7wBIT_Nxk=s0-d-e1-ft

Denna konfiguration används bland annat av Qatar, Air Canada, Air France, American Airlines, Avianca, Cathay Pacific, Finnair, Turkish Airlines och en del andra bolag.

Anledningen till denna konfiguration är förstås att den ger en hel del avskildhet – alla passagerare sitter i princip vända bort från varandra.

reverse herringbone

Apexsviten är en annan konfiguration. Oftast är den arrangerad med sex eller sju säten per rad (jämfört med bara fyra i ”fiskbenskonfigurationen”). Fönsterplatserna ger mest avskildhet i denna konfiguration. Bland annat Koren Air, Japan Airlines och Oman Air använder denna.

I Oman Airs kabin är konfigurationen 2-2-2 med fönsterplatserna vända mot varandra, dock med en skiva emellan sätena. Den som sitter på fönsterplatsen har en egen passage till mittgången vilket gör att grannen inte störs när man behöver röra lite på benen eller gå på toaletten.

Apesuite

Qantas Business Class ombord deras Airbus A380 är också försedd med en 2-2-2 konfiguration, men som det framgår av bilden så har alla passagerare en granne.

qantas suite

British Airways kan ha upp till åtta säten i bredd i en 2-3-2 eller 2-4-2 konfiguration. Det innebär att en del säten är vända mot varandra – men, det finns en skiva att höja mellan för att skilja av.

britishairwaysbiz

Förskjuten Solstys-konfiguration finns bland annat hos China Southern, Emirates, Thai Airways och Etihad. Denna konfiguration innebär att sätena ligger i en förskjuten rad efter varandra. Återigen, fönsterplatsen ger mest avskildhet.

solstys

Etihad har också denna konfiguration men i 1-2-1, med de två sätena i mitten med en höj- och sänkbar skiva som ger förhållandevis bra separation.

Den nyligen uppgraderade affärsklasskabinen hos Emirates rapporterade vi om i november har också den denna typ av lösning.

emiratesnewbiz

SAS Business Class har en förskjuten 1-2-1 lösning. Här är det också fönsterplats som gäller för den som värnar om sitt privatliv.

newsasbiz

Singapore Airlines har valt en annan lösning med alla sätena vända framåt i en enkel 1-2-1 konfiguration– alltså, varken föskjutna- eller fiskbenskonfigurerade. Bolagets B777-300 och Airbus A380 maskiner har båda denna lösning ombord.

SIAnewbizseat