I dagarna hålls den årliga resemässan World Travel Market i London där det även detta år var dags att presentera WTM Global Trends Report 2014 med de senaste trenderna inom resor och turism. Här är några av de senaste trenderna enligt experterna och vad man väntar kommer hända inom närmsta 2-5 åren.

Peer-to-peer-resande allt mer populärt

En stadigt växande trend är så kallat peer-to-peer-resande, vilket innebär att delar av resandet organiseras direkt mellan två privatpersoner, exempelvis att man bor eller äter måltider hos en privatperson. Ett välkänt exempel på detta är sidan Airbnb. I Storbritannien uppger 10 procent av alla semesterresenärer att de bokat genom en peer-to-peer-sida och 86 procent uppger att det är troligt att de kommer göra det igen. I USA är samma siffra 14 procent. Inom reseindustrin säger 20 procent av företagen att de på något sätt påverkats av ökningen i peer-to-peer-resande.

Peer-to-peer-trenden sprider sig nu även mot måltider och middagar, särskilt i Europa där många söker möjligheter att äta autentisk lokal mat tillsammans med lokalbefolkningen. Flera webbsidor har startats som Eatwith.com och Bookalokal och väntas få god framgång.

Ryanair växer i anseende

Det irländska lågprisbolaget Ryanair har enligt rapporten växt i anseende. Efter en hel del negativ publicitet introducerade man kampanjen ”Always Getting better” med bland annat tilldelade sittplatser ombord, ett andra handbagage och en förbättrad webbsida. Hela 44 procent säger att det blivit bättre att flyga Ryanair sedan de förbättrat sin kundservice och 14 procent säger att det blivit mycket bättre. Den viktigaste förbättringen uppges vara att man får ta med ett andra handbagage.

Cykling tar över i popularitet från golf

Cykling har blivit en allt mer populär sysselsättning under semestern och särskilt för män i medelåldern. Tidigare var det golf som gällde, inte minst i USA där toppspelaren Tiger Woods i början på 2000-talet lockade 25 miljoner amerikanare till golfbana. Samma siffra förra året uppgick till 19 miljoner, en minskning med 6 miljoner på tio år.

Istället är det cykling som tar över, antal cykelentusiaster i USA växte från 3,5 miljoner år 2012 till 3,8 miljoner år 2013 och man räknar med att ökningen ska fortsätta och trenden växa. Även efterfrågan på cykelsemestrar har fått en rejäl uppsving med vissa resebyråer som uppger att de sett en ökning på 70 procent under de senaste fem åren. Framförallt går det hand i hand med en önskan att få autentiska upplevelser under sin semester och att göra sådant man inte gör och ser hemma. Europa och Kalifornien är de mest populära destinationerna.

Trådlöst internet allt viktigare på resan, och mer teknologi på gång

Teknologi och uppkoppling får en allt större påverkan på resandet. 19 procent av de tillfrågade semesterresenärerna uppger att de använder sin mobiltelefon under resan och mer än 40 procent uppger att tillgång till trådlöst internet har påverkan på resevalen, exempelvis val av hotell. Detta trots att många mobiloperatörer sänkt sina roamingkostnader utomlands.

Bärbar elektronik spås också få stor framgång, exempelvis klockor med internetuppkoppling som kan erbjuda resenärerna olika reserelaterade tjänster. Det kan förutom olika bokningstjänster innebära att under resan ge hjälp eller ge notifikationer om förändringar eller förseningar. Samma elektronik skulle exempelvis också kunna användas för att ge vägbeskrivning till ett hotell, som rumsnyckel för att öppna dörren till hotellrummet eller som boardingkort på flygplatsen. Redan idag finns tidiga modeller från exempelvis Sony, Samsung och Google men det är år 2016 som man förutspår att det stora genomslaget kommer ske för vad man inom branschen kallar ”wearable electronics”.

”Braggies” tar över från selfies

Antal användare av sociala medier fortsätter öka, bara under 2013 ökade antalet med 18 procent till 1,7 miljarder i hela världen. Även reseindustrin har hängt med bra och de flesta stora kedjor finns idag representerade på sidor som Facebook, Twitter och Instagram.

Framtiden inom sociala medier för reseindustrin tror man dock ligger i vad man kallar ”braggies”, ett foto som tas på hotellet eller semesterdestinationen och som läggs upp på sociala media inom tio minuter efter ankomst. Braggie (engelska för skryt) handlar som namnet antyder om att skryta för sina vänner om var man är och vad man upplever.

Redan idag har ”braggies” fått stor spridning med imponerande siffror över uppladdningar och hotellbranschen väntas hänga på som ett sätt att få PR och publicitet, exempelvis med gratis WI-FI och förmåner eller intjäning av poäng till de personer som lägger upp bilder från hotellet på sociala medier. Även flygbolag och reseoperatörer väntas dra nytta av denna nya trend.

Sportturism fortfarande en stark nisch

Trots politisk instabilitet och häftiga debatter fortsätter sportturism vara en framgångsrik genre. I Rio de Janeiro, som nyligen var värd för fotbolls-VM, växte antal bokningar med 69 procent. Och en stor eventstad fortsätter att dra besökare även efter eventet, 15 procent av de tillfrågade uppger att de är mer benägna att besöka Rio efter fotbolls-VM.

Politisk instabilitet ser inte heller ut att skrämma. Trots det politiska läget i Ryssland och ett kontroversiellt vinter-OS i Sotji uppger 65 procent av tillfrågade sportresenärerna att de kommer åka till fotbolls-VM i Ryssland år 2018. Ett liknande resultat har uppmäts för fotbolls-VM år 2022 som kommer anordnas i Qatar, även detta ett väldebatterat beslut bland annat på grund av klimatet och värmen.

Rapporten och trenderna för WTM Global Trends Report 2014 och WTM 2014 Industry Report har tagits fram i samarbete med företaget Euromonitor International.

World Travel Market Trends Report 2014

World Travel Market Trends Report 2014

Foto: World Travel Market