I fredags flög Cathay Pacific sin absolut sista avgång med en Boeing 747, och det var på rutten mellan Hong Kong och Tokyo.

747-modellen har varit en av de allra största kommerciella framgångarna för en flygfabrik någonisn, och bara som ett eksempel har just Cathay Pacific använt flygtypen sedan 1979.

När flygbolaget började använda flyget ersatte den modellen Boeing 707. Det betydde att kapaciteten fördubblades, och det då ganska lilla flygbolaget från Hong Kong kunde expandera sitt nätverk till Europa och USA, något man gjorde i stor stil under 80-talet.

Men nu kan det inte längre betala sig att använda flyget, varken av ekonomiska eller miljömässiga hänsyn – det kan helt enkelt inte konkurrera med flyg som Boeing 777 eller Airbus A350, som använder avsevärt mindre bränsle.

Det flyg som flög den sista avgången var för övrigt ett av bolagets mest kända exempler. B-HUJ heter det, och det var faktiskt det första flyg som landade på nybyggda Hong Kong International när flygplatsen invigdes 1998.

Det hade startat från New York och hade haft femton och en halv timme i luften, och var den första Boeing 777 på den rutt som hade flugit över Nordpolen. Den sträcka man hade flugit var också rekord: 13.825 kilometer.

20161001_05