I oktober återupptog Singapore Airlines rutten mellan Singapore och New York. Att resa med den här linjen kan ta upp till 18 timmar och spänner över 12 tidszoner.

Singapore Airlines har tidigare försökt sig på samma rutt under en period från 2004 till 2013. Men denna linje lades ned på grund av höga oljepriser och låg efterfrågan. Deras A340-500 returnerades till Airbus då rutten rätt och slätt inte genererade försvarbara intäkter. Detta var ursprungligen ett flygplan som utvecklades på 90-talet när oljepriset var löjligt lågt.

Med Airbus A350 är fördelarna betydligt fler än i föregående försök att trafikera linjen. Flygplanet är billigare i drift och erbjuder bättre passagerarkomfort, delvis tack vare av att lufttrycket i kabinen ombord dessa nya maskiner är högre än på andra modeller vilket gör att resenären upplever mindre jetlag och utmattning efter en så lång resa.

SQ22 avgår från Changi Airport 00:40 varje dag. Enligt tidtabellen tar flygningen 18 timmar och 25 minuter till Newark Airport, New York. 18 timmar och 45 minuter i motsatt riktning. Rutten beflygs med den nya Airbus A350ULR (Ultra Long Range).

unspecified-7

 

Efter incheckningen gick jag igenom det automatiska immigrationssystemetdär passet skannas och den ena tummen. Precis som vid ankomsten till Changi. Det är dock inte ett helt automatiserat system.

Vid Changi är säkerhetskontrollen vid gaterna, vilket innebär att du snabbt befinner dig bland allt som flygplatsen erbjuder.

Besök i loungen

Undertecknad anlände till Changi fyra timmar innan avgång och hade på denna resa tillgång till flygbolagets First Class Lounge.

IMG_1542-e1496999094317-768x1152

Silver Kris lounge ligger i mitten av Terminal 3: s på andra våningen. För att ta sig så tar du rulltrappen och sedan ta till vänster. Efter det blir du eskorterad av personalen till antingen den mycket omfattande Silver Kris Lounge, första klass eller Private Room. Den senare är dedikerad för de som har bokat en svit (Suites) ombord eller reser i första klass med Singapore Airlines

IMG_1538

IMG_1543-768x1152

First loungen är mindre än Silverkris lounge, men har fortfarande gott om sittplatser. En av höjdpunkterna är den bemannade baren, där kan du få vad du än önskar i drinkväg.

IMG_9491

Det finns också bra duschmöjligheter i First Class-loungen, som jag valde att använda efter en varm  dag i Singapore. Dessutom finns ett bra urval av mat samt ett kylskåp där du själva kan plocka vad du behöver av mineralvatten, etc.

Den här kvällen serverades det både västerländska och asiatiska rätter; kyckling, nötkött, kalvkött och vegetariskt. Det ska mycket till om du inte hittar något du vill ha!

USB, ja tack!

I och med att avgång mot New York sker efter midnatt är det ett bra drag att äta något innan. Då hinns det med att få sova en del innan första måltiden ombord.

 

IMG_9486

Det finns gott om eluttag ombord, men det borde ha varit USB-uttag installerade. Nu får man drälla med alla adaptrar.

Formaliteter efter loungen

En timme innan avgång tog jag kurs på gaten, som alltid på Changi så är det lugnt och avspänt, det behöver inte jäktas för att hinna, som på en del andra flygplatser. Säkerhetskontrollen är ute vid gaten, som kan vara till viss nackdel om det spenderas för lång tid i loungen. Många föredrar att ha alla formaliteter avklarade innan besöket i loungen.

 

unspecified-6

 

Den här kvällen gick det smidigt, det var två köer men ingen ’fast track’. I väntområdet vid gaten fanns cirka 150 passagerare som var redo att flyga långt och länge.

Vad sägs om pyjamas?

De 67 sätena i affärsklass vara alla bokade denna kväll. I premium ekonomi, 94 säten, var det ett och annat ledigt. Maskinen har totalt 161 säten. I flygbolagets övriga Airbus 350 är det 42 säten i affärsklass, 24 premium ekonomi och 187 säten i ekonomi.

 

 

Skjermbilde 2018-11-24 kl. 12.28.47

 

Det var en blandning av affärsmän och familjer i affärsklass, de finare plaggen var ersatta av träningsbyxor och hoodies. Det finns ingen förstaklass eller ekonomiklass ombord.

BusinessClass vill påpeka att Singapore Airlines borde dela ut pyjamas på en flygning som denna; vi kunde observera åtminstone två passagerare med pyjamas från Qantas och British Airways.

IMG_9524

IMG_9522

Sätet i sig är brett och det finns gott om plats för prylar i förvaringsutrymmena.

IMG_1561-768x1152

De brusreducerande lurarna finns i ett eget utrymme och bordet viks undan åt sidan. Enkelt och bra.

IMG_1563-1000x667

På sina, i huvudhöjd, finns det läslampor, faktiskt tre olika LED-lampor som lyser i olika vinklar och vars ljusstyrka kan justeras. På så kan ljuset justeras optimalt för att exempelvis läsa en bok. För den som behöver ett starkare ljus finns det kraftigare lampor i taket.

IMG_1567-1000x667

I sätet finns två uttag för hörlurarna, så det går att välja den som passar bäst. Underhållningssystemet styrs från en fjärrkontroll som kan lossas från sidan. Den har både knappar och en touch-skärm.

 

Privatlivets helgd

Från sätet syns inte några medresenärer, såvida du inte lutar dig framåt. Detta är en enligt min mening perfekt, konfigurationen 1 – 2- 1 är mycket framgångsrik i detta. Mittensätena passar bra om för de som reser tillsammans, men det går också att fälla upp en skiljevägg för den som itne vil parata med grannen. Det är fortfarande en 25 cm bred öppning, men det är oproblematiskt eftersom ryggstöden är så långt bak i ”kokongen” du sitter i. Avskildheten är i det närmaste total.

IMG_9510

Själva kabinen känns extra luftig eftersom bagagehyllorna ligger strax över fönsterplatserna.

IMG_9561

IMG_9535

Dags för mat

Efter take-off och en stunds stigning mot marschhöjd så fylldes det på i glasen av den välsmakande champagnen Charles Heidsieck Reserve, det serverades även en skål varm varma nötter

IMG_9566

Själv hade jag förbeställt hummer thermidor genom tjänsten Book the Cook. Förväntningarna infriades.

unspecified-4

Desserten var uppskuren frukt och utgjorde en frisk avslutning.

unspecified-3

Jag bad om få sängen bäddad efter en liten tur till badrummet för att få på kompressionsstrumporna och lösare kläder. Mitt säte, 23F, var tyvärr i mellansektionen, men eftersom det var fullt var det inte möjligt att byta till ett fönstersäte, platserna är dock likartade. Men det är betydligt svårare att hitta ett bra sovläge när fötter kommer in i ”brunnen”. De bästa platserna är de vid skiljeväggarna; där är det betydligt bättre utrymme för att kunna hitta olika bra positioner att vila i. Jag skulle nog rekommendera rad 11 eller 19. På ULR-varianten finns också plats 10A, vilket lite märkligt är kallat ’kökssätet’.

Så här ser det ut på 19F …

IMG_9540

Så här såg det ut på flightradar24 längs vägen …

IMG_0135

Det finns tre grundläggande rutter att ta för en flygning som denna mot New York; västerut, österut eller över Nordpolen. På just denna flygning gick rutten nordost från Singapore, väster om Filippinerna och vidare österut om Japan. Fortsatte in över Berings hav och Bethel i Alaska, Anchorage och därefter österut mot New York. Flygningen var en smidig affär, trots att det var en del turbulens över södra delarna av Kinesiska sjön.

Så här kan routingen se ut med alla anslutningsflyg:

map-1

Wi-Fi, blandade känslor

Efter måltiden såg jag en film och använde wi-fi ombord. De fria 30MB som passagerarna i affärsklass får äts snabbt upp, så jag köpte till 200 extra till det facila priset av av 28 dollar. Detta borde vara onödigt på ett flyg som detta och något som definitivt bör ha bakats in i biljettpriset. Numera är alla mer eller mindre online hela tiden. Jo, jag kom online, men när jag logga ut innan det var dags att sova så hade hade jag knappt använt mer än en fjärdedel av datapaketet och kunde inte logga in igen senare under flygningen. Det här tyckte jag var mycket dåligt. Kabinpersonalen gjorde sitt bästa och frågade om jag hade sett filmer etc. Men nej då, bara e-post och lite på Messenger. Dessutom är det inte så trevligt att plocka upp plånboken och ta fram kreditkortet och så vidare och betala för att komma online så fort som möjligt. WiFi-produkten som sådan fungerade helt tillfredsställande med avseende på hastighet – åtminstone det jag använde där och då.

 

 

IMG_0139

 

Dags för mat 2.0

Ungefär åtta timmar in i flygningen så tänds belysningen upp i kabinen och det görs klart för huvudrätten. Det känns lite udda att äta igen trots att det redan klarats av två middagar samma dag. Kabinpersonalen kom med uppskuren frukt följt av Singapore-kyckling med ris som tyvärr var en torr och smakmässigt lite platt tillställning.

IMG_9572

 

Deras ostkaka med mango med smulpaj med ingefära däremot var något riktigt gott. En runda med ostbrickan blev det också. Till måltiden njöt jag av en Arrowood Sonoma County Cabernet Sauvignon från 2015. Vad kunde inte passa bättre när slutdestinationen är USA? Avslutningsvis så blev det en välsmakande kopp te på citron och ingefära, som enligt menyn beskrivs i värmande ordalag att den ska boosta kroppen med antioxidanter och C-vitamin.

Efter detta försökte jag sova och slumrade med avslappnande musik i öronen.

Jag somnade och vet inte hur länge jag sov. Kabinen var ganska mörk under hela vägen och jag gled in och ur drömmar i den behagliga sängen och sov nog mer än vad jag trodde jag gjorde. Bra vila är undergörande för kroppen. Med så pass många timmar disponibla så finns det goda möjligheter att kännas sig fräsch vid ankomsten till New York.

Fortfarande ingen necessär

Singapore Airlines delar inte ut en komplett necessär i affärsklass, men i sätesfickan finns det redan strumpor, tofflor och ögonmask och det finns också ett bra urval av toalettartiklar, t.ex. fuktkräm, rakborste och tandborste för att nämna några.

KrisWorld

Även om jag inte såg så mycket på film under flygningen finns det all anledning att ge beröm för det utomordentliga användargränssnittet i underhållningssystem, KrisWorld. 18 tums skärmen är ljus och behaglig att titta på. För de som sitter på en av huvudstolarna, kan skärmen vara lite långt bort, på övriga platser är den betydligt närmare och ger en fantastisk filmupplevelse.

Det går också att para mobiltelefonen med elektroniken i sätet så att det enkelt går att navigera i Kris World-systemet med den egna telefonen. Detta fungerade utmärkt med min Samsung-telefon.

IMG_9532

 

Tortyr för kropp och själ?

Innan flygningen var jag spänd på hur det skulle vara ombord på en så pass lång flygning. Jag kan konstatera att det var riktigt bra. Flygplanet i sig är väldigt bekvämt. Med vibrationsfria motorer som inte bullrar och Singapore Airlines belysning med lugna färger skapar ett lugn atmosfär ombord.

Russinet i kakan enligt BusinessClass är ändå att trycket i kabinen motsvarar en höjd över havet på cirka 1600 … 1800 meter. I en vanlig 737 så hålls ett tryck motsvarande drygt 2500 meter över havet. Detta är en av de viktigaste faktorerna att inte bli utmattad av den långa flygningen. Själv sov jag mindre på den här resan som slutade på 16 timmar och 51 minuter mycket tack vare gynnsamma vindar. Men en viktigt poäng var att jag sov många timmar och kände mig förvånansvärt pigg vid ankomsten i New York.

En annan bidragande faktor är att inte beställa för mycket från dryckesmenyn. Även om alkohol gör det lättare att somna så blir inte kvaliteten på sömnen särskilt god.

På A350 ULR-flygningarna finns också en ny överdragsmadrass som gör underverk för komforten. Jag hoppas att detta kommer att bli standard på andra Singapore Airlines-flygningar framgent.

Sammantaget kändes inte tiden ombord olidligt lång. Men jag tror att Singapore Airlines kunde med fördel anpassa måltiderna bättre. Vad sägs om att gå direkt på huvudrätten och fokusera på sömn och vila och erbjuda en lättare måltid senare? Vakna när du just har kommit ner i REM-sömnen för att bli serverad mer mat blir lätt lite konstigt.

Dags för mat 3.0

Några timmar innan ankomsten till New York serveras det mer mat. Jag valde att sova så länge som möjligt och ta en foccacia med orientalisk BBQ-fläsk och rostade grönsaker samt lite juice och kaffe. Lätt och bra innan dagen i New York skulle börja.

unspecified-1

unspecified

 

Kabinpersonalen

Det är en sak är att vara passagerare ombord och njuta av god service, men för dem som arbetar ombord kan det vara utmanande med så långa flygningar.

Ingen särskild uttagning krävs för att vara en del av kabinpersonalen, alla som arbetar ombord på Singapore Airlines-flygningar kan ansöka om att flyga på ULR-flygningarna.

Det finns alltid minst 12 i besättningen ombord och det krävs att alla i besättningen vilar minst fyra timmar. Om resan överskrider 19 timmar är kravet fem timmars vila. Att arbeta på en sådan lång distans kräver att kabinbesättningen har minst 48 timmars vila i antingen New York eller Singapore innan de flyger igen.

Och tjänar de mer på grund av dessa nackdelar? Nej, de tjänar detsamma som på andra flygningar, men tack vare förskjutna dagar är lönerna relativt högre, vilket bidrar till att öka populariteten för att arbeta på dessa flygningar.

”Populariteten återspeglas också i efterfrågan på marknaden”, säger Peter Tomasch, PR-chef för Singapore Airlines i Europa.

En trevlig och uppmärksam besättning gör din resa bekväm!

IMG_9557

BusinessClass tycker

Detta är en lång rutt, men ändå en väldigt attraktiv eftersom det inte blir några tidskrävande stopp. Singapore Airlines har också en annan rutt mellan Singapore och New York (JFK) som flygs med en Airbus A380, men går via Frankfurt. Vi skulle inte tveka att välja den direkta rutten, särskilt som flygplanet är väldigt bekvämt att flyga med.

De längsta flyglinjerna i världen:

  • Singapore-New York, Singapore Airlines – 16,700km
  • Doha-Auckland, Qatar Airways — 14,529km
  • London-Perth, Qantas — 14,496km
  • Dubai-Auckland, Emirates — 14,200km
  • Los Angeles-Singapore, United Airlines — 14,113km
  • Sydney-Houston, United Airlines — 13,833km
  • Sydney-Dallas, Qantas — 13,837km
  • San Francisco-Singapore, United Airlines/Singapore Airlines — 13,592km
  • Atlanta-Johannesburg, Delta — 13,581km
  • Abu Dhabi-Los Angeles, Etihad — 13,502km

 

”Vi vill göra er uppmärksamma på att BusinessClass mottog biljtten till denna resa av Singapore Airlines, men det har inte utgått någon form av ersättning eller krav på motprestation. BusinessClass var en av tio internationella reseskribenter på denna resa. ”