Det är mycket som händer på Arlanda just nu. Emirates etablerar sig i Sverige, Norwegian lanserar två nya långlinjer och Qatar Airways växlar upp till en ny och fräsch Boeing 787 Dreamliner. BusinessClass.se fick en pratstund med Torborg Chetkovich, VD och koncernchef för Swedavia som driver några av Sveriges största flygplatser.

Torborg Chetkovich kommer ursprungligen från Norrbotten. Hon har följaktligen fått en och annan anledning att resa och i kombination med olika jobb inom bland annat SJ, Veolia och MTR har passagerarupplevelser och passagerarflöden varit en naturlig del för henne under många år.

Fler direktlinjer till Sverige

Att få fler direktlinjer från Sverige och i synnerhet från Arlanda står högt upp hennes önskelista och är något som jobbas hårt på i kulisserna. På önskelistan finns faktiskt två destinationer som nu förverkligas med Norwegians långdistanssatsning – Los Angeles och San Francisco. Bland de övriga på topp-5 listan finns exempelvis Singapore och Hong Kong men även Stuttgart i Tyskland.

Swedavia jobbar aktivt tillsammans med näringslivet med att identifiera behov och möjligheter och tar även hjälp av olika fokusgrupper i arbetet vilket gett gott resultat. Det är förstås viktigt att linjer inte bara startas för sakens skull utan att det även finns ett passagerarbehov och en stabilitet i linjerna. För långlinjer tror hon det blir svårt att få igång långlinjer från andra flygplatser än Arlanda men tror samtidigt att fler långlinjer på Arlanda kan ge en positiv effekt på övriga flygplatser, det stimulerar till mer resande till och från Sverige, exempelvis genom turism och handel och skapar därmed nya behov.

Framtiden för Arlanda flygplats

Framtiden för Arlanda flygplats är ett hett ämne inom Swedavia. Terminal 2 har nyligen byggts om och Swedavia har fått mycket positiv respons på ombyggnationerna, men det finns mycket annat som skulle behöva göras på Arlanda. Exempelvis handlar det om ytterligare förändringar i terminal 5, en möjlig integrering av inrikes och utrikestrafiken (Schengen) samt förstås frågan vad man ska göra av terminal 3, regionalflygsterminalen som egentligen byggdes som ett provisorium.

Under hösten kommer ett flertal projekt drivas inom Swedavia för att jobba fram förslag på förbättringar och Torborg Chetkovich har som målsättning att i slutet på året kunna presentera ett nytt flygplatsförslag för Swedavias styrelse.

Ett stort projekt är även Arlanda City, den flygplatsstad som håller på att växa upp kring flygplatsen. Förhoppningen är att Arlanda inte bara ska vara en plats som man passerar genom på väg till eller från Stockholm utan även en plats där man kan mötas och göra saker. Arlanda City ska bli en träffpunkt där man kan anordna möten och konferenser, deltagarna kan komma på morgonen och åka på kvällen och genom att stanna kvar på Arlanda sparar de värdefull tid. Även kollektivtrafiken till Arlanda blir allt bättre och allt fler väljer att åka kollektivt till Arlanda, de bättre transportalternativen gör det även enklare för Stockholmare att åka ut till Arlanda över dagen.

Vad kan Swedavia göra för BusinessClass.ses medlemmar?

Torborg Chetkovich känner väl till BusinessClass.se och med tanke på hur mycket vissa av våra medlemmar flyger och hur mycket tid som därmed spenderas på Swedavias flygplatser är det åsikter som är av stort intresse.

Den främsta fokusen ligger på att skapa smidiga passagerarflöden, för det är i slutändan vad hon tror de flesta uppskattar, att allt ska flyta på så smidigt som möjligt och inte ta onödigt mycket tid. Ett flertal fast track säkerhetskontroller har tillkommit senaste åren för att frekventa passagerare snabbt ska kunna passera genom formaliteterna, men  även lounger är en viktig del, för att effektivt kunna nyttja tiden före avgång. I dagarna invigs en helt ny lounge på Arlanda som ligger i non-Schengen zonen i terminal 5, i F-piren direkt efter passkontrollen. Emirates blir den första kunden men möjligheten finns även för andra flygbolag att nyttja loungen.