Med sina många butiker runt om landet är Resia ett välkänt varumärke. Man har mycket i sin portfölj och säljer charter såväl som reguljärresor. Vi tar en titt på deras system för bokning av flygresor online och kommer fram till att Resia skulle kunna bättre.

Prismässigt lyckas Resia hålla sig på en hyfsad nivå. De är inte billigast men hör till det billigare skiktet. Istället verkar de satsa mycket på att locka till resande med artiklar och reseinspiration. För den som verkligen vill bege sig iväg är tyvärr sökmöjligheterna få. Resultatsidan ger heller inte mycket information, ett försök till att visa pris separat finns men misslyckas med att ge någon nyttig information.

Vi gillar att Resia tillåter Open Jaw bokningar (retur från annan ort), man kan söka på IATA flygplatskoder som ARN och man visar tydligt vem som faktiskt står för flygplanet vid codeshare flighter.

Dessa viktiga funktioner saknas dock på Resia.se:

  • Bokning av fler sträckor än tur & retur.
  • Biljettsökning på flygallians.
  • Biljettsökning på kabinklass.
  • Biljettsökning på flexibla datum.
  • Visning av flygplanstyp.
  • Visning av bokningsklass.
  • Tar inte emot American Express eller Diners Club kreditkort.

På hemsidan får vi veta att man inte tar emot särskilda önskemål om det inte betalats för och att tidtabellsändringar inte meddelas. Kontaktmöjligheterna är godkända med val mellan telefon och epost. Resia erbjuder dig att lägga till hyrbil och hotell i din bokning men tar inte emot de dyrare kreditkorten. De förtjänar dock en eloge för att de enkelt redovisar sina avgifter för ändringar du vill göra. Svarstiden på vårt mail är också mycket bra men till skillnad från informationen på hemsidan uppger de i svaret att de visst meddelar om tidtabellsändringar.

Vad som drar ned intrycket av Resia rejält är att de inte återbetalar några resor – det vill säga att även om du har en biljett som tillåter återbetalning kan du inte få några pengar tillbaka. Är detta verkligen en seriös resebyrå?


Testresultat

Kategori Betyg

Priser
4/5

Sökning
2/5

Information
1/5

Service
2/5

Extratjänster
3/5

Kundservice
2/5

Totalt
14/30 (47%)

Resia lyckas inte riktigt bra i något av delmomenten. Å andra sidan misslyckas de heller inte stort om man bortser från den pinsamma oförmågan att återbetala biljetter.

Resebyråtest 2011 – så här gjordes testet